sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

פרק ג פסוק ב קום לךְ אל נינוה העיר הגּדולה וקרא אליה את הקּריאה אשר אנכי דּבר אליךָ : ראשית דברי האלוהים אל יונה בהטלת השליחות השנייה זהה לדבריו בהטלת השליחות הראשונה : " קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא עליה " ( א , ב ) . לכאורה אין טעם לחזור על הציון כי נינוה הינה " העיר הגדולה " , אך לפרט זה נודע תפקיד חשוב בהמשך העלילה ( וראו פסוק ג ) . זאת ועוד , ניתן לצפות כי מי שנפלט מן הדג הגדול , מן הנו ּ ן הגדול ( כזכור " נון " בארמית הוא דג ) , ילמד לקח והפעם ימלא אחר הצו וילך אל נינוה העיר הגדולה ( וכבר הערנו על הקשר הצלילי בין " נון " לבין " נינוה " ) . ההבדל היחיד במילות הפתיחה של הטלת השליחות בשתי הופעותיה הוא במילת היחס " עליה " המצויה בפרק א לעומת " אליה " שבפסוקנו . אף שהמיליות " על " ו " אל " מתחלפות ביניהן תדיר בלשון המקרא , דומה כי בספרנו החילוף מבטא כוונה : " קר " א על " ( וראו הפירוש ל - א , ב ) הוא הטלת אשמה ובשורה רעה ; הבחירה בפסוקנו ב " קר " א אל " מבטאת את מיקודה של הנבואה בנמען שלה , בנינוה , שאליה כו ּ ון יונה ללכת ( וראו את הופעת הצירוף " קר " א אל " בספרנו : א , ו ; ב , ג ; ג , ח ) . המספר אינו חוזר ושם בפי האלוהים את הסיבה להטלת השליחות , את המילים " כי עלתה רעתם לפני " , שהרי דבר זה זכור לקורא היטב . המספר מוסיף להעלים מן הקורא את תוכנה של אותה " קריאה " - שימוש יחידאי במקרא בלשון זו לתיאור נבואה - ובכך הוא מגביר את המתח , של הקורא ושל הדמות המקראית כאחת . פרשן המקרא ר ' יוסף אבן כספי ( ספרד , מאות י " ג - י " ד ) משווה את הערפול שבפסוקנו לצו ה ' לאברהם : " 'לך לך ... אל הארץ אשר אראך ' ( בראשית יב , א ) , וכל זה להראותנו כי העניינים יוודעו מעט מעט " , כלומר הדברים יתבררו כל צרכם בשעה היאה לכך . ובדומה אמר כבר המדרש ( בראשית רבה לט , ט ) , כשקבע כי " הקב "ה מתהי [ = גורם להם לתהות ] ומתלה בעיני הצדיקים [ = מביא אותם לתלות את עיניהם לקב " ה בציפייה ] ואחר כך מגלה להם טעמו של דבר " ומביא כראיה את פסוקנו , את המבוא לסיפור העקידה ואת דברי ה ' ליחזקאל : " קום צא אל הבקעה ושם אדבר אותך " ( ג , כב ) . אלוהים מבקש למנוע מיונה לשוב ולחמוק מביצוע הצו , והוא מקפיד ומדקדק עמו במילים כשהוא מפרש את מטרת שליחותו : " וקרא אליה את הקריאה אשר אנכי דובר אליך " . למילים אלה השוו עוד את דברי אלוהים למשה : " דבר אל פרעה מלך מצרים את כל אשר אני דובר אליך " ( שמות ו , כט ) . לא מקרה הוא שפסוק זה מהדהד בפסוקנו , שהרי גם שם מבקש הנביא לחמוק מן השליחות המוטלת עליו ( ראו שם , פסוק ל : " ויאמר משה לפני ה ' הן אני ערל שפתיים ואיך ישמע אלי פרעה " ) . והשוו להקפדתו של אלוהים עם בלעם בלשון דומה : " אם לקרוא לך באו האנשים קום לך אתם , ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה " ( במדבר כב , כ ) , ובדומה נצטווה ירמיהו : " וקראת שם את הדברים אשר אדבר אליך " ( יט , ב ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help