sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

פרק ד פסוק ז וימן האלֹהים תּולעת בעלות השּׁחר למּח ֳ רת ותּךְ את הקּיקיון ויּיבש : שמחת יונה נקטעת באיבה ; אם בין מינוי הדג למינוי הקיקיון חלף זמן רב , עתה קצב המינויים הולך וגובר . דומה כי הקיקיון בא לעולם לעת לילה : " שבן לילה היה ובן לילה אבד " ( להלן פסוק י ) ויונה בטח בו , כי יצל עליו בזרוח השמש , ביום המחרת . אלא שבעלות השחר , לפנות בוקר , כבר מינה ה ' תולעת להכות את הקיקיון , ויונה לא יהנה ממנו ולו ּ לשעה קלה . התולעת תופיע " למחרת " , והיא כלשון הספרים המאוחרים במקרא , כגון דברי הימים - א כט , כא : " ויעלו עולות לה ' למחרת היום ההוא " . בלשון המקרא הקלאסית מצויה הצורה " ממחרת " ( כגון בבראשית יט , לד : " ויהי ממחרת " ) . בעוד ששני המינויים הראשונים נעשו לתכלית של הקלה והצלה ( ולו ּ רגעית ) - וראו " וימן ה ' דג גדול לבלוע את יונה " ( ב , א ) , " וימן ה ' אלוהים קיקיון ... להציל לו " ( ד , ו ) - הרי ששני האחרונים , התולעת ורוח הקדים , מכבידים , מענים את יונה . אם במינוי הראשון נזקק אלוהים לשליח רב ממדים , לדג גדול שיבלע את הנביא , הרי במינוי השלישי תושג המטרה על ידי יצורים זעירים . התולעת , המופיעה בעלות השחר ( ושוב ניכר כאן משחק מילים , " תולעת ... בעלות " ) , היא שם עצם קיבוצי לבעלי חיים חסרי חוליות שלא אחת מזיקים לעצים ולצמחים בכרסמם בהם . הקיקיון מוכה אפוא ומתייבש עם קרני השמש הראשונות . לשון " וייבש " מזכירה לקורא את ה " יבשה " : יונה הודיע כי ה ' " עשה את הים ואת היבשה " ( א , ט ) , ולאחר שהדג הקיאו מן הים ליבשה ממשיך אלוהים ללמד את יונה את דרכו גם על היבשה . הכאת הקיקיון על ידי התולעת איננה אלא הכנה לשלב המכריע של הניסיון שניסה ה ' את יונה , וראו בפסוק הבא . יש לדברים שחר השחר , העת שבה מפציע האור , מכונה כך על שום החושך , הצבע השחור , ו " עלות השחר " מסמן את עליית המסך השחור , התפוגגותו . הלשון המקראית מאנישה את השחר , וכיוון שהוא ראשית היום מציגים אותו כמתעורר : " עורה הנבל וכינור אעירה שחר " ( תהילים נז , ט ) , המשורר מעיר את השחר במקדש באמצעות הנגינה . לשחר המתעורר יש עפעפיים , עיניים לפקוח ( איוב ג , ט ) ומשום דחייתו המהירה של החושך מפני האור מיוחסות לשחר גם כנפיים ( תהילים קלט , ט ) . " שחר " הוא גם שמה של אלוהות כנענית , בנו של אבי האלים , אל , שנולד לו מבת אנוש . במקרא שמות אחדים הכוללים את היסוד שחר : אחישחר ( דברי הימים - א ז , י ) , " שחריה " ( שם ח , כו ) . כיוון שהשחר הוא מוצא האור משמשת המילה בהשאלה

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help