sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

[ ז ] מקומו של ספר יונה בתרי -עשר מדוע נקבע מקומו של ספר יונה בין ספר עובדיה לבין ספר מיכה ? מיונה המוכן להפקיר את נינוה ואוכלוסייתה לאבדון , ובלבד שלא תיפגע מהימנותו . יונה אינו שותף לרחמים ; הוא , החרד למהימנותו , רואה נגד עיניו רק את שלומו ואת טובתו שלו , מרחם על הקיקיון העלוב ממניעים אנוכיים , רק בשל התועלת ( הצל ) אשר הצמח מביא לו . [ ו ] מועד חיבורו של ספר יונה בספר מלכים נזכר נביא בשם יונה בן אמיתי ( מלכים -ב יד , כה ) , אשר ניבא בימי ירבעם בן יואש מלך ישראל ( 750 / 49 - 790 לפנה " ס ) , ואזכור זה הוא המקור שממנו שאב מחבר ספרנו את שם הנביא , גיבור יצירתו . מכאן ברור שספר יונה נתחבר לאחר ימיו של ירבעם בן יואש . לשונו של הספר מעידה על כך שהוא נתחבר בימי הבית השני ( ראו לעיל , עמ ' . ( 13 לחיזוקה של הנחה זו ניתן להביא ארבעה שיקולים נוספים : ( 1 ) הסיפור נתחבר לאחר חורבנה של נינוה בירת אשור ( דבר שאירע בשנת 612 לפנה " ס ) , שכן המחבר מתייחס אליה בלשון עבר : " היתה עיר גדולה לאלוהים " ( ג , ג ) . זאת ועוד : מלכה אינו מכונה " מלך אשור " אלא " מלך נינוה " ( ג , ו ) , כינוי שאין לו אח ורע בכתובות אשוריות או בבליות , ללמדך שהמחבר מאוחר היה בזמן מן ההוויה ההיסטורית של תקופת אשור . ( 2 ) לקחו של הספר - ההנחה שנבואת פורענות איננה חייבת להתגשם - שונה מן המקובל על ספר דברים והולמת את השקפתו של ספר ירמיה , שחי בשלהי ימי הבית הראשון ( ראו בסעיף הקודם ) . ( 3 ) השימוש שעושה מחבר ספרנו בספרי מקרא מגוונים , ביניהם כאלה שנתחברו בימי הבית השני ( וראו עמ' 9 ואילך ) , מעיד אף הוא על איחורו . לכך מצטרפת גם העובדה שספר יונה לא נתן את אותותיו בשום ספר מקראי אחר ( להוציא הערת קורא מאוחרת שחדרה אל בראשית י , יב [ ראו בפירוש ל - א , ב ]) . ( 4 ) מקומו של הספר בקאנון המקראי - היינו : אי שילובו בספר מלכים , בסמיכות לאזכורו של " יונה בן אמיתי " , ושילובו בין ספרי תרי - עשר - מעיד שחלק הקאנון המכיל את התורה והנביאים הראשונים כבר היה חתום בשעת חיבורו של ספר יונה . נראה שספר יונה נכתב לא יאוחר מן המאה השלישית לפנה " ס , שכן ישנן התייחסויות אליו בספרים החיצוניים ( חשמונאים - ג ו , ח ; טוביה יד , יד ורמז בספר יהודית א , א ) , ובן סירא - שחי בראשית המאה השנייה לפנה " ס - מזכיר בספרו " שנים עשר נביאים " ומתייחס אפוא לקובץ תרי - עשר בשלמותו . מספר כזה של ספרי הנביאים , על-פי סדרם שבמקרא , נזכר גם בספר החיצוני עזרא השני , שחובר בערך בשנת מאה וחמישים לפנה " ס ( א , לח - מ ) . מגילה של תרי - עשר נתגלתה בואדי מורבעת שבמדבר יהודה וזמנה מן המאה הראשונה לפנה " ס . אפשר לשער אפוא כי הספר נכתב בין שלהי המאה החמישית לבין המאה השלישית לפנה " ס . תמונה של יונה המתפלל ממעי הדגה , המורכבת מפסוקי מקרא שונים ( מיקרוגרפיה ) . בכתב יד מאוספי הספרייה הבריטית , , Add . 2116 עמוד . 292 כתב היד כולל את התורה עם תרגום אונקלוס , הפטרות ( כולל הפטרת יום הכיפורים ) והמגילות . הוא הועתק בגרמניה במחצית השנייה של המאה הי " ג .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help