sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

יאמץ ורב יעבוד צעיר " ( בראשית כה , כג ) . שלוש המילים האחרונות ניתנות להתפרש בשתי דרכים ואינך יודע אם " רב - יעבדנו הצעיר " ( משפט ייחוד שבו בא המושא בראשו ) או שמא " רב יעבוד את הצעיר " . וכדברי המדרש ( לקח טוב לפסוק ) : " אם זכה יעקב - רב יעבוד צעיר , ואם לאו - יעבוד הצעיר את הרב " . כאשר אומרת דבורה לברק , " הלוך אלך עמך ... כי ביד אישה ימכור ה ' את סיסרא " ( שופטים ד , ט ) , דומה כי היא מדברת על עצמה , אך מי שתהרוג את סיסרא בסופו של דבר תהיה אישה אחרת , יעל . ולדוגמא נוספת : כאשר אחאב מלך ישראל מזמין את רעהו , יהושפט מלך יהודה , לחבור עימו למסע צבאי לכיבוש רמות גלעד , נעתר האחרון אך מבקש אות משמים , כדבריו לאחאב : " דרוש נא כיום את דבר ה '" ( מלכים - א כב , ה ) . מקהלת ארבע מאות הנביאים משיבה כאיש אחד על שאלת אחאב , " עלה ויתן ה ' ביד המלך" ( שם , פסוק ו ) . לא ברור מנבואה זו מי הוא המלך שינצח בקרב : האם אחאב , או - כפי שהתברר מהמשך העלילה - מלך ארם ( כפי שנתנבא הנביא היחיד שעמד כנגד המקהלה , מיכיהו בן ימלה ) . נפרדים לשלום מיוסף בן מתתיהו לאורך פירושנו עסקנו לא אחת בדבריו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו ( כגון א , ג ; א , ט ; ב , יא ועוד ) , והנה מתברר כי בנקודה זו של העלילה הוא מסיים את סיפורו ( אך מוסיף משפט אחד , העוסק בשיבת יונה לביתו [ ראו עמ ' . [( 138 וכך הוא כותב : לאחר ששב יונה ממעי הדג אל היבשה " ביקש מאת אלוהים שיסלח לו על עוונותיו , והלך אל נינוה העיר ועמד במקום שקולו נשמע לרבים והכריז , שכעבור זמן קצר מאוד יאבד להם השלטון על אסיה " . יש לשים לב לכך שיוסף בן מתתיהו - ורק הוא - מוסיף מפורשות בקשה של יונה לסליחה על התנהגותו , מדגיש שהוא עמד במקום שקולו נשמע ברבים ( אף שעבר , כאמור , רק שליש מאורכה של העיר ) , ובמקום התראה על מעשה פלאי של הפיכת עיר , מציע יוסף בן מתתיהו פירוש רציונאלי בעל אופי פוליטי אודות עיר היורדת ממעמדה , כמעין אסון המביא לחורבנה . יוסף חותם את דבריו במילים " סיפור זה על הנביא סיפרתי כפי שמצאתיו כתוב ( בספר ) " . פרט להדגשה שמדגיש יוסף את נאמנותו לכתוב המקראי , מעוררים דבריו תמיהה שכן לא נראה שנוסח המקרא שעמד לפניו לא כלל את פרקים ג ו - ד של ספר יונה . מדוע לא המשיך יוסף בן מתתיהו בסיפור עלילות יונה וחזרת אנשי נינוה בתשובה ? יש מקום להנחה , כי הדבר תלוי בתקופה ההיסטורית שבה פעל וכתב את ספרו ( בסוף המאה הראשונה לספירה , ביושבו ברומא ) , בימי הקיסרים טיטוס ודומיטיאנוס . זה האחרון ( מת בשנת 95 לספירה ) החל ברדיפת הנוצרים , בראותו את הנצרות כסכנה לאימפריה הרומאית . סיפור על גויים המאמינים באלוהי ישראל וזוכים לחסדו , כסיפור אנשי נינוה , בוודאי לא היה עולה לרצון בעיני הקיסר וחצרו , ויוסף בן מתתיהו , שנהנה מקצבה נדיבה מידי הארמון , ביקש מן הסתם לשמור על מעמדו ולא לפגוע בו . פסל של ראש אדם , שעל פי השערתו של חוקר האמנות הקדומה רוברט אייסלר ( 1930 ) הוא ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו , מי שליווה את פירושנו בחיבור זה במקומות רבים .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help