sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

מרחק וזמן המקרא נוהג לציין אורכה של דרך על פי משך הזמן הנדרש כדי לעבור אותה . כך , למשל , " שבעת ימים " , כגון " וילך מלך ישראל ומלך יהודה ומלך אדום ויסובו דרך שבעת ימים " ( מלכים - ב ג , ט ) , או " שלושה ימים " : " ויסעו מהר ה ' דרך שלושת ימים וארון ברית ה ' נוסע לפניהם דרך שלושת ימים לתור להם מנוחה " ( במדבר י , לג ) . בצד האמור בפסוקנו על גודלה של נינוה , " מהלך שלושת ימים " , מצאנו בפסוק הבא גם " מהלך יום אחד " . אגב נעיר כי בכמה פסוקים במקרא מופיע המונח " כברת ארץ " ( כגון " ויסעו מבית אל ויהי עוד כברת הארץ לבוא אפרתה " [ בראשית לה , טז ]) . פרשן המקרא נ " ה טור-סיני ביאר צירוף זה על פי האכדית beru שמשמעו " שעה כפולה " , ומידת הקרקע שניתן לעבור במשך שעה כפולה היא = ) ber - qqaqari ברו של הקרקע ) ומכאן הצירוף " כברת ארץ " . מה הוא מהלך ? בפסוקנו ובפסוק הבא " מהלך " הוא מרחק שאותו גומא אדם ברגליו בהליכה בפרק זמן מסוים . בדרך כלל נוהג במקרא הצירוף של " דרך [ כך וכך ] ימים " ולא " מהלך " , ונראה שלפנינו ביטוי להשפעתה של השפה הארמית על לשונו של הספר , שכן התרגומים הארמיים מתרגמים את מילת " דרך " המקראית , במשמעותה שנדונה כאן , במילה " מהלך " ( כגון תרגום אונקלוס לבראשית ל , לו ) . משמעות נוספת לתיבת " מהלך " נמצאת בדברי יחזקאל , שם " מהלך " פירושו משעול , שביל ( " ולפני הלשכות מהלך עשר אמות רוחב " [ מב , ד ]) . " מהלך " פירושו גם מסע , כעולה מן השאלה שמפנה המלך לנחמיה : " עד מתי יהיה מהלכך [ = כלומר : כמה זמן יימשך מסעך ] ומתי תשוב " ( נחמיה ב , ו ) . ובאמור מלאך ה ' ליהושע הכהן הגדול " ונתתי לך מהלכים בין העומדים האלה " ( זכריה ג , ז ) , כוונתו לומר שהכהן יוכל להלך כשווה בין שווים בקרב בני פמלייתו של האלוהים . בספרות חז " ל הורחבה משמעות המילה לכלול גם מסע ימי , כאמור במדרש פרקי דרבי אליעזר ( פרק ט ) על האניה שנסע בה יונה , ששטה " מהלך שני ימים " . בעברית החדשה נוהג הצירוף " מהלך חיים " , היינו ציון התחנות החשובות בחיי אדם , קורות חיים , וכן מרבים לדבר על מהלך מדיני , מהלך צבאי , מהלך במשחק השחמט או כדורגל וכיוצא באלה . משה , ירמיהו ויונה המדרש ( שמות רבה ד , ג ) יוצר קשר בין הליכתו של יונה בעל כורחו אל נינוה ובין הליכתם של משה וירמיהו למלא את צו האל : " כמה ביקש יונה שלא לילך בשליחותו של הקדוש ברוך הוא ... והלך בעל כורחו שנאמר ' ויקם יונה וילך אל נינוה ' , כמה ביקש ירמיה שלא להתנבאות ונתנבא שלא בטובתו שנאמר ( ירמיה א , ז ) ' אל תאמר נער אנכי כי על כל אשר אשלחך תלך ' , כמה סירב משה שלא לילך בשליחותו של הקדוש ברוך הוא שנאמר ' שלח נא ביד תשלח ' ( שמות ד , יג ) ולבסוף הלך בעל כורחו " . מדרש זה לא נזקק לשאלת המניעים שהביאו שלושה נביאים אלו לסירובם . בעוד שמניעיהם של משה וירמיהו חיוביים הם ( צניעותם ) , המניע השלילי של יונה יתבאר להלן בפרק ד . ציור ( חיתוך עץ צבעוני ) של העיר נינוה כעיר ימיביניימית מוקפת חומות ומגדלים . מתוך Nuremberg Chronicle - ספר אודות ההיסטוריה המקראית שנדפס בשנת , 1493 מן הדפוסים המאויירים הראשונים שבידינו . המאיירים : Michael Wolgemut und Wilhelm Pleydenwurff

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help