sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

העיר קעילה מידי הפלישתים : " הנה אנחנו פה ביהודה יראים ואף כי נלך קעילה אל מערכות פלישתים ? " ( שמואל - א כג , ג ) . הביטוי " קל וחומר בנו ( או אפילו : בן בנו ) של קל וחומר" משמש בלשוננו במשמעות של קל וחומר חזק ומשכנע במיוחד . וכך אומר מנדלי מוכר ספרים בראש ספרו " מסעות בנימין השלישי " : " אין לך עשב שאין לו מלאך , שמכהו ואומר לו : ' גדל ! ' , ואם עשב כך , קל וחומר בן אדם , וקל וחומר בן בנו של קל וחומר אדם מישראל " . שימוש זה שונה בתכלית מן השימוש המקורי של הביטוי . במקורו עסק ביטוי זה בקל וחומר המתבסס על מסקנה שהיא עצמה נלמדה מקל וחומר , ולכן תוקפו דווקא חלש יותר ( בבלי , זבחים נ ע " ב ) . עמ " ל וחבריו בניגוד לשימוש בעמ " ל בפסוקנו , יש לשורש זה גם משמעות חיובית . כך , למשל , " וגם כל האדם שיאכל ושתה וראה טוב בכל עמלו [ = בכל עבודתו ] מתת אלוהים היא " ( קהלת ג , יג ) . עם זאת לעמ " ל גם משמעות של סבל , כגון בתלונתו של הנביא ירמיהו : " למה זה מרחם יצאתי לראות עמל ויגון " ( ירמיה כ , יח ) , או בפסוק המסכם את סבלם של בני ישראל במצרים , פסוק שזכה להיכנס להגדה של פסח : " וישמע ה ' את קולנו וירא את עניינו ואת עמלנו ואת לחצנו " ( דברים כו , ז [ בהגדה מוסברת תיבת " עמלנו " כמדברת על הסבל שנגרם לעם ישראל במצוות פרעה להשליך את כל הבנים ליאור ]) . משמעות שלילית נוספת של עמ " ל היא רוע , רשע , כגון בתקבולת " לא הביט און ביעקב ולא ראה עמל בישראל " ( במדבר כג , כא ) . העובדה שלאותו שורש נודעות משמעויות מנוגדות , שלילית וחיובית , נובעת מנקודות ראות שונות : יש מי שרואה בעבודה עונש ויש מי שמדבר בשבחה . מתברר כי כפל משמעות שכזו נודעת גם לשורשים אחרים הקשורים אל עמ " ל . כך , למשל , השורש עב " ד . ספרות החכמה מרבה לדבר בשבח העבודה , " עובד אדמתו ישבע לחם " ( משלי יב , יא ) ו " מתוקה שנת העובד אם מעט ואם הרבה יאכל " ( קהלת ה , יא ) , ואילו סיפור הגירוש מגן עדן מציג את קשייה של עבודת האדמה כעונש שנגזר על האדם ( בראשית ג , יז - יט ) או על קין : " כי תעבוד את האדמה לא תוסף תת כוחה לך " ( שם ד , יב ) . ואותה שניות נמצא גם בשורש יג " ע . לחיוב ראו : " יגיע כפך כי תאכל אשריך וטוב לך " ( תהילים קכח , ב ) , ולשלילה בדברי תלונתו של יעקב באזני לבן - " את עניי ואת יגיע כפיי ראה אלוהים " ( בראשית לא , מב ) . ומעניין שמדרש איכה זוטא ( פרשה א ) מבאר בעזרת השורש עמ " ל פסוק שיש בו תקבולת בין עב " ד ויג " ע , וכך באים שלושה שורשים אלה יחדיו . וכך אומר שם הקב " ה לעם ישראל : " כשבראתי את עולמי לא היה לפני לא עמילה ולא יגיעה ... ולמעשיכם [ = בגלל מעשיכם ] הרעים היה לי עמילה ויגיעה ... שנאמר ' אך העבדתני בחטאיך הוגעתני בעוונותיך ' ( ישעיה מג , כד ) " . מפה צבעונית של העיר נינוה הממוקמת בין נהר פרת לנהר חידקל , בתחתיתה צופה אל העיר יונה הנביא . הכיתובים במפה מציינים אתרים מרכזיים בעיר כגון ארמון המלך . המפה לקוחה מתוך הספר Description de l ' Univers שראה אור בפאריז בשנת . 1683

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help