sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

קיקיון ושמן קיק הקיקיון , הנזכר בתנ " ך רק בספר יונה , מפורסם בזכות סגולותיו הרפואיות של פריו , המשמש גם בתעשיית הקוסמטיקה . זו גם אחת האפשרויות המוצעות לזיהוי הקיקיון בתלמוד הבבלי : " קיקיון של יונה דומה לצלוליבא , הוא גדל בביצות ומדלים אותו על פני החנויות ומזרעיו מכינים שמן ובענפיו שוכבים כל חולי ארץ ישראל " ( שבת כא ע " א [ המקור ארמי ]) . בפירוש רד " ק לספרנו נאמר כי " פירש רבינו שמואל בן חפני [ מגאוני בבל ] שהוא עשב הנקרא בלשון ערבי אלכרו " א , ופירוש צלוליבא מצאתי בתשובות הגאונים : אילן סרק ויש במקומינו הרבה ועושה גרעינים ועושין מהן שמן וכל מי שיש לו צינה הרבה שותה ממנו " . המשנה ( שבת ב , א ) מדברת על " שמן קיק " כשמן שלא ראוי להדליק בו נר שבת . מדרש יונה ( אוצר מדרשים , עמ ' - ( 222 המבקש להגדיל בעוצמת נס הופעת הקיקיון יש מאין - קובע כי " העלה [ הקב " ה ] קיקיון על ראש יונה בלילה כשהוא נם , ובשחרית עלו עליו מאתיים ושבעים ושישה עלים וכל עלה ועלה ארבע זרת וטפח , וארבעים איש יכולין לישב בצל הקיקיון לכבוש [ = להסתיר ] את השמש " . בשירו של המשורר בן ספרד , ר ' שלמה אבן גבירול , " שוכני בתי חמר " , מצאנו : " האדם הנכאה / פקח עיניך וראה / מאין בואך / ואנה מוצאך // קצך , עני ואביון , / נמשל כמו קיקיון / שבן לילה היה / ועד בקר לא חיה " . ואכן , צמיחתו והיעלמותו המהירות של הקיקיון בסיפור יונה הן שעומדות ביסוד שם התואר הנוהג בעברית החדשה , " קיקיוני " , לציון דבר שהוא בן חלוף ושולי . צמחים בשירות האלוהים כשם שעושה האלוהים שימוש בצמח הקיקיון כדי ללמד את יונה לקח , כן מסייעים צמחים נוספים למימוש תוכניתו בעולם ולקידום העלילה . ליצחק נמצא תחליף ברגע המתאים , בזימון מוצלח , בסבך האוחז באיל ( בראשית כב , יג ) , וראוי להצביע על היפוכו של מעשה זה , סיפור עונשו של אבשלום בן דוד המורד באביו , ששערו נתפס ב " שובך האלה הגדולה " ( שמואל - ב יח , ט ) וכך נשאר תלוי בין שמים לארץ עד שמצא את מותו מידי יואב ולוחמיו . אברהם , שהיה נכון לציית לצו האלוהי ולהקריב את בנו יחידו , בנו ניצל והאיל שנאחז בסבך הוקרב תחתיו ; דוד שביקש לשמור את בנו בחיים , למרות הקרבנות הרבים שהמרד תבע מן העם , בנו שנאחז בשובך נהרג ותחליף לא נמצא לו . בהתגלות הראשונה למשה מושך ה ' את תשומת לבו באמצעות הסנה : " וירא והנה הסנה בוער באש והסנה איננו אוכל " ( שמות ג , ב ) , וכאשר משה הסקרן מתקרב אל השיח כדי לראות " מדוע לא יבער הסנה " ( שם , פסוק ג ) מטיל עליו ה ' את השליחות להוציא את עמו ממצרים . דווקא הסנה נבחר למחזה המופלא הזה , כיוון שיש בו כדי לדרוש את שם ההר שבו אירע המפגש , הר סיני ( אף שבסיפור הזה נזכר שמו האחר של ההר , הר חורב ) . ועוד : בניסיון הראשון שניסה האלוהים את ישראל לאחר חציית ים סוף , במי מרה , מראה ה ' למשה עץ שבאמצעותו הוא מרפא את המים המרים ( שמות טו , כה ) . וראוי להזכיר את מסורתם של חז " ל שעניינה בסיפור הענשת ילדים שפגעו בכבודו של הנביא אלישע : " ותצאנה שתיים דובים מן היער ותבקענה מהם ארבעים ושני ילדים " ( מלכים - ב ב , כד ) . לפי התלמוד הבבלי ( סוטה מז ע " א ) " לא יער הוה ולא דובים הוו " , כלומר : מלכתחילה לא היו שם יער ודובים , ואלה נבראו במיוחד לצורך הנס ולהענשת הילדים . הפתגם " לא דובים ולא יער " המשמש בלשוננו במשמעות של " לא היה ולא נברא " אינו קולע אפוא למשמעותו המקורית של הפסוק . " יונה לפני חומת נינוה " , רישום בדיו חום מאת , Rembrandt van Rijn צייר , אמן תחריטים ורשם הולנדי ( . ( 1606 - 1669 ברישום ( שנעשה סביב שנת 1665 ) נראה יונה העייף והמיואש השוכב בצל הקיקיון .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help