sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

פרק א פסוק יג ויּחתּרו האנשים להשיב אל היּבשה ולֹא יכלו כּי היּם הולךְ וסער עליהם : המלחים אינם שועים לדברי יונה המבקש כי יטילו אותו הימה . פעם נוספת הם מנסים לפעול מכוח ניסיונם וידיעותיהם , מכוח שליטתם ברזי הימאות : " ויחתרו האנשים להשיב אל היבשה " . חתירה היא חפירה , והחותר בים כאילו חופר בו . גם בפסוק זה קרויים המלחים בשם " אנשים " , ועל כך ראו לעיל בפירוש לפסוק י . המלחים מנסים " להשיב אל היבשה " ( תנו דעתכם למשחק המילים בין " להשיב " לבין " יבשה " ) , ופועל זה ניתן להתפרש בשתי דרכים : האחת רואה כאן לשון קצרה , שכוונתה : להשיב את הספינה אל היבשה . אפשרות אחרת היא לראות את הפועל בבניין הפעיל כמשמש במשמעותו בבניין קל , כמו " לשוב " ( והשוו " ופרעה הקריב " [ שמות יד , י ] שמשמעות " קרב " ) . ה ' , כדברי יונה , הוא יוצר הים והיבשה ( כאמור לעיל בפסוק ט ) , ולפיכך ברי כי מאמצי המלחים לא יצלחו : " ולא יכולו כי הים הולך וסוער " . המילים " כי הים הולך וסוער " כבר הופיעו בפסוק יא , ובחזרה עליהן בפסוקנו יש כדי לבטא את התעצמותה הבלתי פוסקת של הסערה . פרשן המקרא אברבנאל מדגיש בפירושו את רחמיהם של המלחים על יונה ואת רצונם להצילו : " והנה המלחים , עם כל הגורלות פעם אחר פעם , והודאת בעל דין יונה כמאה עדים דמי [ = היינו : גם לאחר שיונה הודה באשמתו , והודאתו משולה לעדותם של מאה עדים ] , והם לא השליכו את יונה אל הים " , ובהמשך : " עם היות ששמעו דברי יונה שאלתו ובקשתו לא אבו לעצתו , אבל חזרו ועסקו להשיב האניה אל היבשה " . דברים דומים אמר כבר יוסף בן מתתיהו : " בראשונה לא העזו לעשות זאת , משום שחשבו את הדבר לחטא להשליך איש זר שהפקיד את חייו בידם לזרועותיו של מוות בטוח , אולם לבסוף , כשגברה הצרה יותר ויותר והספינה חשבה לטבוע והנביא עצמו והפחד לחייהם האיצו בהם , השליכוהו אל הים " ( קדמוניות היהודים , ספר תשיעי י , ב ) . הדימוי החיובי של המלחים בא בדברי שני פרשנים אלו לביטוי ברור ( וראו עוד להלן , פסוק טו ) . חתירה , מחתרת והחותרים משמעות הפועל חת " ר במקרא היא כמו חפ " ר . וראו : " אם יחתרו בשאול [ = כדי להיחבא מפני ה ' ] משם ידי תקחם " ( עמוס ט , ב ) , והגנב חותר תחת הבתים כדי לחדור לתוכם : " חתר בחושך בתים " ( איוב כד , טז ) . מכאן נגזר שם העצם מחתרת שמשמעותו חפירה או מנהרה : " אם במחתרת ימצא הגנב " ( שמות כב , א ) , וכן : " לא במחתרת מצאתים " ( ירמיה ב , לד ) . גם בלשון חז "ל נודעת לפועל זה משמעות זו , כגון בדרשת ר ' יוסי על אנשי סדום , אשר נהגו לחמוד את רכושם של עשירים , והיו " מפקידים אצלם אפרסמון [ = בושם שריחו חזק ] , ומניחים אותו בבית גנזיהם . לערב באים ומריחין אותו ככלב ... ובאים וחותרים שם ונוטלין אותו ממון " ( בבלי ,

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help