sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

" שנית " ועוד " שנית" המילה " שנית " משכה את תשומת לבם של חז " ל - כדרכם לדקדק במשמעותה של כל מילה ומילה - ומצאנו בספרותם בקשר אליה שתי מסורות המותירות אותנו עם שאלות שקשה לנו להשיב עליהן . התלמוד הבבלי ( יבמות צח ע " א ) עומד על הופעת המילה " שנית " בפסוקנו ואומר : " ' ויהי דבר ה ' אל יונה שנית לאמור ' - שנית דיברה עמו שכינה , שלישית לא דיברה עמו " , ולפי קריאה זו זכה יונה רק לשתי התגלויות ולא יותר , קביעה המצמצמת את פעילותו הנבואית עד מאוד . כנגד קביעה זו שואל מי ששואל בתלמוד : " והא כתיב ( במלכים - ב יד , כה , תוך דיון במלך ירבעם השני ) ' הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה כדבר ה ' אלוהי ישראל אשר דיבר ביד עבדו יונה בן אמיתי הנביא אשר מגת החפר ' ! " ולפי זה זכה יונה הנביא גם לנבואה נוספת , בימי ירבעם . על כך משיב רבינא ואומר כי שתי הנבואות שבהן מדובר הן אלו שהיו קשורות ל " עסקי נינוה " , בעוד שעל עניינים אחרים זכה יונה לנבואה בפעמים אחרות . ויש לשאול : האם ייתכן שביסוד חילופי הדברים עומדת אי הסכמה בשאלה אם הנביא הנזכר בימי ירבעם השני הוא הוא גם גיבור ספרנו ? על דברי הנביא ישעיהו ( יא , יא ) , המבטיח כי לעתיד לבוא " יוסיף אדני שנית ידו לקנות את שאר עמו אשר ישאר מאשור וממצרים ומפתרוס ומכוש ומעילם ומשנער ומחמת ומאיי הים " , נאמר במדרשים מאוחרים ( כגון בראשית רבתי , עמ ' 137 ) כי הקב " ה הבטיח למשה ש " אוסיף ידי שנית ואקבץ את אשר הלכו עם יונה בן אמיתי אל ארץ הפתרוסים ואשר יהיו בארץ שנער ובחמת ובעילם ובכוש " . לפי מסורת זו יצא יונה בשלב כל שהוא אל פתרוס ( היא אזור במצרים , כאמור למשל בדברי ירמיה מד , טו : " וכל העם היושבים בארץ מצרים בפתרוס " ) ועמו אנשים רבים . טיבה של מסורת תמוהה זו לא נתברר , אך האם ייתכן שיסודה בקישור בין " שנית " שבפסוקנו לבין הופעת אותה מילה בדברי הנביא ישעיהו ? אגרטל גדול , מסדנתה של משפחת האמנים Patanazzi ( איטליה , במפנה המאות השש עשרה והשבע עשרה ) , חרס מצופה בבדיל צבעוני . כרקע לדמותו של יונה הנפלט מפי הדג נראית עיר , ספק יפו ספק נינוה . קריקטורה מעשה ידי , Steve Langille קריקטוריסט אמריקאי בן דורנו ( . ( 2003 בקריקטורה אומר יונה , לאחר יציאתו מבטן הדג , כשהמים עדיין נוטפים ממנו : " כן , אלהים ... כעת אני יכול לשמוע אותך " .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help