sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

אחריתו של יונה כמה וכמה מקורות , קדומים או חדישים , אינם רואים את סוף ספר יונה גם כסוף תולדותיו של נביא זה , וכשם שמצאנו מסורות שונות העוסקות בקורותיו קודם שנשלח אל נינוה ( ראו עמ ' , ( 21 - 20 מצאנו גם מסורות המדברות בהמשך עלילותיו של יונה . יונה משיב לה' מדרש " תשובת יונה הנביא " מסתיים בנאום ארוך המושם בפיו של יונה , המכיר בצדקת האלוהים ומדבר בשבחה של מידת הרחמים . וכך נאמר שם בין השאר : " באותה שעה נפל יונה על פניו לפני הקב " ה ואמר לפניו : ריבונו של עולם , במידת הרחמים תנהיג עולמך , נאה לך תהילה , שכן כתוב ' לאדני אלוהינו הרחמים והסליחות ' ( דניאל ט , ט ) ... גבורות רחמיך הרבים לא הייתי יודע וחסדך הגדול לא הייתי מכיר , שאין מי יעשה כמעשיך וכגבורותיך . יפה עשית , יפה פעלת , יפה ריחמת , ויפה חננת , יפה סלחת , ויפה קרעת שטר חובותם , ויפה ניחמת על רעתם שנאמר ' וינחם האלוהים על הרעה ' ( יונה ג , י ) " . יונה נשאר בנינוה פנחס שדה , שהקדיש מקום בספרו " החיים כמשל" לשאלת קורותיו של יונה קודם שיצא לשליחותו ( ראו עמ ' , ( 21 מדבר גם בתולדותיו לאחר סיום עלילת ספרנו . וכך הוא אומר : " באשר לקורות חיי יונה מאותו יום והלאה ממשיל הכתוב את משל הקיקיון ... וייתכן שהקיקיון שבמשל אינו אלא איזו עליית גג קטנה באחד מפרוורי נינוה . קיץ וחורף חלפו , שנות העלומים נמסו כשעווה ... יונה דמה לאופן ישן , שהושלך בפינת חצר , בין העשבים . קיץ וחורף חלפו , יונה היה לאיש זקן רווק שחוח ומקריח שלא היה יורד מעליית גגו אלא לטיול ערבית או לחנות המכולת " ( עמ ' . ( 104 לפנינו סיום פסימי לחייו של יונה המזדקן , ראי לחייו של המשורר , שהמוזה כבר אינה פוקדת אותו . יונה שב הביתה אין ספר יונה טורח לומר לנו אם שב יונה לביתו או שמא נותר לעמוד מקדם לנינוה . כמה מקוראי הספר , ודווקא הקדומים שבהם , התייחסו לעניין זה וסיפרו על שובו של יונה לביתו ולמשפחתו . כך כבר מספר מחבר הספר החיצוני , ספר חשמונאים ג , בנאום שהושם בפי כהן בשם אלעזר , נאום העוסק ברחמי האלוהים על מאמיניו : " את יונה האומלל המסוער במעי הדגה בתוך הים השבת אתה , אבינו , שלם אל כל בני ביתו " ( חשמונאים - ג ו , ח ) . בדומה אומר יוסף בן מתתיהו כי לאחר שמסר יונה ברבים את דברי שליחותו " חזר לביתו " ( קדמוניות היהודים , ספר תשיעי י , ב ) . מי שמרחיב מאוד בסיפור עלילותיו של יונה לאחר סיום שליחותו לנינוה הוא ספר " חיי הנביאים " , חיבור בן המאה הראשונה לספירה , שנכתב במקורו בעברית , והוא מעין " מדריך תיירים " למצבות קבורה של נביאים . גם חיבור זה מזהה את יונה בבנה של האישה הצרפית שהחיה אליהו ( וראו עמ ' , ( 21 אלא שהוא קובע כי מעשה זה אירע בהיות יונה אדם מבוגר . פרטים אחדים בסיפורו הם תמוהים , כגון קביעת מקום קבורתו וקבורת אמו ( ועל כך ראו עוד להלן ) . וכך נאמר בספר זה , בערך " יונה " : " יונה היה מארץ קרית מיומס [ = עיר הנמל של עזה העתיקה ] שליד אשדוד עיר היוונים . וכאשר הושלך על ידי מפלצת הים והלך אל נינוה , בשובו לא נשאר [ בעירו ] כי אם לקח את אמו וישב בצור ארץ הגויים , כי אמר : ' כך אמחה את חרפתי , כי ניבאתי שקר על נינוה העיר הגדולה ' . בעת ההיא הוכיח אליהו את בית אחאב , וכאשר קרא רעב על הארץ [ ראו מלכים - א , פרק יז ] ברח ויבוא לארץ צור וימצא שם את האלמנה ואת בנה , כי לא יכול היה לגור אצל הערלים . והוא ברך אותה . וכאשר מת ילדה , אלוהים הקימהו מן המתים על ידי אליהו כי ביקש להראותו כי אי אפשר לברוח מלפני ה ' . אחרי הרעב קם [ יונה ] והלך לארץ יהודה , ולאחר שמתה אמו בדרך , קברה ליד אלון דבורה . אחרי שהתיישב בארץ שעיר מת שם וייקבר בקבר קנז השופט הראשון .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help