sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:134

פרק ד פסוקים י -יא ויאמר ה ' אתה חסת על הקּיקיון אשר לֹא עמלתּ בו ולֹא גדּלתּו שבן לילה היה ובן לילה אבד : ואני לֹא אחוס על נינוה העיר הגּדולה אשר יש בהּ הרבה משתּים עשׂרה רבו אדם אשר לֹא ידע בין ימינו לשׂמאלו ובהמה רבה : כשם שמעשה אליהו בחורב ( מלכים - א יט , א - יח ) מסתיים בדברי כיבושין , בהטפת מוסר לנביא שלא הבין את הלקח שביקש ה ' ללמדו - עד מה גדולה חשיבותם של הרחמים ( פסוקים טו - יח , וראו עמ ' - ( 119 כך גם סיפורנו . דברי ה ' מציבים השוואה על דרך קל וחומר בין המשל , הקיקיון , לבין הנמשל , נינוה ואנשיה , ובין יונה לבין ה ' הדובר אליו . פסוק ו : אתה חסת על הקיקיון אשר לא עמלת בו ולא גידלתו שבן לילה היה ובן לילה אבד פסוק יא : ואני לא אחוס על נינוה העיר הגדולה אשר יש בה הרבה משתים עשרה רבו אדם אשר לא ידע בין ימינו לשמאלו ובהמה רבה יונה חס , חמל ( פועל המתאר בדרך כלל יחס כלפי בני אדם , כגון " לא תחוס עינך עליו " [ דברים יג , ט ] או " לא אחמול ולא אחוס " [ ירמיה יג , יד ] וראו עמ ' , ( 119 על הקיקיון , צמח יחיד , עלוב ובן חלוף , שהוא עצמו לא השקיע מאמץ כלשהו בטיפוחו , צמח שזכה בו מן ההפקר מבלי שטרח על גידולו . לשון עמ " ל כאן פירושה עבודה מייגעת . למעשה לא על הקיקיון חס יונה , אלא על עצמו , שהרי עמו היה הקיקיון אמור להיטיב . ה ' נמנע מלציין שהוא הוא שיצר לא רק את הקיקיון אלא גם את נינוה וכונן אותה כעיר גדולה , שהרי דבר זה הוא בבחינת מובן מאליו , וגם פרט שאין ראוי להזכירו : לא יחסו של ה ' כבורא העיר ואנשיה היא העיקר , אלא מהותה של אותה עיר ומה שהיא מכילה בקרבה . קיומו של הקיקיון האחד היה רגעי - בו בלילה שנוצר גם קמל , בעלות השחר , בטרם בוקר : " שבן לילה היה ובן לילה אבד " . " ב ִּ ן " הוא צורת הסמיכות של ב ֵּ ן ( ראו " ב ִּ ן הכות " [ דברים כה , ב ] . צורה זו מופיעה גם בשמות כמו ב ִּ ן יקה [ משלי ל , א ] או ב ִּ ן נון ) , צורה לשונית המבטאת בפסוקנו את משך הזמן הקצרצר . הקיקיון " אבד " , אך המלחים ואנשי נינוה שהתפללו וקיוו כי לא יאבדו ( א , ו : " אולי יתעשת האלוהים לנו ולא

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help