sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

כן צריך היה ה ' להרגיע את גדעון המבוהל מן המפגש עם המלאך , ולומר לו : " אל תירא לא תמות " ( שופטים ו , כג ) . לעיתים מעשהו המופלא של האלוהים הוא שמעורר את הפחד , כפי שארע לבני ישראל בשעת מתן תורה , כדברי משה אל העם : " אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלוהים " ( שמות כ , יז ) . לא פעם מתעוררת האמונה בעקבות ראיית פועל האלוהים : " וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה ' במצרים וייראו העם את ה' ויאמינו בה ' ובמשה עבדו " ( שמות יד , לא ) . ומכאן קצרה הדרך ל " יראת אלוהים " שהיא אמונה בו , כדברי האלוהים אל אברהם בסיום סיפור העקידה : " עתה ידעתי כי ירא אלוהים אתה " ( בראשית כב , יב ) , ואמונה זו באה לא פעם לביטוי בחובה לעבוד אותו ולקיים את מצוותיו . כך , דרך משל , מסופר על המתיישבים החדשים בשומרון , אשר הובאו לשם על ידי מלך אשור ואשר נזקקו להדרכה של כהן אשר יהא " מורה אותם איך ייראו את ה '" ( מלכים -ב יז , כח ) , היינו כיצד יעבדוהו . " יראת ה '" או " יראת אלוהים " היא תכונה ראויה , המביאה להתנהגות מוסרית ( " יראת ה ' שנאת רע " [ משלי ח , יג ]) , ועל כן נצטווה משה לבחור כשרי אלפים ושרי מאות " אנשי חייל יראי אלוהים אנשי אמת שונאי בצע " ( שמות יח , כא ) , ואילו איוב תואר בפתיחת ספרו כ " תם וישר וירא אלוהים וסר מרע " ( א , א ) . ובכלל : " שקר החן והבל היופי אשה יראת ה ' היא תתהלל " ( משלי לא , ל ) . הניתן לברוח מלפני ה ' ? בשתי יצירות במקרא מודגש כי בריחה מפני ה ' , המצוי ביקום כולו , לא תיתכן כלל . וכך אומר הנביא עמוס על מי שינסה להימלט מידו של ה ' : " לא ינוס להם נס ולא ימלט להם פליט . אם יחתרו בשאול - משם ידי תקחם , ואם יעלו השמים - משם אורידם , ואם יחבאו בראש הכרמל - משם אחפש ולקחתים , ואם יסתרו מנגד עיניי בקרקע הים - משם אצווה את הנחש ונשכם , ואם ילכו בשבי לפני אויביהם - משם אצווה את החרב והרגתם " ( ט , ב - ד ) . הצמד הראשון , השאול והשמים , הם קצווי היקום - ואף שאין האדם יכול להגיע אליהם , גם בהם תשיג ידו של ה' את הנמלטים מפניו . ראש הכרמל וקרקע הים קרובים יותר אל האדם , והוא אף עשוי לנסות ולהסתתר בהם , אך לשווא . היעד האחרון , שאליו ינסה האדם להימלט , מצוי קרוב יותר , על פני האדמה , אך גם לשם לא יעלה בידו להימלט . ולא נופתע לגלות כי המדרש ( מכילתא דרבי ישמעאל בא , מסכתא דפסחא , א ) מצטט את דברי הנביא עמוס כשהוא דן בחוסר התוחלת שבבריחת יונה מלפני ה ' . ובדומה אומר משורר תהילים : " אנה אלך מרוחך ואנה מפניך אברח . אם אסק שמים - שם אתה , ואציעה שאול - הנך , אשא כנפי שחר אשכנה באחרית ים - גם שם ידך תנחני ותאחזני ימינך , ואומר אך חושך ישופני ולילה אור בעדני - גם חושך לא יחשיך ממך ולילה כיום יאיר כחשיכה כאורה " ( קלט , ז - יב ) . המשורר מציג את עמדתו בשאלה רטורית המופנית לאל , ומצביע על ארבעה יעדים לבריחה . גם כאן שתי אפשרויות הבריחה הראשונות הן אל קצווי היקום שלמעלה ולמטה , השמים והשאול , והאפשרות השלישית , " אחרית ים " היא במישור , היינו בקצה מערב ( " ים " הוא מערב ) . אפשרות זו מזכירה את ניסיונו של יונה לברוח לתרשיש , לקצה מערב ( וראו בפירוש לפסוק ג ) . בהעדר מקום לברוח אליו מועלית גם האפשרות הנואשת כי החשיכה תהווה מסתור מפני ה ' , אך לשווא - כי בעיני ה ' " כחשיכה כאורה " . וגם במקרה זה מצאנו מדרש ( פתרון תורה , ויקרא , עמ ' 13 ) המקשר את דברי המזמור , המזכיר בין השאר אפשרות של בריחה לשאול , אל סיפור יונה . לדברי המדרש , גם הבריחה לשם ( ראו דברי יונה להלן ב , ג : " מבטן שאול שיוועתי " ) איננה מרחיקה את הבורח מן האלוהים . כיצד נזהה אדם בורח ? דומה כי הסופר הרמן מלוויל , בספרו " מובי דיק " ( ראו עמ ' , ( 37 חש כי המילים " כי הגיד להם [ כי מלפני ה' הוא בורח ] " הן מיותרות , והוא מסביר כיצד יכולים היו הספנים להסיק שיונה בורח , עוד קודם שאמר להם זאת , על פי מראהו והתנהגותו : " עלוב נפש ! הו ! אין ראוי ממנו לכל גנאי ; בכובע שמוט על עיניים מלאות אשמה , הוא מבקש להסתתר מאלוהיו ; משוטט בין המטענים כפורץ בזוי החש לחצות את הים עם שללו . כה מבולבלת , כה מלאת אשמה היא חזותו , כדי כך שאילו היתה משטרה בימים ההם , היה עצם מראהו מעורר חשד ומביא למאסרו עוד בטרם עלה לסיפון . כה ברור שהוא נמלט ! בלא מטען , תיבת כובעים , מזוודה או תרמיל , בלא חברים שייפרדו ממנו לשלום על הרציף " ( עמ ' 70 - 69 בתרגום גרשון גירון , ידיעות ספרים , תל אביב . ( 2009

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help