sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

קירבה אל בעלי החיים המתבטאת גם בהיותם סמלים למשפחות ולשבטים , כעולה מברכת יעקב לשבטים : " גור אריה יהודה " , " יששכר חמור גרם " , " יהי דן נחש עלי דרך " ועוד ( בראשית מט ) . שם אביו של הנביא , אמיתי , קשור במילה " אמת " . ייתכן שהוא שם מקוצר וחסר בו היסוד התיאופורי , כלומר מרכיב הכולל את שם האל ( כגון השמות חזקיהו ויאשיהו , עמנואל ובתואל ) , ואפשר להניח שמשמעותו של השם " ה ' אמר אמת " או " ה ' קיים את דברו " . גלגולי השם יונה השם יונה , כשם פרטי , רווח בעם ישראל , לגברים ולנשים גם יחד ( כגון המשוררת יונה וולך והזמרת יונה עטרי , וכן מגלה החיסון כנגד שיתוק ילדים , יונה סאלק ) , אך הוא ידוע גם כשם משפחה , בעברית ובלשונות זרות . כך , למשל , שמו של מגלה יבשת אמריקה , " קולומבוס" ( בלטינית : columba היא יונה ) , והרי לנו קשר נוסף , עקיף , בין יונה לים . ( והיה מי שצירף אותו לעם ישראל על סמך שמו זה . ) שם זה מוכר גם בגלגולו הסלאבי , גולומב , כשמו של מפקד ההגנה אליהו גולומב . בגרמנית קרויה היונה Taube ומכאן שם המשפחה הרווח , טאובה . לפי נתוניה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , השם " יונה " תפס בשנת 2010 את המקום ה - 235 מתוך 500 שמות המשפחה הנפוצים ביותר בישראל . ובאשר לשמות פרטיים - שם זה לבנים היה נפוץ יותר בשנת 2013 מאשר שמותיהן של בנות ( המקום ה - 262 לבנים וה - 449 לבנות ) . מעניין לציין כי בשנות החמישים היה השם יונה בין השמות הנפוצים בקרב בנות , אך מאז הלכה שכיחותו ופחתה . אגב : " כפר יונה " שבשפלת החוף לא נקרא על שמו של הנביא , אלא על שמו של ז ' אן יונה פישר , נשיא אגודת ציוני בלגיה ( שחי במפנה המאות הי " ט - כ ' ) . " ויהי" פתיחת ספר יונה ב " ויהי [ דבר ה ' ] " דומה לפתיחתם של שישה ספרים נוספים שתיבת " ויהי " באה בראשם : יהושע ( " ויהי אחרי מות משה עבד ה '" ) , שופטים ( " ויהי אחרי מות יהושע " ) ושמואל ( " ויהי איש אחד מן הרמתיים צופים מהר אפרים " ) בספרי נביאים ראשונים , יחזקאל ( בצד ספרנו ) בנביאים אחרונים ( " ויהי בשלושים שנה ברביעי בחמישה לחודש " ) , רות ( " ויהי בימי שפוט השופטים ויהי רעב בארץ " ) ואסתר ( " ויהי בימי אחשוורוש הוא אחשוורוש המולך מהודו ועד כוש " ) בין המגילות . להוציא יחזקאל כולם ספרים שעיקרם סיפור עלילה , ופתיחה מעין זו אכן הולמת יצירה העוסקת באירועים שונים שיש למקמם ברצף היסטורי כלשהו . תיבת " ויהי " מופיעה כפתיחת יחידות סיפוריות שונות גם שלא בראשי ספרים , כגון " ויהי אחר הדברים האלה והאלהים ניסה את אברהם " ( בראשית כב , א ) . והנה , בספרות חז " ל מתרוצצות כמה דעות באשר להופעתו של הביטוי " ויהי " או " ויהי בימי " – הן כפתיחה ליחידה סיפורית והן במהלך הטכסט המקראי . במדרש בראשית רבה ( מב , ג ) מביא ר ' תנחומא מסורת עתיקה , המיוחסת לימי שיבת ציון : " זה המדרש עלה בידינו מהגולה . בכל מקום שנאמר ' ויהי בימי ' – צרה " , והוא מביא לראיה את הרעב שבראש מגילת רות , ואת הסכנה שעם ישראל ניצב מולה במגילת אסתר וכן הלאה . לעומת זאת קובע ר ' שמעון בר אבא ( בראשית רבה , שם ) כי " בכל מקום שנאמר ' ויהי ' - משמש צרה ושמחה . אם צרה - אין צרה כיוצא בה , ואם שמחה - אין שמחה כיוצא בה " , ואילו ר ' שמואל בן נחמני מציע להבין אחרת את הופעת תיבת " ויהי " וקובע ( שם ) כי " בכל מקום שנאמר ' ויהי ' - משמש צרה , ' והיה ( כגון " והיה ביום ההוא יטפו ההרים עסיס " [ יואל ד , יח ]) – שמחה " . החכמים הנוטלים חלק בדיון זה מביאים פסוקים רבים להוכחת טענותיהם , איש איש ודעתו שלו , אך פסוקנו אינו משמש אותם במסגרת זו . פתיחת ספר יונה בתנ " ך קניקוט , ספרד . 1476 כתב היד כולל את המקרא כולו והוא מעוטר באיורים מרהיבים ונחשב לאחד מכתבי היד היפים ביותר שהגיעו אלינו . כתב היד הועתק בידי משה אבן זבארה ואויר בידי יוסף בן חיים . כתב היד קרוי על שם איש הכנסייה בנימין קניקוט שרכש אותו בשנת 1872 עבור ספריית הבודליאנה שבאוקספורד .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help