sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

י " ז בתמוז ) . ראשיתו במילים " מי שענה לאברהם אבינו בהר המוריה - הוא יעננו " , והמשכו בשורה ארוכה של דוגמאות מקראיות אחרות של היענות ה ' לתפילת האדם : " מי שענה ליצחק בנו כשנעקד על גבי המזבח - הוא יעננו , מי שענה ליעקב בבית אל - הוא יעננו" וכן הלאה . כך נזכרות בין השאר כל הדמויות שהמשנה מדברת עליהן ונוספים עליהן יוסף בבית האסורים , משה בחורב , חזקיה מלך יהודה בחוליו , מרדכי ואסתר בשושן הבירה ואחרים . גם כאן נזכר יונה ( אחרי אליהו ואלישע ולפני חזקיה ) המתפלל " במעי הדגה " . על קריאת ספר יונה כהפטרה בתפילת מנחה של יום הכיפורים מעידה מסורת המיוחסת לתנאים ( " תנו רבנן " ) בתלמוד הבבלי ( מגילה לא ע " א ) : " ביום הכיפורים ... במנחה קורין בעריות [ הכוונה לפרק יח בספר ויקרא ] ומפטירין ביונה " . אלא שיש יסוד להשערה שמסורת זו מלמדת בעיקר על מה שנהוג היה בבבל , בעוד שבארץ ישראל של ימי חז " ל ( במאות הראשונות לספירה ) התקשו לקיים מנהג זה בשל השימוש שעשו בו ראשוני הנוצרים ( וראו עוד להלן בפירוש ל - ג , י ) . אלה מצאו בספר יונה ראיה כי ניתן לזכות בחסדו של האלוהים על ידי אמונה בו ותיקון העוולות החברתיות : " ויאמינו אנשי נינוה באלוהים ... וישובו איש מדרכו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם " ( ג , ה - ח ) . האלוהים , טענו אבות הכנסייה , לא דרש מאנשי נינוה - שאליהם שלח את נביאו - קיום מצוות ( כגון מילה או כשרות ) , ודי היה לו במה שעשו . פרשנות זו לספר יונה לא תאמה את תפיסת עולמם של חכמינו בארץ ישראל , במאבקם כנגד הנצרות , ועל כן פירשו את ספר יונה לא כספר החזרה בתשובה אלא כספר הרחמים והחמלה . חכמינו בבבל הפרסית , שלא עמדו בעימות של ממש אל מול הנצרות , לא ראו רע בקריאת הספר במרכזו של יום החזרה בתשובה והכפרה . יש אף רגליים להשערה שבארץ ישראל , עד לתקופה שבה נכבשה הארץ בידי המוסלמים וסכנת העימות היהודי - נוצרי נעלמה , קראו במנחה של יום כיפורים את סיפור אליהו הגובר בכרמל על נביאי הבעל והאשרה - אות לנצחון האמונה באל היחיד על האלילות ( מלכים -א יח ) . השערה זו מבוססת על מציאת פיוטים למנחה של יום הכיפורים המזכירים את סיפור אליהו ומטעימים את חשיבותו ליום זה . ראוי להזכיר כי עלייה לקריאת " מפטיר יונה " במנחה של יום הכיפורים נחשבת כסגולה לעשירות ומעניקה כבוד רב לקורא , עד שבקהילות רבות - במזרח ובמערב גם יחד - מוכנים אנשים לשלם סכומי עתק על הזכות לקרוא הפטרה זו . בין כך ובין כך , מאז המאה השביעית חזר ספר יונה גם בארץ ישראל למעמדו המיוחד במסגרת תפילות יום הכיפורים , דבר המסביר את השימוש בו במסגרת פיוטים שנכתבו ליום זה , כגון יצירתו של הפייטן יצחק אבן גיאת ( ספרד , המאה הי " א ) , שנועדה לתפילת מוסף של יום הכיפורים ונביא ממנה משפטים אחדים . כך ראשית הפיוט , המביא בסופי חלק מן הטורים קטעי פסוקים מספר יונה : אל נורא עלילה / דרך לבעלי מעילה / הורה למצא מחילה , [ = האלוהים הראה מה הדרך שבה יכולים חוטאים למצוא כפרה ] נוראותיו גלה / להודיע כל פעלה / כי לו לבד הגדלה . [ = גילה לכל יצוריו את גדולתו הבלעדית ] יזם להשיב גמולה / לעיר מני עד שתולה / נינוה העיר הגדולה , [ = ביקש להעניש את נינוה , העיר הקיימת כבר מימי בראשית ] יום צוה ציר אמוני / " קום קרא חזיוני / כי עלתה רעתם לפני " . [ = וציווה את הנביא לקרוא את נבואתו ] ציר בשובם לנכח / בן כי ירב סלח - / ויקם יונה לברח . [ = כשנוכח השליח לדעת , כי אנשי נינוה יחזרו בתשובה , הבין כי האל יסלח להם ועל כן ברח ] ובהמשך העלילה , מרגע שהמלחים גילו את זהותו של יונה ושמעו את בקשתו שיטילוהו לים : יחד המו וחלו / וחתרו - אולי יועילו / אל היבשה ולא יכלו . [ = המלחים יראו והתרגשו ] אז כנכבד כנבזה / צעקו לאל נעלם , כל חוזה / " אל נא נאבדה בנפש האיש הזה ! " [ = כולם כאחד התפללו לאל שאיננו נראה ]

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help