sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

[ ח ] ספר יונה בספרות בית הכנסת הכינוי " ספרות בית הכנסת " מתייחס לכלל הפעילות הדתית - ליטורגית המתרחשת במרחב בית הכנסת ובסמוך לו , היינו : קריאת כתבי הקודש ( ובעולם הקדום כמעט תמיד בלוויית תרגומם לשפות שונות כגון יוונית וארמית ) , אמירת תפילות ושיבוץ פיוטים במהלכן . בכל התחומים האלה יש לספר יונה תפקיד נכבד , לא מעט בשל הקשר שבין מגמתו של ספר יונה - הדגשת חשיבותם של החזרה בתשובה ושל כוחם של רחמי האל - לבין חיי המתפללים . ( על התרגום הארמי לספר יונה - המלווה ספר זה דרך קבע - ראו גם עמ ' . 148 ) כבר המשנה ( תענית ב , א ) , המתארת את הטכס שנערך בתקופה של עצירת גשמים ( או בעטיין של סיבות אחרות לתענית ציבור ) , מספרת כי היו " מוציאין את התיבה [ = הארון שבתוכו ספר התורה ] לרחובה של עיר ונותנין אפר מקלה [ = שריפה ] על גבי התיבה ובראש הנשיא ובראש אב בית דין , וכל אחד ואחד נותן [ אפר ] בראשו . הזקן שבהן אומר לפניהן דברי כיבושין [ = תוכחה ] : אחינו , לא נאמר באנשי נינוה ' וירא האלוהים את שקם ואת תעניתם ' אלא ' וירא אלוהים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה ' ( ג , י ) " . לפי זה הובא סיפור חזרתם בתשובה של אנשי נינוה כדוגמא לדרך שבה צריך גם ציבור המאזינים לדרשה זו ללכת . ( על שינוי שחל בתקופה המאוחרת למשנה ביחס אל התנהגותם של אנשי נינוה ראו עמ' . 113 ) וממשיכה המשנה ומלמדת ( שם , ב , ב ) כי כשהגיעו לומר את התפילה המרכזית של הסידור , תפילת שמונה עשרה - שבה , כפי שמלמד שמה , שמונה עשרה ברכות - היו " מורידין לפני התיבה זקן ורגיל ויש לו בנים וביתו ריקם , כדי שיהא ליבו שלם בתפילה " , ואותו חזן היה " אומר לפניהם עשרים וארבעה ברכות , שמונה עשרה שבכל יום ומוסיף עליהן עוד שש " . שש הברכות שולבו לאחר הברכה השביעית שבתפילת העמידה , ברכה שעסקה בגאולה מצרות היום - יום והסתיימה בדרך כלל בדברי החתימה " ברוך אתה ה ' גואל ישראל " . בימי תענית היו משלבים בתוך הברכה השביעית מילים אלה : " מי שענה את אברהם בהר המוריה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה , ברוך אתה ה ' גואל ישראל " , ולאחר מכן שולבו שש הברכות הנוספות , שלשון חתימתן דומה : " מי שענה את ... הוא יענה אתכם " וכו ' . בשש ברכות אלו הוזכרו בני ישראל העומדים על ים סוף ( שמות יד , י ) , יהושע בגלגל ( יהושע י , ז - ט ) , שמואל במצפה ( שמואל - א ז , ט ) , אליהו בהר הכרמל ( מלכים - א יח , לו - לז ) , יונה במעי הדג ודוד ושלמה בירושלים ( ונראה שהכוונה למסופר בספר המאוחר , ספר דברי הימים , על היענות אלוהים באש הן לדוד [ דברי הימים - א כא , כו ] והן לשלמה [ דברי הימים - ב ז , א ]) . החתימה בברכה שעניינה ביונה היא : " ברוך אתה ה ' העונה בעת צרה " . נראה שהזכרת יונה והצרה שבה היה נתון מעניקה לסיפורנו נופך חיובי כיוון שאינה מצביעה על יסוד העונש שבכליאת יונה במעי הדגה . הזכרת יונה הקורא לעזרת ה ' במעי הדג - וגם כאן בלא נימה של ביקורת על התנהגותו - חוזרת בקטע תפילה קדום , הנאמר במסגרת אמירת סליחות ( בחודש אלול , בעשרת ימי תשובה ובתעניות כגון תענית אסתר או בין שני הנביאים שניבאו על נינוה ניכר גם בהזכרת מידותיו של האלוהים : מידות הרחמים שמזכיר יונה ( ד , ב ) ומידות הדין שמזכיר נחום ( א , ב - ג ) . הקשר בין ספר נחום לספר יונה נזכר גם בפתיחת התרגום הארמי לספר נחום , הקובע ( בתרגום חוזר לעברית ) כי " מלפנים התנבא עליה [ = על נינוה ] יונה בן אמיתי הנביא מגת חפר ושבה מחטאה , וכעת כשהוסיפה לחטוא שב והתנבא עליה נחום מבית קושי , כמו שכתוב בספר הזה " . מעניין לציין כי שני נוסחיו של הספר החיצוני , ספר טוביה , מזכירים ביחס לנינוה האחד את יונה ומשנהו את נחום ; בנוסח הקצר של ספר טוביה מצווה האב טובי את טוביה בנו : " לך לך בני למדי , כי בטוח אני בדברי יונה הנביא על נינוה כי תהפך ובמדי יהיה שלום יותר " ( יד , ד ) , ובנוסח הארוך של ספר טוביה נאמר : " כי בטוח אני בדבר אלוהים על נינוה אשר דיבר נחום כל אשר יהיה ויבוא ... ובמדי תהיה תשועה " . הנה כי כן ניכר , כי לא פעם נתקשה להבין את ההגיון העומד מאחורי סדרם של ספרי המקרא , אם לא נכיר בעובדה שלחשיבה המדרשית יש יד ורגל בקביעת סדרם של ספרים אלה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help