sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

ימין ושמאל , טוב ורע האפשרות לבחור בין פנייה לכיוון זה או אחר מוצגת לא אחת במקרא כבחירה בין ימין לשמאל , כדברי עבד אברהם לבני משפחתה של רבקה : " אם ישכם עושים חסד ואמת את אדוני הגידו לי ואם לא הגידו לי ואפנה על ימין או על שמאל " ( בראשית כד , מט [ והשוו על " ימין" ו " שמאל " כשמות לדרום וצפון , עמ ' . [( 125 לעומת זאת איסור הסטייה , הכורח ללכת בדרך ישרה אחת ולדבוק בה , מתבטא באיסור : " וחזקתם מאוד לשמור ולעשות את כל הכתוב בספר תורת משה לבלתי סור ממנו ימין ושמאל " ( יהושע כג , ו ) . כיוון שיד ימין של מרבית בני האדם חזקה יותר מיד שמאל , נתפס הימין , במקרא אך לא רק בו , כצד החיובי יותר . על כן מבקש יוסף שיעקב ישית את יד ימינו על ראש מנשה הבכור , כדי שיזכה לברכה מעולה יותר מאפרים אחיו ( בראשית מח , יז - יח ) , ואילו קהלת קובע כי " לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו " ( י , ב ) כלומר , שחכמת החכם תסייע לו וחכמת הכסיל - אם יש בו תבונה כלשהיא - תהרסנו . ובספרות חז " ל מצאנו כי " שלושה שהיו מהלכין בדרך - הרב באמצע , וגדול בימינו וקטן בשמאלו " ( בבלי , עירובין נד ע " ב ) , ללמדך על מעמדו המועדף של צד ימין . יתרון הימין על השמאל מתבטא בתרבויות רבות , וראו למשל השפה האנגלית המניחה כי צד ימין הוא הצד הנכון ( right ) ואילו צד שמאל הוא זה הזנוח והנשכח ( . ( left ובלשוננו נפוצים השימוש בביטוי " יד ימינו" ככינוי לאדם המסייע ועוזר ; הקביעה כי המצליח מתחיל את מסעו " ברגל ימין " ; ואילו מי שמצב רוחו רע התעורר " על צד שמאל " , ואם איננו מוכשר למלאכת כפיים יש לו " שתי ידיים שמאליות " . הכינויים " ימין " ו " שמאל " בעולם הפוליטי נולדו באסיפה הלאומית הצרפתית ( של המאה השמונה עשרה ) שבה ישבו השמרנים לימין היושב ראש ואילו המהפכנים שצידדו בביטול המלוכה ובשינויים חברתיים ישבו לשמאלו . עם הזמן נעשה השמאל כינוי למפלגות הליברליות הנוטות אל השינוי והסוציאליזם , אל הפן החברתי , בעוד שהימין נתפס כנוטה לקפיטליזם ולשמרנות . מי שאינו יודע בין ימינו לשמאלו יכול להיות , כבפסוקנו , אדם שטרם למד להבחין בין טוב לרע , אבל הביטוי הזה מתאר במקורות גם אדם שאין לו ידע מספיק ( בראשית רבתי , עמ ' : 20 " הגר שנתגייר היום אינו יודע בין ימינו לשמאלו " ) או מי שאיבד את הכרתו , כגון אדם שיכור ( אוצר מדרשים , עמ ' : 277 שתה יין " עד שלא ידע בין ימינו לשמאלו " ) ולעיתים גם ככינוי גנאי חריף : " אדם בור עם הארץ אשר לא ידע בין ימינו לשמאלו ובהמה רבה " ( ר ' יצחק אברבנאל בפירושו לשמות פרק כג ) וכאן גם " בהמה רבה " נעשה לכינוי גנאי לאותו אדם . מיקרוגרפיה ( איור המורכב מפסוקי מקרא שונים ) המתארת את יונה הנח בצל הקיקיון . מתוך כתב יד המצוי באוספי הספרייה הבריטית , Add . 2116 ( ועליו ראו לעיל , עמ ' . ( 15 בשולי העמוד גם הערות המסורה ( וראו עמ ' . ( 55

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help