sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

לשם שלמות ההסבר יהא עלינו להרחיב את מבטנו עד לראש אסופת תרי - עשר , אל ספר הושע , שכותרתו קובעת את ימי הנביא הזה לימי ירבעם השני , שבימיו ניבא גם הנביא יונה בן אמיתי מגת החפר ( כאמור בספר מלכים - ב יד , כה ) . הספר השני באסופה , ספר יואל - שהכותרת לספרו חסרה מידע כרונולוגי - ניצב בין ספר הושע לספר עמוס , שגם כותרתו קובעת אותו לימי ירבעם השני . מקום זה נקבע לספר יואל בשל קשרו עם הספר שבא אחריו , עם ספר עמוס . לקראת סיומו של ספר יואל מופיע הכתוב : " וה ' מציון ישאג ומירושלים יתן קולו " ( ד , טז ) , פסוק החוזר בפתיחתו של ספר עמוס : " ויאמר ה ' מציון ישאג ומירושלים יתן קולו" ( א , ב ) . בסופו של ספר עמוס נרמזת פורענות לאדום : " ביום ההוא אקים את סוכת דויד הנופלת ... למען יירשו את שארית אדום ... " ( ט , יא - יב ) , ונבואת הספר הבא אחריו , ספר עובדיה - שהוא הספר הרביעי באסופה ושגם בכותרתו אין מרכיב כרונולוגי - עוסקת בגורלה המר של אדום . זאת ועוד : את שלושת הספרים הבאים ברצף - יואל , עמוס ועובדיה - מאגד הנושא של יום ה' ( יואל ג , ד ; עמוס ה , יח - כ ; עובדיה פסוק טו ) . לאחר ספר עובדיה בא ספר יונה ולאחריו ניצב ספר מיכה , שהמידע הכרונולוגי בכותרתו מלמד שאכן ניבא אחרי ימיו של עמוס . עמוס ניבא בימי עוזיה מלך יהודה , ואילו מיכה מתחיל להינבא בימי יותם בנו . את מיקומו של ספר יונה בין שכניו המיידיים - ספר עובדיה שלפניו וספר מיכה שלאחריו - ניתן להסביר בחשיבה המדרשית הנוטה לזהות בין דמויות מקראיות הנושאות שמות זהים או דומים וכן במסורות המדרשיות שהיו ידועות למי שקבע את סדרם של ספרי תרי - עשר . הנביא עובדיה זוהה עם עובדיהו אשר על הבית שחי בימי אחאב ( מלכים - א יח , ג ואילך ) - מי שהחביא את נביאי ה ' מפני זעמה של איזבל ומי שאף פגש באליהו וקיבל עליו את סמכותו - זיהוי המתועד בספרות חז " ל ( כגון בבבלי , סנהדרין לט ע " ב ) . יונה - שספרו ניצב כאמור לאחר עובדיה - מזוהה במסורת המדרשית כבנה של האשה הצרפית שהחיה אליהו ( ראו להלן , עמ ' , ( 20 ואילו הנביא מיכה , שספרו ניצב כזכור לאחר ספר יונה , זוהה במסורת המדרשית עם נביא הנושא שם דומה , מיכיהו בן ימלה , שפעל אף הוא בימי אחאב ואליהו ( מלכים -א פרק כב ) . זיהוי זה חדר אף לתוככי המקרא : מיד לאחר נבואת הפורענות של מיכיהו בן ימלה לאחאב , " אם שוב תשוב בשלום לא דיבר ה ' בי " ( מלכים - א כב , כח ) , שב הכתוב ושם דברים בפי הנביא : " ויאמר שמעו עמים כולם " . מילים אלה , החסרות בחלק מנוסחיו של התרגום היווני למקרא , תרגום השבעים , הן ראש נבואתו של הנביא מיכה : " שמעו עמים כולם הקשיבי ארץ ומלואה" ( מיכה א , ב ) . זיהוי זה בין מיכה למיכיהו מתועד גם בספרות חז " ל , בהערה המצרפת יחדיו את מרבית דמויות הנביאים שבהם דנו עד כה : " ארבעה תלמידים היו לו לאליהו : מיכה [ = מיכיהו ] , יונה , עובדיה , אלישע " ( פרקי רבינו הקדוש , ג ) . ספר מיכה קוטע את הרצף בין ספר יונה , הנביא שנשלח לנינוה , לבין ספר נחום שניבא על נינוה : " משא נינוה ספר חזון נחום האלקושי " ( נחום א , א ) . תרגום השבעים - המסדר באופן שונה מנוסח המסורה את ספריהם של ששת הנביאים הראשונים בתרי - עשר - סוגר את השישייה הראשונה ביונה , וכך מצמיד את ספר יונה אל ספר נחום , השביעי בנביאי תרי - עשר . הקשר עמוד הפתיחה של ספר יונה בכתב יד , תנ " ך ליסבון , . 1482 כתב היד המאויר – המצוי בספרייה הבריטית – נחשב כאחד מן היפים שבכתבי היד המעוטרים של המקרא . כתב היד נוצר בקרב הקהילה היהודית של פורטוגל .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help