sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

פרק א פסוק יב ויּאמר אליהם שׂאוני והטיל ֻ ני אל היּם וישתּק היּם מעליכם כּי יודע אני כּי בשלּי הסּער הגּדול הזּה עליכם : תשובת יונה לשאלת המלחים , " שאוני והטילוני אל הים וישתוק הים מעליכם " , חוזרת אמנם על חלק ממילות השאלה , " מה נעשה לך וישתוק הים מעלינו " , אך יש בה משום הפתעה גמורה לשואלים : מסתבר שלא זו בלבד שלא חטאו ליונה , כפי שאפשר היה לסבור משאלתם ( ראו בפירוש הפסוק הקודם ) , אלא שעליהם מוטל כעת אף להטילו אל הים . ויש לשים לב לחזרה על השורש טו " ל בקשר לים : הטלתו של יונה לים תשכך את חמת האלוהים שהטיל רוח גדולה אל הים ( פסוק ד ) , לאחר שהתברר שהטלת הכלים לים ( פסוק ה ) לא הועילה . סיבת הסער מצויה אפוא במישור היחסים שבין האל הבורא ויונה עבדו , וזה מדגיש בתשובתו את בטחונו שהוא הוא סיבת הסער : " כי יודע אני כי בשלי הסער הגדול הזה " , ועוד הוא מציין פעמיים ( על ידי הופעתה הכפולה של התיבה " עליכם " ) שהסער בא על המלחים ולא עליו , וזאת מפני שהוא חש אחריות כבדה כלפי החפים מפשע שנפגעו בעטיו . לעיל אמרו המלחים , " ונדעה בשלמי הרעה הזאת לנו " ( פסוק ז ) , ועתה מודיעם יונה כי הוא יודע וברור לו כי " כי בשלי הסער הגדול הזה " . יושם אל לב כי יונה מוכן להיות מושלך הימה ובלבד שלא יצטרך לחדש את קשריו עם אלוהיו ולהתפלל אליו , כבקשת רב החובל ממנו . יונה מוכן אפוא להביא על עצמו את מותו - וכדברי המדרש : " אמר ר ' יונתן : לא הלך יונה אלא לאבד עצמו לדעת " ( מכילתא דר ' ישמעאל , בא , פתיחתא ) - אך מותיר ביד אחרים לעשות את המעשה , כדרכו של אבימלך המבקש מנערו , נושא כליו , להרגו בחרב לאחר שנפצע אנושות ( שופטים ט , נד ) , וכדרכו של שאול הפונה בבקשה דומה בין לנושא כליו ( שמואל - א לא , ד ) ובין לנער העמלקי ( שמואל -ב א , ט ) . יד " ע מי יודע ? משמעותו הבסיסית של השורש יד " ע היא רא " ה , מפני שהראייה הינה החוש החזק , הנאמן ביותר , של האדם . בסיום ספר יהושע נאמר כי בני דורו של יהושע והזקנים אשר האריכו ימים אחריו , " ידעו את כל מעשה ה ' אשר עשה לישראל " ( יהושע כד , לא ) , והפסוק הזה חוזר במבוא לספר שופטים , אלא שכאן בא השורש רא "ה במקום יד " ע ( ב , ז ) : " ראו את כל מעשה ה ' הגדול אשר עשה לישראל " .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help