sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:132

פרק ד פסוק ט ויּאמר אלֹהים אל יונה ההיטב חרה לךָ על הקּיקיון ויּאמר היטב חרה לי עד מות : בעקבות משאלת המוות הראשונה של יונה , שהופנתה אל ה ' ( פסוק ג ) , השיב ה ' בשאלה : " ההיטב חרה לך ? " ( פסוק ד ) ולא נענה . הפעם , כאשר משאלת המוות של יונה אינה מופנית אל האלוהים אלא אל נפשו שלו ( פסוק ח ) , ישאל ה ' שאלה דומה : " ההיטב חרה לך על הקיקיון ? " , וגם ייענה . אליהו - במעשה הקרוב מבחינות רבות לסיפורנו ( ראו עמ ' - ( 12 - 11 ענה פעמיים לשאלתו הזהה של ה ' : " מה לך פה אליהו ? " ( מלכים - א יט פסוקים ט , יג ) ובתשובתו השנייה הפגין בעליל שלא הבין את הלקח שביקש ה ' להנחילו - חשיבותם של רחמים . אף יונה יוכיח בתשובתו את חוסר הבנתו ורגישותו לערכם של רחמים . הפעם מוסיף ה ' בשאלתו את המילים " על הקיקיון " , צמח שהיה בבחינת מתת חסד ליונה , צמח שהוא קל ערך בהשוואה לחיי תושביה של עיר גדולה ומלואה ; ודווקא כשנוגע הדבר בסבלו שלו אין יונה מסוגל להתאפק ומשיב מילים כדורבנות המעוררות רושם נלעג : " היטב חרה לי עד מוות " . המילים " עד מוות " , צירוף יחידאי במקרא , מורות כי יונה עומד בשלו , הוא אינו פתוח להבין את דברי ה' ודבק ברצונו למות . גם בשלב זה של הסיפור יונה אינו מוותר אפוא על רצונו לברוח , ולו ּ אל זרועות המוות . יש במילים אלה כדי להזכיר את מילות המזמור שבפי יונה , " אפפוני מים עד נפש " , עד לסכנת מוות ( ב , ו ) . במזמור ביטאו המילים סכנה מוחשית לחיי המתפלל , ואילו כאן הן מביעות משאלת מוות חסרת טעם . אפשר שלביטוי " עד מוות " מצטרפת בפסוקנו גם משמעות נוספת , זו של ערך ההפלגה , כלומר : ניסיון להביע עוצמה או גדו ּ לה מירביות : אין דבר שחורה לי יותר מאשר אובדן הקיקיון . יונה נפל בפח שטמן לו אלוהים : הקיקיון , גילוי החסד והרחמים האלוהיים שזכה להם , יקר בעיניו ואין הוא מסוגל להשלים עם אובדנו , ומדוע לא יכיר בזכותו של ה ' לרחם על נינוה ? מענהו המביך של יונה מעורר את ה ' להשיב ליונה תשובה ניצחת , אשר תשים קץ לשיחתם ולסיפור גם יחד . וחוזר חלילה השירה האפית הקדומה , כנענית כיוונית , שנאמרה במקורה על פה בפני קהל מאזינים , התאפיינה בחזרות רבות ומדויקות , מילה במילה . כך , למשל , בסיפור המבול שבאפוס הבבלי , עלילות גלגמש ( לוח , ( 11 כאשר בשוך המבול נחה התיבה על ראש ההר , נאמר כי " יום אחד יום שני החזיק הר ניציר בספינה והינשא לא נתנה , יום שלישי יום רביעי החזיק הר ניציר בספינה והינשא לא נתנה , חמישי שישי החזיק הר ניציר בספינה והינשא לא נתנה , בהגיע היום השביעי הוצאתי ואשלח יונה " . חזרות כאלה אינן מכבידות על השומע , כיוון שבכוחו של האמן המבצע לגוון אותן בעזרת קולו , העוויות פניו או תנועות גופו , מה עוד שהשומע יכול כך להשתתף במה שנראה

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help