sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

ראשיתו של יונה ספר יונה פותח בצו שנצטווה הנביא ללכת תרשישה , אך הקורא הסקרן עשוי לרצות לדעת מה היו קורותיו של נביא זה קודם שיצא לשליחותו . אזכור ראשון של נביא בשם יונה בן אמיתי מצוי בספר מלכים - ב ( יד , כה ) : הרחבת גבולותיה של ממלכת ישראל בימי ירבעם השני ( בן יואש ) " מלבוא חמת עד ים הערבה " מוצגת כהגשמת דבר ה ' בפי נביא זה : " כדבר ה ' אלוהי ישראל אשר דיבר ביד עבדו יונה בן אמיתי הנביא אשר מגת החפר " ( שם ) . רחמי ה ' על עמו ורצונו למנוע את כליונו מוצגים כנימוק לחסד האלוהי , שעליו ניבא יונה : " כי ראה ה ' את עוני ישראל מורה מאוד ואפס עצור ואפס עזוב ואין עוזר לישראל . ולא דיבר ה ' למחות את שם ישראל מתחת השמים , ויושיעם ביד ירבעם בן יואש " ( שם , פסוקים כו - כז ) . יונה בן אמיתי מגת החפר אינו נזכר יותר בספר מלכים , ודומה שמחבר סיפור יונה ושליחותו לנינוה בחר בו כגיבור לסיפורו , משום שבייחוס המעשה לנביא הנזכר בתולדות עם ישראל הוא משווה לסיפורו מימד של אמינות . זאת ועוד , דווקא מכיוון שהמידע על יונה כה מועט , אין הסיפור הארוך על אודות שליחותו מתנגש , או עומד בסתירה , עם פרטים גלויים ומפורסמים על חיי הנביא . יונה בן אמיתי התאים לתפקיד שניתן לו בסיפורנו גם משום שעניין הפסוקים המזכירים אותו בספר מלכים הוא , כאמור , חסדו ורחמיו של ה ' על מעשיו , נושא מרכזי בספר יונה ( וראו עמ ' . ( 119 יש מקום לשער שמחבר סיפור יונה ביקש לשלבו בספר מלכים , בסמוך לאזכורו . שילוב המעשה במקום זה היה מוסיף נביא נוסף לשרשרת הנביאים שקורותיהם ופועלם מעוצבים בהרחבה בספר : אליהו , מיכיהו בן ימלה ואלישע , אך הרצון לשלב את סיפור יונה בהקשר הנזכר לעיל לא הבשיל , משום שבזמן כתיבתו כבר נחתם המכלול ההיסטוריוגרפי של ספרי בראשית-מלכים , והסיפור נאלץ אפוא לבקש לו בית בחלק אחר של אסופת המקרא שהיה עדיין בתהליך של התהוות , במסגרת תרי - עשר . פרט להזכרת יונה בן אמיתי בספר מלכים , יש להצביע על ספרות המדרש המציעה לשיטתה מידע על קורות יונה קודם שליחותו לנינוה , וזאת בשתי דרכים . הראשונה שבהן קובעת כי יונה כבר נתנסה בנבואה , אלא שזו לא התגשמה . נבואת זעם שניבא על עם ישראל לא התקיימה ( כיוון שהאלוהים ריחם על עמו ) , ובני ישראל כינוהו נביא שקר , ועל כן סירב להינבא בשנית על נינוה , בהכירו מניסיון זה את דרכו של האלוהים ( ליתר פירוט ראו עמ ' . ( 115 הדרך השנייה מבוססת על זיהוי יונה בבנה של האישה הצרפית שאותו החיה אליהו ( מלכים - א יז , יז - כד ) . ילד שזכה לתחיית מתים ראוי שייקרא בשם , וכיוון שרוחו של נביא היא שהחייתו , מן הראוי שהוא עצמו יזכה לרוח של נבואה . וכיוון שהאלמנה מסיימת את הסיפור בדבריה אל אליהו : " עתה זה ידעתי כי איש אלוהים אתה ודבר ה ' בפיך אמת " ( פסוק כד ) , מקשר המדרש בין תיבת " אמת " לשם " אמיתי " , שם אביו של יונה , ומכאן יסוד הזיהוי . כך מצויה מסורת זו במדרש תהילים כו , ז : " אבל בן צרפת האלמנה הוא יונה בן אמיתי , היה צדיק גמור , נצרף [ = נזדכך ] בבליעת דגים ובמצולות ימים , ולא מת , אלא ' ויאמר ה ' לדג ויקא את יונה אל היבשה' ( יונה ב , יא ) " . וכן הוא בפרקי דרבי אליעזר , פרק לב : " ר ' שמעון אומר : מכח צדקות המתים עתידים להחיות , מניין אנו למדין ? מאליהו התשבי שהלך לו לצרפת וקיבלתו אישה אלמנה בכבוד גדול , אמו של יונה " . אגב נצביע על מסורת דומה , המזהה את הנביא חבקוק כבנה של האישה השונמית שהחיה אלישע ( מלכים -ב ד ) , וזאת על יסוד הבטחתו של אלישע לאם : " כעת חיה את חובקת בן " ( פסוק טז [ וראו זוהר , הקדמה , ז ע " ב ]) . ובכלל ניכרת מגמה בספרות חז " ל לזהות את

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help