sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

פרק ג פסוק ג ויּקם יונה ויּלךְ אל נינוה כּדבר ה ' ונינוה היתה עיר גּדולה לאלֹהים מהלךְ שלֹשת ימים : על התמורה שחלה - אם אכן חלה - בנפשו של יונה ניתן לעמוד רק מתגובתו על הפקודה המחודשת . כשנזכרה מילת " ויקם " לאחר הטלת השליחות הראשונה ( א , ג ) , עשוי היה הקורא להניח שיונה אץ למלא את השליחות , אך הנחתו נתבדתה . בהופעתן השנייה של המילים " ויקם וילך " , בפסוקנו , יתמה הקורא האם גם הפעם יקום יונה לברוח , אך מסתבר שלא כך הוא , שכן עתה נסגר מעגל של צו וביצועו , מעגל שהמספר משכיל לציירו על ידי שיכול סדר מרכיבי השליחות והציות : ויהי דבר ה ' ... ויקם וילך אל נינוה קום לך אל נינוה ... כדבר ה' המילים " כדבר ה '" מציינות ציות , וראו לדוגמה במסופר על אליהו ( מלכים - א יז , ה ) : " וילך ויעש כדבר ה ' וישב בנחל כרית אשר על פני הירדן " ( וכן ירמיה יג , ב : " ואקנה את האזור כדבר ה '" ) . האם ציית יונה בלב שלם להוראתו של ה ' ? תשובה לשאלה זו תעלה מהמשך מעשיו , עם הגיעו אל נינוה ( פסוק ד ) . חלקו השני של פסוקנו עוצר את מהלך העלילה , וכך מגביר את המתח . כבר מראשית הסיפור ידוע לקורא שנינוה היא " עיר גדולה " ( א , ב ) , אך מכיוון שעתה עוברת זירת ההתרחשות אל אותה עיר , מוצא המספר לנכון להרחיב על אודות התכונה המציינת את העיר , להמחישה ולהגביר את רושמה : " ונינוה היתה עיר גדולה לאלוהים " . שאכן כיוון המספר בכינוי " גדולה לאלוהים " לממדי העיר , מתברר מהמשך האמור על גודלה של העיר : " מהלך שלושת ימים " , ללמדך שאדם נזקק ללכת שלושה ימים כדי לחצות את נינוה לאורכה " מקצה לקצה " ( אבן עזרא ) . המשך הסיפור יעיד כי לציון היותה של נינוה " עיר גדולה לאלוהים " נודעת משמעות נוספת , או אף משמעויות נוספות מעבר לממדיה הפיסיים . יונה ששהה שלושה ימים במעי הדגה אמור לחצות עתה , בפרק זמן דומה , את העיר נינוה . היעשה כך ? " אלוהים " לציון ערך ההפלגה פרשן המקרא רד " ק מסביר : " ' גדולה לאלוהים ' - כל דבר שרוצה להגדילו , סומך אותו דרך הגדלה , כמו ' כהררי אל' ( תהילים לו , ז ) , ' ארזי אל ' ( שם פ , יא ) , ' שלהבתיה ' ( שיר השירים ח , ו ) , ' מאפליה ' ( ירמיה ב , לא ) " . וניתן להביא דוגמות נוספות לשימוש ב " אלוהים " לציון ערך ההפלגה , כגון " נשיא אלוהים " ( בראשית כג , ו ) , " נפתולי אלוהים" ( שם ל , ח ) , " חרדת אלוהים " ( שמואל - א יד , טו ) . והשוו באיוב א בין תיאור האש באסון השני שבא על איוב , " אש אלוהים " ( פסוק טז ) , לבין תיאור הרוח באסון הרביעי : " רוח גדולה " ( פסוק יט ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help