sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

משמעויות אחרות של ידיעה הן הבחנה ( כגון בסיום ספרנו : " אשר לא ידע בין ימינו לשמאלו " [ ד , יא ]) , הבנה ( כדברי עבדי פרעה אליו : " הטרם תדע כי אבדה מצרים " [ שמות י , ז ]) , הסקת מסקנות ( " וידע כל ישראל ... כי נאמן שמואל לנביא לה '" [ שמואל - א ג , כ ]) והיכרות ( כשאלת יעקב ותשובת הרועים מחרן : " הידעתם את לבן בן נחור ויאמרו ידענו " [ בראשית כט , ה ]) . מכאן גם נגזר השימוש בשורש יד "ע לתיאור יחסי אישות , היכרות אינטימית בין גבר לאישה : " והאדם ידע את חוה אשתו ותהר ותלד " ( בראשית ד , א ) . החכם מכונה " יודע " , כפי שעולה בבירור מן התקבולת : " שמעו חכמים מיליי / ויודעים האזינו לי " ( איוב לד , ב ) , ואף מי ששולט ברזי משלח ידו מכונה בתואר זה : " ויהי עשו איש יודע ציד " ( בראשית כה , כז ) . לידיעה יש גם פן שלילי . על גדעון המעניש את זקני העיר סוכות נאמר : " ויקח את זקני העיר ואת קוצי המדבר ואת הברקנים ויודע בהם את אנשי סוכות " ( שופטים ח , טז ) . מתברר כי השדה הסמנטי של הידיעה ושל הייסורים חופפים זה לזה , ולו חלקית . " מוסר " הוא אחד ממונחי החכמה ( " לדעת חכמה ומוסר להבין אמרי בינה " [ משלי א , ב ]) , אך בו בזמן גם עונש מייסר ( " מכת אויב הכיתיך מוסר אכזרי על רוב עוונך " [ ירמיהו ל , יד ]) , או כדברי רחבעם אל שבטי ישראל : " אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים [ = שהם סוג מסוים של קוצים ] " ( מלכים - א יב , יד ) . והוא הדין במוט המחודד שבעזרתו משיבים אל התלם את הבקר , " מלמד הבקר " ( שופטים ג , לא ) , ששורשו למ " ד . וכבר סיכם קהלת את הקשר בין ידיעה וכאב באומרו " יוסיף דעת יוסיף מכאוב " ( א , יח ) . מה הוא נחשול ? התרגום הארמי לספר יונה מתרגם בתיבה הארמית " נחשול " כמה וכמה מילים בספרנו : " סער " ( פסוק ד , פסוקנו ועוד ) , זעף ( " ויעמוד הים מזעפו - " ונח ימא מנחשוליה " [ פסוק טו ]) ו " משבר " ( " כל משבריך " - " כל נחשולוהי דימא " [ ב , ד ]) . מילה ארמית זו חדרה אל השפה העברית ומצאנו " נחשול " נזכר לראשונה כבר במגילות מדבר יהודה ( " ויהמו כנחשולי ימים " ( מגילת ההודיות , הודיה ב , דף , 2 שורה . ( 12 תיבה זו מצויה הרבה יותר בלשונם של חז " ל , כגון מעשה נוסף המנוסח בהשפעת ספר יונה : " מעשה בתינוק אחד שהיו באין בספינה ועמד עליהן נחשול והיו זועקין לאלוהיהן כעניין שנאמר ' ויראו המלחים ויזעקו איש אל אלוהיו ' . אמר להן אותו תינוק : עד מתי אתם נשטין ! זעקו למי שברא הים " ( תוספתא נידה ה , יז ) . והמדרש אף מבקש לדרוש את השם " נחשון " , ראש שבט יהודה : " למה נקרא שמו נחשון ? על שם שירד תחילה לנחשול שבים " ( במדבר רבה יג , ז ) , וזאת על סמך מסורת אגדית נפוצה שראשון היורדים אל ים סוף היה שבט יהודה ונחשון בראשו . גם העברית החדשה עושה שימוש בתיבת נחשול , בהקשר ימי ואף מחוצה לו . יש משתמשים בה כדי לתאר גל ים ענק המציף את היבשה וגורם לנזק רב ( מעין צונאמי , שיש המתרגמים אותו ל " נחשול רעש " ) , ובחיל הים הישראלי מצוי דגם של ספינת סיור מהירה ו " נחשול" שמה . " נחשולים " הוא קיבוץ השוכן לחוף הים התיכון סמוך לכרמל , ובכלל - " נחשול " בא לתאר כל זרם שוטף , כגון נחשול של פליטים או נחשול של מילים , ועוד ועוד . " סערה בנמל יפו " צילום מאת הצלם הישראלי והמורה לצילום ולגרפיקה אבי שיינר ( . ( 2012 התמונה באה להדגיש את עוצמת הטבע אל מול המזח ושובר הגלים , מעשה ידי האדם .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help