sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

בידנו את שמשון אויבינו " ( שופטים טז , כד ) והעם מגיב בהתלהבות : " נתן אלוהינו בידנו את אויבנו ואת מחריב ארצנו ואשר הירבה את חללינו " ( שם , פסוק כד ) . המלחים בסיפורנו עולים על בימת הסיפור כמקהלה גם להלן בפסוק יד , אך השוו לעיל את הפירוש על פסוק ח , שבו מצאנו ניסיון להציג באורח רצוף סדרת דברים שנאמרה בו - זמנית בידי אנשים שונים ולא כמקהלה הדוברת פה אחד . סיפורי ניסים ונפלאות של יורדי ים התלמוד הבבלי ( בבא בתרא עג ע " א - ע " ב ) מביא קובץ של סיפורי הרפתקאות , בים באוויר וביבשה , מפי חכם ארצישראלי ( בן המאה השלישית ) בשם רבה בר בר חנה , סיפורי גוזמה המזכירים לא במעט את גוזמאותיו של הברון מינכהאוזן שבספרות אירופה . בין השאר הוא מספר מה שלימדוהו יורדי ים על דרך מופלאה להשתקת סערה : " אותו הגל שמטבע ספינות - כעין ציצית של אש לבנה נראית בראשו . היכינו אותו באלות שחקוק עליהן ' אהיה אשר אהיה יה ה ' צבאות אמן אמן סלה ' - והוא נח " . ועוד הוא מספר על דגי ענק מופלאים : " פעם אחת היינו מהלכים בספינה וראינו דג אחד שישבה לו כלבית [ = דג קטן ] בנחיריו [ ומת ] . פלטוהו המים ליבשה וחרבו על ידו שישים כרכים ואכלו מבשרו [ תושבי ] שישים כרכים ומלחו ממנו [ לשם שימור ] שישים כרכים ומילאו מגלגל עינו אחת שלוש מאות גרבי [ = חביות ] שמן . וכשחזרנו למקום זה לסוף שנים עשר חודש ראינו שהיו מנסרים מעצמותיו קורות ועמדו ובנו אותן הכרכים " . וכן : " פעם אחת היינו מהלכים בספינה וראינו דג שעלה חול על גבו וקנים [ = צמחי מים ] גדלים עליו . סבורים היינו - יבשה היא , עלינו ואפינו ובישלנו על גבו . כשחם גבו של הדג - נתהפך , ואלמלא היתה הספינה קרובה - היינו טובעים " ( התרגום מארמית על פי ספר האגדה לביאליק - רבניצקי ) . מתברר כי חלק ממסורותיהם של עמים יורדי ים הם סיפורי גוזמאות על סערות , מפלצות שבים וכדומה - נושאים שבוודאי משכו במיוחד את לבם של " עכברי יבשה " , שלדידם עולם הים הוא עולם מסתורי ורב סכנות . במסגרת זו יש להזכיר סיפורים על השלכת אדם מספינה כדי לפייס ים זועם , כגון סיפור עם בודהיסטי על אדם בשם מיטווינדקה שיצא לים בניגוד לציווי אמו , וכשהספינה בים נעצרה ולא יכלה להמשיך בדרכה , הוטל גורל בידי המלחים ונמצא שמיטווינדקה אשם בכך . המלחים - בדומה לסיפור ספר יונה - מורידים אותו למצוף בלב ים , והספינה ממשיכה בדרכה . ועוד סיפור מופלא על השתקת ים התלמוד הירושלמי ( ברכות ט , א ) מביא בשמו של ר' תנחומא סיפור שרושמו של ספר יונה ניכר בו בעליל : " מעשה בספינה אחת של גויים שהיתה פורשת בים הגדול והיה בה תינוק אחד יהודי . עמד עליהם סער גדול בים ועמד כל אחד ואחד מהן והתחיל נוטל יראתו [ = אלילו ] בידו וקורא ולא הועיל כלום . כיוון שראו שלא הועילו כלום אמרו לאותו יהודי : בני , קום קרא אל אלוהיך , ששמענו שהוא עונה אתכם כשאתם צועקים אליו והוא גיבור . מיד עמד התינוק בכל לבו וצעק וקיבל ממנו הקדוש ברוך הוא תפילתו , ושתק הים " . שער הספר : מהר "ם שיף , חדושי הלכות על מסכת ביצה בבא מציעא כתובות חולין גיטין , הומבורג תצ " ז ( . ( 1737 הציור שבראש השער מתאר בין השאר את סיפורו של רבה בר בר חנה אודות הספנים שירדו מאנייתם ובישלו על גבו של דג .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help