sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

[ ה ] מגמתו של ספר יונה ספר יונה אינו ספר היסטורי הבא למסור את קורותיה של דמות ( הנביא יונה ) או את תולדותיה של עיר ( נינוה ) . הדמויות וזירת ההתרחשות אינן אלא אמצעי לביטוי הלקח שבא המספר ללמד את הקורא . רבים מניחים שספר יונה בא ללמד מה הוא כוחה של תשובה ( עיינו להלן בפירושנו ל - ג , ח ) : כאשר שבו אנשי נינוה מחטאם , נשא ה ' לפשעם ולא קיים את גזירתו להפוך את העיר ( פסוק י ) . אף שרעיון התשובה אינו שולי בספרנו , ברי לנו שהנחלתו והערכתו אינן עיקר מגמתו של הספר . לו היה זה הלקח שביקש המספר ללמדנו , די היה לו בשלושת פרקיו הראשונים של הסיפור , עד לסיום הטוב בהצלת העיר . זאת ועוד : מיקוד תשומת הלב בתשובה הופך את בריחת הנביא ואת תגובתו על הצלת העיר ( פרק ד ) למיותרים . ספר יונה נחתם בדברי ה ' הלובשים צורה של שאלה רטורית : " אתה חסת על הקיקיון אשר לא עמלת בו ולא גידלתו ... ואני לא אחוס על נינוה העיר הגדולה אשר יש בה הרבה משתים עשרה רבו אדם ובהמה רבה " ?! ( ד , י - יא ) . סיום הספר ממקד אותנו בערכם של הרחמים , ברצונו של ה ' לרחם , ככתוב במזמור : " טוב ה ' לכל ורחמיו על כל מעשיו " ( קמה , ט ) . תשובתם של אנשי נינוה היא שפותחת פתח לאלוהים לרחם עליהם ולסלוח להם . יונה יודע היטב את מידותיו של ה ' , שהוא " חנון ורחום ארך אפיים ורב חסד וניחם על הרעה " ( ד , ב ) . יונה צפה מראש שה ' ישוב בו מכוונתו להחריב את נינוה , ומשום כך ברח מלפניו . יונה ידע גם ידע , שנבואת הפורענות אשר ישא על נינוה לא תתגשם , כי ה ' יגלה את רחמיו , העיר לא תיהרס והוא יוקע כשקרן . יונה מעמיד אפוא את כבודו כנביא שכל נבואותיו מתגשמות מעל לקיומה של נינוה ומעל לרחמי ה ' הפותחים לה פתח להצלה . יונה הבורח ממילוי שליחותו מייצג את התפיסה המוצאת ביטוי מפורש בספר דברים , כי מבחנה היחיד של נבואת אמת הוא בהתגשמותה : " וכי תאמר בלבבך איכה נדע את הדבר אשר לא דיברו ה ' . אשר ידבר הנביא בשם ה ' ולא יהיה הדבר ולא יבוא הוא הדבר אשר לא דיברו ה ' בזדון דיברו הנביא לא תגור ממנו " ( דברים יח , כא - כב ) . ה' מבקש ללמד את יונה ( ובאמצעותו את הקוראים ) שיש ערכים נעלים יותר מאשר התגשמות נבואה ומהימנותו של נביא : הצלת מעשי ידיו של ה ' , אם ימצאו ראויים להצלה . יונה חס על הקיקיון אשר לא טרח בו ( ד , י ) וכיצד לא יחוס ה ' על ברואיו ( פסוק יא )!? ספר יונה הוא אפוא אילוסטרציה לתפיסת מהותה של הנבואה כפי שזו באה לידי ביטוי ברור בספר ירמיה , המלמדנו כי נבואת שלום , נבואת נחמה , ולא נבואת פורענות , רק היא חייבת להתגשם , כדי להוכיח שהנביא אשר אמרה דיבר אמת : " הנביא אשר ינבא לשלום בבוא דבר הנביא יוודע הנביא אשר שלחו ה ' באמת " ( כח , ט ) . נבואת פורענות אינה אלא איום שנועד לזעזע את נמעניו , לחנכם , להחזירם למוטב , לפתוח לחוטאים פתח לשנות את דרכם ואת עתידם . גם נבואת פורענות לגויים הינה איום על תנאי , שיתגשם רק אם לא ישובו מרעתם : " רגע אדבר על גוי ועל ממלכה לנתוש ולנתוץ ולהאביד . ושב הגוי ההוא מרעתו אשר דיברתי עליו וניחמתי על הרעה אשר חשבתי לעשות לו " ( ירמיה יח , ז - ח ) . גם דמויות הגויים שבספר ממחישות את סולם הערכים הלקוי שיונה אוחז בו : הן המלחים והן אנשי נינוה מוארים באור חיובי . המלחים גילו מידה רבה של רחמים והיססו זמן רב בטרם השליכו את יונה הימה , ועשו כן רק כאשר השתכנעו כי זה הוא רצונו של ה ' . אנשי נינוה קיוו כי ה' ירחם , אם יחזרו בתשובה , ובכך שונים היו אלה וגם אלה ( 3 ) בתחום התחביר : מבנה הכתוב הנזכר לעיל , " כי אתה אל חנון ורחום " ( ד , ב ) - שבו מוקדם הנושא ( " אתה " ) לנשוא השמני ( "חנון ורחום " ) - אופייני ללשון המאוחרת . בלשון בית ראשון קודם הנשוא השמני לנושא ( כגון בראשית ג , יט : " כי עפר אתה " ; כב , יב : " כי ירא אלוהים אתה " ) . העברית המקראית הקלאסית נוהגת להטעים את הפעולה על ידי הוספת מקור הפועל לפועל הנטוי , כגון בראשית לא , ל : " ועתה הלוך הלכת כי נכסוף נכספת " . בלשון המאוחרת , לעומת זאת , משמשת צורת המושא הפנימי תחת צורת המקור : " וייראו האנשים יראה גדולה " ( א , פסוקים י , טז ); " וקרא אליה את הקריאה " ( ג , ב ); " וירע אל יונה רעה גדולה " ( ד , א ); " וישמח יונה על הקיקיון שמחה גדולה " ( ד , ז ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help