sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

פרק א פסוק יד ויּקראו אל ה ' ויּאמרו אנּה ה ' אל נא נאבדה בנפש האיש הזּה ואל תּתּן עלינו דּם נקיא כּי אתּה ה' כּאשר חפצתּ עשׂית : בניסיונם הראשון לגבור על הסערה הקדימו המלחים תפילה אל אלוהיהם לפני שהשליכו את הכלים לים : " ויזעקו איש אל אלוהיו " ( פסוק ה ) . גם עתה יקדימו תפילה למעשה , אך יושם לב לשני הבדלים בין התפילות . הפעם אין הם קוראים עוד לאלוהיהם שלהם אלא לאלוהי יונה , כיוון שכבר למדו לדעת כי הוא שהטיל את הסער בים . המספר גם אינו שב אל הפועל זע " ק אלא משתמש בפועל קר " א : " ויקראו אל ה '" , ושני שינויים אלה כוונתם אחת : להזכירנו כי יונה , נביא ה ' , לא קרא על נינוה כאשר ציווה אותו ה ' לעשות כן ( א , ב ) , ואף לא נענה להפצרת רב החובל : " קום קרא אל אלוהיך " ( פסוק ו ) , ואילו המלחים , עובדי האלילים , קוראים אליו מדעתם ומרצונם . את תפילתם הם פותחים בנוסחה המצויה במקרא גם במקומות אחרים כמבוא לתפילה , " אנא ה ' ... " , והכתיב " אנה " כמוהו כ " אנא " . בקשתם של המלחים , " אל נא נאבדה " , מעלה בתודעת הקורא את זכר פסוק ו : " אולי יתעשת האלוהים לנו ולא נאבד " . לעיל חששו מן הסער , ועתה חששם הוא בעל אופי מוסרי , פן יאבדו " בנפש האיש הזה " , כלומר בעוון הריגת נפש , הריגת יונה . והשוו : " תני את מכה אחיו ונמיתהו בנפש אחיו אשר הרג " ( שמואל - ב יד , ז ) . המלחים חוששים כי תוטל עליהם אשמת " דם נקיא [ = נקי ] " , אשמת רצח של אדם הנקי מעוון , חף מפשע , זכאי , וראו לדוגמה את חששם של זקני העיר בדין עגלה ערופה , שמא ייזקף לחובתם הרג האיש שגופתו נמצאה בקרבת עירם : " ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו . כפר לעמך ישראל אשר פדית ה ' ואל תיתן דם נקי [ = כלומר : אשמה על הריגת אדם צדיק ] בקרב עמך ישראל ונכפר להם הדם " ( דברים כא , ז - ח ) . מצד אחד מתחננים המלחים אל ה ' , אך מצד שני הם מטילים עליו את כל האחריות למצב שאינו מותיר להם כל ברירה , אלא להטיל את יונה אל המים : " ואתה ה ' כאשר חפצת עשית " . לביטוי זה השוו : " ואלוהינו בשמים כל אשר חפץ עשה " ( תהילים קטו , ג ) , וכן - תוך הרחבת אמירה זו גם אל פועלו של ה ' בים - במזמור קלה : " כל אשר חפץ ה ' עשה בשמים ובארץ בימים וכל תהומות " ( פסוק ו ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help