sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

סנהדרין קט ע " א ) . את " ויחתרו " שבפסוקנו פירש רש " י : " יגעו ועסקו כחותר במחתרת " , ואילו התרגום הארמי הסתפק באמירת " ושייטין " , כלומר : שטו , השיטו ( את הספינה ) . רק בפסוקנו מציינת חתירה את ה " חפירה " בים באמצעות משוטים ( וזאת משום העדר פועל אחר לציון פעולה זו ) . " משוטים " נזכרים אמנם בספר יחזקאל , בקינה על צור המשולה לאניה ( כז , ו ) , אך הפעולה הנעשית באמצעותם אינה נזכרת שם . משמעות זו של " חתירה " נקלטה בלשון העברית רק בעת החדשה , ובלשוננו היא משמשת לא רק לתיאור סוג של ספורט תחרותי קבוצתי בסירות המיועדות לכך , אלא גם ככינוי לאחד מסגנונות השחייה . קיבוץ החותרים השוכן לא רחוק מחיפה , לחוף הים ממש , בחר בשם זה משום שהתכוון להשתית את כלכלתו על ענף הדייג . גם המילים " מחתרת " , ככינוי לתנועת מרי , או " חתרן " , מי שחותר תחת גבוה ממנו במעלה ומבקש להפילו , נפוצות הרבה בשפתנו . עם זאת לא תמיד מוקנית לשורש זה משמעות שלילית והחותר ללא לאות ובדבקות כדי להגיע למטרה כלשהיא או לקדם רעיון כלשהוא ראוי לשבח . הלך לפני והולך אחרי בלשון מקרא פועל העזר הל " ך המופיע לפני הפועל העיקרי מבטא הסלמה , החרפה , התגברות , כפי שראינו גם בפסוק יא ( וראו בפירוש שם ) . והרי כמה דוגמאות נוספות מן המקרא : " ויהי קול השופר הולך וחזק מאוד " ( שמות יט , יט ) , " והעם הולך ורב את אבשלום" ( שמואל - ב טו , יב ) , " ואורח צדיקים כאור נוגה הולך ואור עד נכון היום " ( משלי ד , יח ) . בלשון חכמים , לעומת זאת , נמצא את הפועל הזה בא לעיתים גם אחרי הפועל העיקרי , וכאן המשמעות היא אחרת , וראו : "[ משל ] לאחד שהיה מהלך בדרך ופגע בו זאב וניצל ממנו , והיה מספר והולך מעשה הזאב . פגע בו ארי וניצל מידו - שכח מעשה הזאב והיה מספר במעשה הארי . אחר כך פגע בו נחש וניצל מידו - שכח מעשה שניהם והיה מספר והולך מעשה הנחש . אף כך ישראל : צרות האחרונות משכחות את הראשונות " ( תוספתא ברכות א , יא ) . " מספר והולך " משמעותו מספר וממשיך לספר עוד ועוד . וכך גם המסופר על ר ' עקיבא שהחל את לימודיו בבית הספר בלימוד הקריאה : " כתב לו אלף בית ולמדה . אלף תיו ולמדה . תורת כהנים ולמדה . היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה " ( אבות דרבי נתן נו " א , ו ) . במסורת אודות היתוש שנכנס אל חוטמו של טיטוס , מחריב המקדש , מסופר כי היה " אוכל והולך עד שהגיע למוחו " ( ויקרא רבה כב , ג ) . רצועת ברונזה שהיא חלק מדלת גדולת ממדים המובילה למקדשו של אל החלום Mamu המצוי באזור נינוה שבעיראק . הרצועה מתארת בחלקה העליון את מלך ומלכת צור העומדים על חוף הים ומביטים על צי האניות המוביל מתנות לשלמנאסר השלישי מלך אשור ( . ( 824 - 858

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help