sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

גם במובן של מקור , וראו : " ובא עליך רעה לא תדעי שחרה [ = מוצאה ] " ( ישעיה מז , יא ) , ומכאן הביטוי " אין לו שחר " ( שם ח , כ ) שמשמעו : אין לו בסיס ויסוד . תולעים לא רק בסיפורנו מזיקה התולעת לצמחייה ולסביבה . בקללה שבסוף ספר דברים נאמר כי " כרמים תיטע ועבדת ויין לא תשתה ולא תאגור כי תאכלנו התולעת" ( כח , לט ) . גם במעשה ירידת המן לבני ישראל במדבר מחבלת התולעת במן לעת בוקר ( שמות טז , כ ) . לפי ישעיהו ( סו , כד ) מר יהיה גורלם של המורדים בה ' , " ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי כי תולעתם לא תמות " , והתולעים ימשיכו לכרסם את גופותיהם . " מקום עפר רימה ותולעה " הוא הכינוי שמעניקה המשנה ( אבות ג , א ) לקברו של אדם ( והשוו ישעיה יד , יא ) . אך בתולעת יש גם תועלת . " תולעת השני " ( למשל שמות כח , ה ) שימשה לצביעת אריגים , בין השאר לכיסוי המשכן ולבגדי הכהן הגדול , ומכאן גם שם הצבע האדום , " תולע " ( " אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו אם יאדימו כתולע כצמר יהיו " [ ישעיה א , יח ]) . וכן היא שימשה לטיהור מצורע ( ויקרא יד , ד ) ולשריפת הפרה האדומה ( במדבר יט , ו ) . בספרות האגדה נפוצה המסורת על " תולעת השמיר " , יצור פלאי שהיה בכוחו לבקע אבנים , ושהמלך שלמה השתמש בו לסיתות אבני בית המקדש שאסור היה להעלות עליהם כלי ברזל ( בבלי , גיטין סח ע " א ) . בשל מימדיה הזעירים נתפסת התולעת כיצור עלוב ובזוי , ועל כן היא משמשת גם כדימוי עצמי נחות : " ואנכי תולעת ולא איש חרפת אדם ובזוי עם " ( תהילים כב , ז ) , " אף כי אנוש רימה ובן אדם תולעה " ( איוב כה , ו ) , ואלוהים המבקש לעודד את עם ישראל ולהבטיח לו את עזרתו , אומר לו : " אל תראי תולעת יעקב מתי [ = אנשי ] ישראל אני עזרתיך נאום ה ' וגואלך קדוש ישראל" ( ישעיה מא , יד ) . מתברר כי למרות הדימוי העלוב של התולעת היו אף בני אדם שנקראו בשם זה : תולע בנו בכורו של יששכר ( בראשית מו , יג ) והשופט - גם הוא משבט יששכר - תולע בן פואה ( שופטים י , א ) . הדימוי הירוד של התולעת הגיע גם אל שירת ימי הביניים ( כדברי המשורר שלמה אבן גבירול : " לפניך אני נחשב בעיניי כתולעת קטנה באדמה " [ מן הפיוט " שפל רוח " ]) וכן אל העברית החדשה : " תולעת אדם " הוא כינוי לאדם נחות ובזוי המתרפס בפני אחרים , ולעומת זאת " תולעת ספרים " הוא כינוי של כבוד לאדם המרבה בקריאה , כשם ספרו של חיים באר , " מזיכרונותיה של תולעת ספרים " , שהוא מסע בעקבות סופרים וחיבוריהם , וכשמן של חנויות ספרים ברחבי המדינה . בדור המחשב נולד גם הביטוי " תולעת מחשבים " ככינוי לוירוסים המכלים תוכנות מחשב וקבצי מידע בלא רחם . בעלי חיים בשירות האלוהים בורא העולם עושה בבעלי החיים שימוש כדי להעניש את בני האדם או ללמדם לקח , והרי כמה דוגמאות לענישה באמצעות בעלי חיים : ארבע מעשר המכות שילח אלוהים במצרים באמצעות בעלי חיים ( צפרדע , כינים , ערוב וארבה ); נחשים שרפים משלח אלוהים בבני ישראל המתלוננים על מזונם ( במדבר כא , ד - ט ); אריה הורג את איש האלוהים שבא מיהודה לנבא בבית אל וסוטה ממצוותו של אלוהים שלא לאכול שם דבר ( מלכים - א יג , כד ); אריות הורגים גם את המתיישבים שהביא מלך אשור לשומרון תחת בני ישראל שהוגלו משם , וזאת משום שלא ידעו כיצד לעבוד את אלוהי הארץ כראוי ( מלכים - ב יז , כה ); הנביא אלישע מקלל בשם ה ' את הילדים הפוגעים בכבודו , ועל כן יוצאות דובים מן היער והורגות בילדים ( מלכים - ב ב , כד ) . מאידך גיסא עושה ה ' שימוש בבעלי חיים גם כדי ללמד לקח : הוא פותח את פי אתונו של בלעם וזו לועגת לו , לנביא שלא ראה את מלאך ה ' הניצב מולו ( במדבר כב , כח - ל ); עורבים נשלחו אל אליהו כדי להאכילו בשעה שישב בנחל כרית בעת הבצורת ( מלכים - א יז , ו ) . הנביא הכריז על בצורת ואילו אלוהים מאכילו בדרך ניסית כדי ללמד אותו מידת הרחמים מה היא . יונה תחת הקיקיון בעת זריחת החמה , ציור ( שמן על בד , 1561 ) שנעשה בידי – Marten van Heemskerck צייר הולנדי בן המאה השש עשרה ( . ( 1574 - 1498

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help