sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

ג , א - ד הטלת השליחות בשנית וביצועה פרק ג פסוק א ויהי דבר ה ' אל יונה שנית לאמר : בראש הספר , כשהוטלה השליחות לראשונה על יונה , נאמר : " ויהי דבר ה ' אל יונה בן אמיתי לאמור " . עם הטלת השליחות בשנית , אין צורך לציין שיונה הוא " בן אמיתי " . עם זאת יש להזכיר כי זהו ניסיונו השני של ה' לכפות את שליחותו על הנביא . אף שלשון הפסוק דומה ללשון פסוקים אחרים שגם בהם מדבר ה ' בשנית אל נביאיו , כגון ירמיה לג , א ( " ויהי דבר ה ' אל ירמיהו שנית " ) או חגי ב , כ ( " ויהי דבר ה ' שנית אל חגי " ) , בסיפורנו המצב הוא שונה , שכן הפנייה " שנית " אל יונה נובעת מאי מילויו של הצו בפעם הראשונה . בפסוקנו מוחזר אפוא יונה לנקודת ההתחלה , והאלוהים מצפה כי בעקבות הניסיון שבו נתנסה , בעקבות הלקח שלמד כי אין לברוח מלפני ה ' , ימלא הפעם את הנדרש ממנו . מועד ב' ההטלה החוזרת של השליחות על יונה , בעקבות כשלונו לבצע את הצו בפעם הראשונה , מעוררת את זכר המסופר על אליהו בחורב , וגם שם מבקש ה ' ללמד את נביאו לקח . לאחר שהנביא משיב שלא כהלכה לשאלת האל , " מה לך פה אליהו " ( מלכים - א יט , ט ) - תשובה שממנה עולה שאין בלבו רחמים על עמו ( שם , פסוק י ) - מושל לו האלוהים משל במחזה . כאשר ה ' שב ושואלו אותה שאלה ממש ( פסוק יג ) , משיב אליהו תשובה הזהה לתשובתו הראשונה ( פסוק יד ) , אות לכך שלא הבין את כוונת המחזה שהראהו האלוהים . אליהו נכשל גם בשנית , ולאל לא נותרה אפוא ברירה אלא להעבירו מתפקידו . ( על היחס בין סיפורנו לסיפור אליהו בחורב ראו עמ ' . 12 - 11 ) לעיתים ייכשל אדם בשרשרת של מבחנים תוכפים . כך , למשל , פרעה שנכשל עשר פעמים ונענש בעשר המכות ( שמות ז - יב ) עד שנשמע לדרישת משה וצו האל . בלעם אינו מבין , פעם אחר פעם , שמלאך האלוהים הוא שניצב נגדו בדרך , והריהו מכה את אתונו ומכלה בה את חמתו על לא עוול בפרסתה , עד שמתבררת לו האמת ( במדבר כב , כב - לה ) , ואילו שאול , המבקש ללכוד את דוד , איננו נרמז כי לא כראוי הוא עושה , כאשר המשלחות שהוא משלח לתפוס את דוד נלכדות ומתנבאות , עד שגם הוא עצמו נופל ומתנבא בערום כל היום ההוא וכל הלילה ( שמואל - א יט , כ - כד ) . ולא רק דמויות בודדות עשויות להיכשל פעם אחר פעם , אלא אף עם שלם . כך עולה מעיצוב תקופת השופטים כבנויה על מחזוריות בת ארבעה שלבים החוזרים זה אחר זה : ( א ) חטא בעבודת אלילים ; ( ב ) עונש בהקמת אויב לישראל כגון מואב , מדיין או הפלישתים ; ( ג ) זעקת בני ישראל לאלוהים ; ( ד ) ישועה אלוהית באמצעותו של שופט - מושיע כגון אהוד בן גרא , גדעון ושמשון . מחזוריות זו מסוכמת במבוא לספר שופטים ( ב , יא - יט ) , המסיים בניסוח הפסימי : " והיה במות השופט ישובו והשחיתו מאבותם ללכת אחרי אלוהים אחרים לעובדם ולהשתחוות להם לא הפילו ממעלליהם ומדרכם הקשה" ( ב , יט ) . לאור כשלונותיהן החוזרים ונשנים של הדמויות האלה , שואל הקורא את עצמו : האם יהיה זה גם גורלו של יונה ; הימלא הפעם את השליחות אם לאו ?

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help