sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

א , א - ג הטלת השליחות על יונה וניסיון בריחתו פרק א פסוק א ויהי דּבר ה ' אל יונה בן אמתּי לאמר : ספר יונה הוא סיפור , קורותיה של שליחות שהוטלה על הנביא יונה , ולא קובץ של נבואות . לפיכך אין לו כותרת המרמזת על תכולתו , שלא כשאר ספרי הנבואה , כגון " דבר ה ' אשר היה אל הושע בן בארי " או " חזון ישעיהו בן אמוץ " . תחת זאת פתיחתו דרמטית בנוסחה האופיינית להטלת שליחות נבואית , כגון " ויהי דבר ה' אל נתן לאמור . לך ואמרת אל עבדי אל דוד " ( שמואל - ב ז , ד - ה ) . בדרך כלל באה נוסחה זו בסיפורת המקראית כהמשך לאירוע קודם , ולפיכך נראה שהמספר מבקש לקשר את סיפורו עם הכתוב על הנביא יונה בן אמיתי מגת החפר במלכים - ב יד , כה ( וראו לעיל , עמ ' . ( 20 גם הופעתה השנייה של הנוסחה בסיפורנו , בראש המערכה השנייה של הסיפור ( ג , א ) , באה כהמשך לאירוע קודם , כשלונו של יונה למלא את הצו הראשון . יושם אל לב שיונה אינו מכונה " נביא " , לא בפסוק הפותח את הספר ולא בגופו ( בניגוד לאפיונו במלכים - ב יד , כה !) , ושמא יש בשתיקה זו כדי ללמד על יחסו של המספר אל הדמות , דבר שעוד ילך ויתברר בהמשך הסיפור . מדוע פותח ספר יונה בהזכרת השם המפורש ? במבוא דנו בשאלת הכינויים השונים שבהם נזכר האלוהים בספר ( ראו עמ ' . ( 8 המדרש עומד על כך שבפעם הראשונה הוא נזכר בשמו המפורש , ואומר : " יתברך וישתבח שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא לעד ולנצח , שרחמיו מרובים על כל מעשיו , שבשעה ששיגר את יונה אל נינוה להתנבאות עליה לא נזדמן לו אלא במידת רחמים " ( מדרש יונה [ אוצר מדרשים , עמ ' . [( 219 דברים אלו מיוסדים על הנחתם של חכמים המבחינים בין שמות האלוהים הבאים במקרא . כך , למשל , האמור במדרש בראשית רבה ( לג , ג ) : " בכל מקום שנאמר ה ' - מידת רחמים שנאמר ' ה' ה ' אל רחום וחנון ' ( שמות לד , ו ) ... בכל מקום שנאמר אלוהים - מידת הדין שנאמר ' וישמע אלוהים את נאקתם ויזכור אלוהים את בריתו ' ( שם ב , כד ) " . נראה שהאמור במדרש יונה מבקש לומר , כי רחמי האל הם נושא מרכזי בספר וכי יונה נשלח לשליחותו ברוח רחומה זו . לכל איש יש שם יונה נקרא על שמו של העוף הטהור יונה , המובא אף כקרבן לה ' ( כגון ויקרא ה , ז ) . לעוף יונה שמור מקום של כבוד גם בעבודת האלילים ( כגון בפולחן עשתורת ) וברחבי המזרח הקדמון נתגלו צלמיות רבות של יונים . חז " ל אף טענו כי השומרונים - שעמם עמדו בפולמוס חריף - עובדים לדמות יונה המצויה במקדשם שעל הר גריזים ( בבלי , חולין ו ע " א ) . החיבה ליונה מתבטאת בשימוש בשמה בשירת האהבה המקראית . " הנך יפה רעייתי הנך יפה עינייך יונים " ( שיר השירים א , טו ; ד , א ) אומר האוהב על אהובתו , ואף היא מדמה את עיניו שלו ליונים : " עיניו כיונים על אפיקי מים רוחצות בחלב " ( שם ה , יב ) . האהוב אף מכנה את אהובתו בכינוי " יונתי " ( שם ב , יד ) . במקרא רווחים שמות אנשים הקרויים על שם בעלי חיים , הן בין הנוכרים ( כגון : איה , דישון , זאב , חמור , יעל , נחש , עורב וציפור ) והן בקרב בני ישראל ( כגון : דבורה , חולדה , עגלה , צביה , רחל [ היינו כבשה ] ושפן ) . אפשר שמאחורי חיבה זו לשמות כגון אלה ניצבת תחושה של

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help