sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

הסבר אחר לעונש ארבעים שנות הנדודים במדבר ניתן במזמור צה , לפיו הניסיון שניסו בני ישראל את אלוהים במסה ומריבה ( שמות טז ) הוא הוא שגרם לעונש זה : " אל תקשו לבבכם כמריבה כיום מסה במדבר . אשר ניסוני אבותיכם ... ארבעים שנה אקוט בדור ואומר עם תועי לבב הם והם לא ידעו דרכיי . אשר נשבעתי באפי אם יבואון אל מנוחתי " ( תהילים צה , ח - יא ) . וכשם שיוצאי מצרים נענשו בארבעים שנות מדבר , אף מצרים תיענש על היותה " משענת קנה לבית ישראל " ( יחזקאל כט , ו ) : " והיתה ארץ מצרים לשממה ... ולא תשב ארבעים שנה" ( שם , פסוקים ט - יא ) . ואם בעונשים עסקינן , האם מקרה הוא שמניין המלקות בעונש הנזכר בתורה ( דברים כה , ג ) הוא דווקא ארבעים ? מהפכה ומהפך שם העצם " מהפכה " מופיע במקרא כמעט אך ורק בקשר לחורבן הערים סדום ועמורה . להופעה יחידה של המילה שאיננה קשור לסדום ראו בדברי ישעיה ( א , ז ) : " ארצכם שממה עריכם שרופות אש אדמתם לנגדכם זרים אוכלים אותה ושממה כמהפכת זרים " , אך רבים מחוקרי המקרא הציעו לקרוא גם כאן " כמהפכת סדום " , שהרי הריסתה נזכרת בהמשך הנבואה ( פסוק ט : " כמעט כסדום היינו לעמורה דמינו " ) . דברי ישעיהו כצורתם לפנינו זוכים לפירוש במגילת איכה : " נחלתנו נהפכה לזרים בתינו לנוכרים " ( ה , ב ) . מילה קרובה ל " מהפכה " , " הפיכה " , מופיעה במקרא פעם אחת בלבד , בגוף הסיפור אודות סדום ועמורה ( "ויזכור אלוהים את אברהם וישלח את לוט מתוך ההפיכה בהפוך את הערים אשר ישב בהן לוט " [ בראשית יט , כט ]) . מילה זו ידועה יותר מן הפיוט " לכה דודי " ( יצירתו של ר ' שלמה אלקבץ , צפת המאה הט " ז ) , הנאמר בליל שבת , ובו פנייה לירושלים : " מקדש מלך עיר מלוכה קומי צאי מתוך ההפכה " . בלשוננו נוהגת המילה " מהפכה " לציון שינוי אלים של שיטת השלטון , כגון המהפכה הצרפתית או מהפכת אוקטובר ( ברוסיה הצארית ) , וכן בצירופים המבטאים שינוי דרמטי כגון המהפכה התעשייתית , המהפכה המדעית , מהפכת תרבות וכיוצא באלה . המילה " מהפך " , המשמשת גם כשמו של אחד מטעמי המקרא , נכנסה למילון הפוליטי הישראלי בעקבות הכרזתו של מגיש החדשות בטלוויזיה , חיים יבין , על קץ ההגמוניה של השמאל ומעבר השלטון למפלגות הימין בבחירות של שנת . 1977 נתנבא ולא ידע מה נתנבא בשורות נבואיות לעתיד נושאות לעיתים משמעות כפולה , דבר והיפוכו , ממש כתשובות הפיתיה בדלפי שביוון , אותה כוהנת קדומה שנבואותיה ניתנו לפירושים שונים ואפילו מנוגדים . כך , לדוגמא , בלכת רבקה המתייסרת בהריונה לדרוש אלוהים , נאמר לה " שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך יפרדו ולאום מלאום " יונה מטיף בנינוה " ( חיתוך עץ ) מאת יעקב שטיינהרט ( ראו עמ ' . ( 77 יונה מפנה את אצבעו כלפי שמים ותוכחתו עושה את רושמה על השומעים , שחלקם מכסים את פניהם מבושה או מפחד .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help