sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

את הים , האתון שדיברה עם בלעם ועוד . כל המסורות האלה , כמו גם ההוראה לדג שיבלע ויקיא את יונה , מבוססים על תפיסת עולם המבקשת למעט בכוחם של דברים הנתפסים כניסים , אולי כביטוי לחשש פן יאמרו שהבריאה לא מושלמת היתה ונזקקה להשלמות . לאן בדיוק הוקא יונה ? על שאלה זו אין הסיפור המקראי משיב , אך מסתבר שלפחות מקור בתר - מקראי אחד , ספרו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו , מבקש להשיב בדייקנות על השאלה הזו . לדבריו : " ואילו על הנביא מספרת האגדה שבלעהו דג ולאחר שלושה ימים ושלושה לילות הוקא חי ושלם בגופו אל חוף ים אבכסינוס " ( קדמוניות היהודים , ספר תשיעי י , ב ) . ים זה מוכר לנו היום בשם " הים השחור " , אך פירוש שמו היווני הוא : הים המארח , והוא כינוי על דרך לשון סגינהור לים מסוכן שאינו מגן על הבאים בין גליו , שלא כדרכו של מארח נדיב . נראה שיוסף בן מתתיהו בחר בים זה הן כדי להתאים אותו להבנתו היכן היתה " תרשיש " שאליה יצא יונה ( ראו לעיל א , ג ) ואולי גם משום שהכיר את הסיפורים על ים נורא ועוין זה , שלא הסביר פניו לשטים בו בכלל , ולספינה שיונה שט בה בפרט . על הביטוי " מספרת האגדה " ועל יחסו של יוסף בן מתתיהו לניסי המקרא בכלל ראו עוד להלן . ומעניין להעיר שבמנזר Sumela שליד העיר Trabzon שבחוף הטורקי של הים השחור ישנו פסיפס בן כאלף שנה המתאר את הדג הגדול הבולע את יונה . המנזר משמש כאחד מאתרי התיירות המבוקשים של העיר . במדרש יונה ( אוצר מדרשים , עמ ' 219 ) נאמר כי הדג פלט את יונה למרחק של " שלוש מאות ושישים וחמישה פרסאות " . מספר טיפולוגי זה - כמספר ימי החמה - כבר הופיע במדרשים לספרנו , כאשר סופר לנו על 365 , 000 הדגיגים ששרצו במעי הדגה . שני מספרים אלו מעצימים על דרך הגוזמא את הניסים שבסיפורנו . אפשרות אחרת היא לטעון בפשטות כי הצירוף " אל היבשה " הנזכר בפסוק זה חוזר אל האמור בפרק א : " ויחתרו האנשים להשיב אל היבשה " ( פסוק יג ) , ואם כן הוא הרי שאם המלחים ביקשו לחזור אל יפו , שממנה זה עתה יצאו , לשם אף הוקא יונה . כך אומר מפורשות אב הכנסייה תיאודוסיוס ( בן המאה הרביעית ) . מסורת מקומית בעיר אשדוד - שמקורותיה עלומים - קובעת את מקום פליטתו של יונה ב " גבעת יונה " , המצויה בצפון מערבה של העיר . שונא הניסים ניסים ונפלאות אינם חביבים על יוסף בן מתתיהו , ההיסטוריון השכלתן בן המאה הראשונה , והריהו מבקש לחמוק , לא להתחייב ולא להודות בפה מלא בהתרחשותם של ניסים שעליהם מספר המקרא . על כן הוא קובע כי סיפור בליעת יונה בדג והקאתו הוא עניין עליו " מספרת האגדה " . כך , לדוגמא , יוסף אינו בן חורין שלא לספר על המאורעות המופלאים שאירעו במהלך מתן תורה , אך הוא מוצא לעצמו דרך מילוט בהכרזה : " על הדברים האלה יכול כל אחד מקוראיי בעתיד לחשוב כאוות נפשו , אולם אני מוכרח לספר את הדברים כמו שכתוב בכתבי הקודש" ( קדמוניות היהודים , ספר שלישי ה , ב ) . בכותבו על לקיחתם למרום של חנוך ואליהו הוא מפנה לאסמכתא בכתבי הקודש : " באותו זמן הסתלק אליהו מבין הבריות ואין איש יודע סופו עד היום הזה ... על אליהו ועל חנוך , שחי לפני המבול , כתוב בכתבי הקודש שנסתלקו ואין איש יודע דבר על מותם " ( שם , ספר תשיעי ב , ב ) , אלא שכאן הוא גם נמנע מאזכור פרטים אשר ישוו למעשים מימד נפלא , כגון הזכרת עלייתם השמימה . נטייתו של יוסף להסתיר פרטים המעידים על מימד ניסי ניכרת גם במעשה המן שירד לבני ישראל במדבר . כאן אין הוא מספר כי ביום השישי ירדה כמות כפולה של מן , ואף משווה לתופעה אופי טבעי באומרו כי " עוד היום מרווה את כל המקום ההוא גשם דומה לזה ששלח אלוהים אז , כדי להחיות את העברים ולעשות חסד עם משה " ( שם , ספר שלישי א , ו ) . במקרים אחרים אין יוסף מתאפק והוא מציע הסבר רציונאלי לתופעות . אם על המתקת מי מרה מספרת התורה כי " ויורהו ה ' עץ וישלך אל המים וימתקו המים" ( שמות טו , כה ) - הרי שלפי גירסת יוסף : " וכששאלו מה עליהם לעשות שהמים ייטבו , ציווה לאנשים

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help