sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

פרק א פסוק טו ויּשׂאו את יונה ויטל ֻ הו אל היּם ויּעמד היּם מזּעפו : לאחר שהסירו את האחריות מעליהם , ממלאים המלחים אחר צו יונה , ומבצעים אותו מילה במילה . הוא אמר : " שאוני והטילוני אל הים " ( פסוק יב ) , ועליהם נאמר : " וישאו את יונה ויטילוהו אל הים " . אך אל נא ניתן לניסוח המדוקדק הזה להטעותנו : בין הצו לבין ביצועו , כפי שראינו , מפרידים פסוקים יג - יד המעידים על חוסר רצונם של המלחים להשליך את יונה מן האניה ועל ניסיונם להימנע מן המעשה . מה שהחל בהטלת רוח גדולה אל הים על ידי אלוהים ( פסוק ד ) ונמשך בהטלת כלים אל הים בידי המלחים ( פסוק ה ) , מוליך אל התוצאה הבלתי נמנעת , כפי שהבין יונה ( פסוק יב ) , והוא מוטל המימה . ברגע שיונה הושלך הימה , " ויעמד הים מזעפו " , חדל לגעוש כהרף עין . עמידה פירושה עצירה , כמו " ותעמוד [ לאה ] מלדת " ( בראשית כט , לה ) , " ויעמוד השמן " ( מלכים - ב ד , ו ) , וזע " ף פירושו כע " ס . ראו למשל התקבולת הניגודית בין זעף ורצון : " נהם ככפיר זעף מלך / וכטל על עשב רצונו " ( משלי יט , יב ) , ולכן יש להבין את הביטוי " סר וזעף " ( מלכים - א כא , ד ) כתיאור אדם כועס ועצוב . הוא הדין בתיאור הריגת אנשי יהודה בידי צבא ישראל : " ותהרגו בם בזעף עד לשמים הגיע " ( דברי הימים - ב כח , ט ) . פסוקנו אינו עוקב אחר יונה כי אם אחר המלחים ואחר תוצאות פעולתם . בינתיים גובר המתח הדרמטי , והקורא עלול לסבור שיונה ירד למצולות ואבד בהן . בפסוק הפותח את פרק ב נשוב אל יונה וקורותיו . על צו וביצועו הדגם של צו וביצוע הוא מדפוסי החזרה הרווחים במקרא , וניתן לגלות כמותו הרבה בשירה האפית שקדמה לעם ישראל ( כגון בשירת אוגרית , עיר כנענית עתיקה שנמצאו בה יצירות שיריות רבות ) . לעיתים , כפי שהוא בפסוקינו , נמסרים הצו והביצוע בלשון זהה , ולעיתים יש לשים לב להבדלים שבניסוח , דקים וקלים ככל שיהיו , כגון בהבדלים שבין צו איזבל לזקני יזרעאל להוציא את נבות הכרמלי להורג לבין ביצוע הצו . איזבל ציוותה כי האנשים שיעידו עדות שקר כנגד נבות ישבו מולו ויאשימוהו בפנייה ישירה אליו : " ברכת [ כלומר : קיללת ] אלוהים ומלך " ( מלכים - א כא , י ) , אך בפועל הם מעדיפים לשבת " נגד העם " ולדבר על אודות נבות , " ברך נבות אלוהים ומלך " ( פסוק יג ) . מתברר שאפילו אנשי בליעל אלה לא היו מסוגלים להביט בפניו של אדם צדיק ולהטיח בו אשמת שווא . לעיתים מוצאים אנו צו מבלי שביצועו נמסר לנו , והקורא צריך להסיק בעצמו אם נתקיים הצו אם לאו . כך , למשל , בסיפורנו לא נמסר אם ביצע יונה את צו רב החובל " קום קרא אל אלוהיך " ( א , ו ) , ולעיל הסקנו כי יונה התחמק מקיומו . לעומת זאת להלן , מצווה מלך נינוה את אנשי עירו לצום ולהתפלל ולחזור בתשובה ( ג , ז - ט ) , וכאן יובן רק מן ההמשך שאכן נענו לצו , שהרי האלוהים רואה " את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה " ( פסוק י ) . למתח בין צו וביצועו נחשף הקורא גם בפתיחת שני חלקי ספר יונה , בצו הכפול שמצטווה יונה לקרוא על נינוה . בראשונה , כשהוא מצווה " קום לך אל נינוה " ( א , ב ) הוא אכן קם אך

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help