sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

[ ישעיה יג , יט ] , ועוד ) , ועיינו עוד בפירוש לפרק א , ב ולעיל , עמ ' . 11 - 10 על " נהפכת " מעיר רש " י ( בעקבות בבלי , סנהדרין פט ע " ב ) : " נהפכת - נחרבת , ולא אמר ' נחרבת ' כי ' נהפכת' משמש שתי לשונות , רע וטוב . אם לא יעשו תשובה - נחרבת , ואם יעשו תשובה - אז נהפכת על אנשי נינוה , שיהפכו מרעה לטובה ויעשו תשובה " . בנתיב פרשני זה צועד גם אברבנאל , המביא כראיה לאפשרות השינוי החיובי פסוקים כגון " ונהפכת לאיש אחר " ( שמואל - א י , ו ) ו " נהפך לבי בקרבי " ( איכה א , כ ) . אבן עזרא אינו מסכים שבפסוקנו מצויה לשון נבואה היוצאת לדרכים שונות אף מהופכות , וקובע בפסקנות : " יש אומרים כי ' נהפכת ' שנהפכה ממעשיה הרעים , וזה דרש איננו נכון " . אמת , יונה בדבריו מכוון לחורבן נינוה , אך ניבא יונה ולא ידע מה נתנבא , כי יבוא המשך הסיפור ויעיד איזו משמעות של הפועל הפ " ך היא שנתגשמה . כמה גדולה היתה נינוה ? מדרש מאוחר , מדרש יונה ( אוצר מדרשים , עמ ' , ( 221 יודע לספר כי " היה יונה עומד בשוק אחד ומכריז והיה קולו הולך עד ארבעים פרסה " . מתברר כי לפי מקור זה היתה נינוה עיר בעלת ממדים עצומים , וכך הוא מתאר אותה : " יונה הלך לנינוה בלב שלם שנאמר ' ויחל יונה לבוא בעיר ונינוה היתה עיר גדולה ' , מלמד שהיתה נינוה ארבעים פרסה על ארבעים פרסה והיו בה שנים עשר שווקים וכל שוק ושוק היו בה שנים עשר שקקים [ = שווקים קטנים ] , וכל שקק ושקק היו בה שנים עשר רבוא ילדים וילדות שאין יודעים לא טוב ולא רע , וכל רחוב ורחוב היו בו שנים עשר מבואות וכל מבוי ומבוי היו בו שנים עשר חצרות , וכל חצר וחצר היו בה שנים עשר בתים , וכל בית ובית היו בו שנים עשר גיבורים וכל גיבור וגיבור היו לו שנים עשר בנים " . תיאור דמיוני זה של נינוה שאל מחבר המדרש המאוחר ממדרש קדום יותר , מדרש איכה רבה ( א , ב ) , המתאר במילים דומות את ירושלים , המתוארת במגילת איכה כעיר " רבתי עם " . עונש וארבעים בפסוקנו ניתנת לאנשי נינוה אורכה בת ארבעים יום לתיקון דרכיהם , אך בפסוקים אחרים במקרא העונש עצמו הוא בן ארבעים יום . כך בסיפור המבול , " כי לימים עוד שבעה אנכי ממטיר על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה ומחיתי את כל היקום אשר עשיתי מעל פני האדמה" ( בראשית ז , ד ) . ויש שהעונש הוא בן ארבעים שנה , כנגד חטא שנמשך ארבעים יום . כך נענשו המרגלים שתרו במשך תקופה זמן זו את ארץ כנען והוציאו את דיבתה רעה : " ובניכם יהיו רועים במדבר ארבעים שנה ונשאו את זנותיכם עד תום פגריכם במדבר . במספר הימים אשר תרתם את הארץ ארבעים יום יום לשנה יום לשנה תשאו את עוונותיכם ארבעים שנה " ( במדבר יד , לג - לד ) . יונה הנביא קורא לתושבי נינוה לחזור בתשובה - ציור של הצייר , הפסל והמאייר הצרפתי שנודע בציורי התנ " ך שלו , é Gustave Dor ( . ( 1883 - 1832 התמונה מראה את אנשי נינוה מושפעים עמוקות מדברי התוכחה של הנביא ושבים בתשובה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help