sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

פרק א פסוק ב קום לךְ אל נינוה העיר הגּדולה וקרא עליה כּי עלתה רעתם לפני : ראשיתו של דבר ה ' ליונה ( " קום לך " ) היא בלשון זירוז לצאת לדרך ( כגון מה שנאמר לאליהו : " קום לך צרפתה אשר לצידון " [ מלכים - א יז , ט ] או לירמיהו : " קום לך פרתה ... " [ ירמיה יג , ו ]) . יונה ואליהו הם שני הנביאים היחידים הנשלחים בפועל על ידי ה ' לפעול בקרב גויים בחוץ לארץ , אף כי יש במקרא ביטוי לתפיסה כי נביאי ישראל הם גם נביאים לגויים ( ראו , דרך משל , ירמיה יח , ז - י ) . נינוה , " העיר הגדולה " , היתה בירת אשור , ובזמן שנכתב ספר יונה כבר לא עמדה העיר על תילה , אך המחבר בחר להציגה כזירת ההתרחשות העיקרית של סיפורנו בשל שלל הזיכרונות על אודות גודלה , עוצמתה ורשעתה . פירושיו של התואר " גדולה " האמור בנינוה יתבארו בהמשך הספר , כשיגיע יונה אל עיר זו ( ג , ג ; ד , יא ) , והופעתו כאן היא ביטוי ראשון לחיבתו של המחבר לתארים " גדול / ה " : רוח , סער , יראה , רעה , שמחה - תארים שתפקידם להאדיר את רושם הסיפור ופועל האלוהים על קוראיו . בהמשך הפסוק מגלה ה ' את תכלית השליחות : " וקרא עליה כי עלתה רעתם לפני " ( ויושם אל לב משחק המילים בין " עליה " ל " עלתה " ) . הצירוף " קרא על ... " מבטא הטלת אשמה ( כמו : " וקרא עליך אל ה ' והיה בך חטא " [ דברים טו , ט ]) וגם בשורה רעה ( כמו : " כי חרב אני קורא על כל יושבי הארץ " [ ירמיה כה , כט ]) ופסוקנו אכן מבטא את אשמת נינוה , " כי עלתה רעתם לפני " , אך הבשורה הרעה מוסתרת בינתיים מאתנו , והקורא נותר במתח עד שיונה יבצע את הנדרש ממנו וישמיע לאנשי נינוה את דבר ה ' ( וראו ג , ד ) . הצבעה על רעתם של אנשי נינוה מעלה בזיכרון הקורא את דברי אלוהים לאברהם על אודות העיר הרשעה , סדום : " ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו " ( בראשית יח , כא ) , ובהמשך " כי גדלה צעקתם את פני ה '" ( שם יט , יג ) . מסתבר כי " צעקה " פירושה בפסוק מבראשית " רעה " ( כמו בישעיה ה , ז המעמת " צדקה " למול " צעקה " ) , ואילו " באה אלי " באותו פסוק כמוהו כ " עלתה ... לפני " שבפסוקנו . על זיקת סיפורנו לסיפור סדום ראו בהרחבה במבוא , עמ ' . 10 נינוה המקרא מייחס את ייסוד העיר נינוה לגיבור הקדמוני אשור , אשר עזב את ממלכתו של נמרוד כדי לייסד את ממלכתו שלו ( בראשית י , יא ) . העיר חוזרת ונזכרת כמקום מושבו של סנחריב מלך אשור ( מלכים - ב יט , לו ) , ושוב - והפעם תוך עיסוק במפלתה של העיר וחורבנה בנבואותיהם של שניים מנביאי תרי - עשר . צפניה עושה זאת בקצרה , כשהוא שמח לאידה של העיר : " זאת העיר העליזה היושבת לבטח , האומרה בלבבה אני ואפסי עוד , איך היתה לשמה , מרבץ לחיה , כל עובר עליה ישרוק יניע ידו " ( ב , טו ) , ואילו הנביא נחום מקדיש לעיר מקום

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help