sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

פרק א פסוק יא ויּאמרו אליו מה נּעשׂה לּךְ וישתּק היּם מעלינו כּי היּם הולךְ וסער : השאלה ששואלים המלחים את יונה בפסוק זה ברורה יותר לאור ההנחה שהפסוק הקודם , פסוק י ( להוציא ארבע המילים הראשונות שלו : " וייראו האנשים יראה גדולה " ) , הוא תוספת . לפי תפיסה זו , חוששים המלחים כי חטאו במשהו לעבדו של האל הגדול , אלוהי השמים , ולפיכך הם סבורים שעליהם לעשות דבר כלשהו למענו , כדי לפייס אותו ( שמא פגעו בו או חטאו לו ) ואת אלוהיו . כך יש להבין את המילים " מה נעשה לך " , וראו בדברי דוד לגבעונים : " מה אעשה לכם [ = לטובתכם , למענכם ] ובמה אכפר ? " ( שמואל - ב כא , ג ) , וכן דברי אלישע לאישה השונמית , כשהוא מבקש לגמול לה טובה על האירוח הנדיב שזכה לו בביתה : " מה לעשות לך , היש לדבר לך אל המלך או אל שר הצבא " ( מלכים - ב ד , יג ) . לפי זה שואלים המלחים את יונה מה יכולים הם לעשות למענו , כדי שיינצלו מן הסערה המאיימת לאבדם . הם מבינים כי הבעיה איננה בתחום הימאות אלא בתחום האמונה ומצפים לתשובתו של יונה . אם לפי חלקו הראשון של הפסוק מבינים המלחים כי עליהם לעשות משהו למען יונה , הרי שבהגדרת הבעיה שהם ניצבים בפניה , " וישתוק הים מעלינו " , מביעים הפונים דאגה לעצמם . השורש שת " ק משמעותו כמו רג " ע , וראה גם בהקשר דומה בתהילים קז , כט - ל : " יקם סערה לדממה ויחשו גליהם , וישמחו כי ישתקו " . ועוד מופיע הפועל שת " ק במשמעות זו במשלי כו , כ : " באפס עצים תכבה אש ובאין נרגן ישתוק מדון " , והוא אופייני לעברית המאוחרת , ושאול מן הארמית . את סיום הפסוק , " כי הים הולך וסוער " , ניתן להבין או כסיום דבריהם של המלחים או כדברי המספר . הסער הגדול ( פסוק ד ) ממשיך להתחזק , ודבר זה מומחש באמצעות פועל העזר הל " ך . והשוו לדוגמא : " והנער שמואל הולך וגדל " ( שמואל - א ב , כו ) , " ודוד הולך וחזק ובית שאול הולכים ודלים " ( שמואל - ב ג , א ) , ועוד . כולנו פה אחד לסיפור המקראי אופי דרמטי . הוא נטול תיאורים ואף נמנע מחשיפת עולמן הפנימי של הדמויות המופיעות בו . העלילה נוצרת ומתקדמת באמצעות מעשים ודברים שבפי הדמויות . אך כיוון שבימת הסיפור איננה יכולה להכיל יותר משתיים - שלוש דמויות פעילות בו זמנית , כאשר יש צורך להציג חבורות גדולות , הרי אלו מדברות כדמות קיבוצית , כמקהלה . כך , למשל , אומרים אנשי דור הפלגה : " הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם " ( בראשית יא , ד ) , ואנשי סדום , המבקשים לפגוע באורחיו של לוט , קוראים יחדיו : " איה האנשים אשר באו אליך הלילה הוציאם אלינו ונדעה אותם " ( שם יט , ה ) , והדוגמאות רבות מספור . ולעיתים יש ושתי מקהלות ניצבות זו מול זו . כך , למשל , שרי פלישתים הנלהבים מלכידת שמשון אומרים במקדש דגון : " נתן אלוהינו

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help