sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:131

יונה אינו מסוגל לעמוד בסבלו : " וישאל את נפשו למות " , מילים השאולות מן הסיפור על אליהו , בהיותו תחת הרותם ( מלכים - א יט , ד ) . יונה חוזר על דברים שאמר כשביקש את מותו לראשונה : " ויאמר טוב מותי מחיי" ( פסוק ג ) , אלא שהפעם אין המספר מציין שזו תפילה שלו לה ' . אדרבא , הפעם הוא פונה אל עצמו , אל נפשו שלו . עתה אין יונה מבקש מפלט במוות מפני שהיטיב ה ' עם נינוה וסלח לעמה , ולא מפני שכבודו שלו נפגע - כשנבואת הפורענות שבפיו לא נתקיימה - אלא מסיבה אנוכית , מפני סבלו הגופני . על שלושה ועל ארבעה דגם ספרותי הרווח מאוד בספרות המקרא מעוצב בדפוס בן ארבעה נדבכים , כאשר שלושת הראשונים חוזרים זה על זה ( או מונים שלושה רכיבים שווי ערך פחות או יותר ) , ואין ביניהם בדרך כלל שינוי מהותי או התקדמות של ממש מאבר לאבר , בעוד שהנדבך הרביעי מגלה שינוי חריף , שהוא שיאה של היחידה ולמענו נבנתה . עם זאת , לעיתים ראשית השינוי ניכרת כבר בשלב השלישי , אך בכל מקרה שיא היחידה הוא בשלב האחרון , העיקרי . כך , למשל , שלוש פעמים קורא ה ' לשמואל הנער , וזה סבור שעלי הכהן הוא הקורא לו ; בפעם השלישית עלי הוא שמבין כי ה ' הוא הקורא לנער , ורק אז , בפעם הרביעית , יענה שמואל לה ' ( שמואל - א ג , ד - י ) . הוא הדין בארבע היקרויותיו של הפועל " וימן " בספרנו ( ב , א ; ד , פסוקים ו , ז , ח ) . שתי הופעותיה הראשונות של המילה מבטאות את הצלת יונה מטביעה , באמצעות הדג הגדול , ומן השמש הקופחת , באמצעות הקיקיון הצומח בן לילה . שתי ההיקרויות האחרונות כבר מבשרות הכבדה על יונה : בשלב השלישי מופיעה תולעת המייבשת את הקיקיון עם שחר - כך שיונה עדיין איננו סובל - אך שיאו של הדגם הוא בשלב הרביעי , בהופעת רוח הקדים המצטרפת לשמש הקופחת על ראשו באין צל . כעת , בשיאו של הדגם , שיאו של הסבל , שב ומתעורר רצונו של יונה למות . גילוי נוסף של הדגם שלושה - ארבעה בספרנו ניכר בתיאור בריחתו של יונה : שלוש ירידות יורד יונה הבורח - ליפו ( א , ג ) , לספינה ( שם ) ובשלב השלישי אל ירכתיה , כלומר אל תחתיתה ( שם , פסוק ה ) . שיאה של הבריחה בא בפועל היוצר משחק מילים עם שלוש הירידות : " וירדם " ( שם ) . באין לו דרך להוסיף ולהעמיק את בריחתו מפני ה ' בורח יונה אל זרועות השינה . הרוח בשירות האלוהים לא אחת מצאנו גם מחוץ לספרנו שרוח ורוחות ממלאות את צו האלוהים ומתערבות במהלך ההיסטוריה האנושית , שהרי ה ' " עושה מלאכיו [ = שליחיו ] רוחות " ( תהילים קד , ד ) וגם " רוח סערה עושה דברו " ( תהילים קמח , ח ) . יש והרוח באה להיטיב עם האדם , כגון " ורוח נסע מאת ה ' ויגז [ = הביא , העביר ] שלווים מן הים " אל בני ישראל שבמדבר ( במדבר יא , לא ) , או " רוח ים חזק מאוד " הנושא את הארבה מארץ מצרים אל ים סוף ומביא כך לסיום המכה שהכבידה על המצרים ( שמות י , יט ) . לעיתים הרוח המיטיבה לאחד מביאה רעה על האחר . כך במעבר ים סוף : " ברוח קדים עזה " שם האלוהים את ים סוף לחרבה , כדי שיעברו בו בני ישראל ( שמות יד , כא ) , אך כשהגיעו לשם המצרים שרדפו אחריהם , " נשפת ברוחך כיסמו ים " ( שמות טו , י ) . ואילו " רוח גדולה " ש "באה מעבר המדבר " הגורמת לאסון מצאנו בסיפור על הרוח שהחריבה את הבית שבו ישבו בני איוב ובנותיו ( איוב א , יט ) . כך מצטרפת גם הרוח אל ברואיו האחרים של האלוהים , הצמחים ובעלי החיים ( ראו עמ' 127 ועמ ' , ( 129 שאף הם עושי דברו בעולם . יונה מרים ידו בטרוניה כלפי השמש המכה על ראשו . מימינו נינוה ומשמאלו הקיקיון שקמל . על השובל ציור של לווייתן . דומה שהכתובת " מועדים לשמחה" אינה משקפת את מצב רוחו של יונה . על הצייר ופרטים אחרים ראו עמ ' . 9

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help