sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

פרק א פסוק י ויּיראו האנשים יראה גדולה ויּאמרו אליו מה זּאת עשׂית כּי ידעו האנשים כּי מלּפני ה ' הוא ברח כּי הגּיד להם : הסער הגדול ( פסוק ד ) כבר עורר במלחים יראה , פחד , אך ההכרה כי בקרבם נמצא מי שגרם לו , עבד ה ' בורא הים והיבשה , מגדילה אותה עוד ועוד , ועל כן נאמר כאן " ויראו האנשים יראה גדולה " . וייתכן שבפסוקנו נוקט המספר בכינוי " אנשים " ( ולא " מלחים " ) כדי לרמוז לשברוריות האדם , בשר ודם , וחולשתו לנוכח הבריאה והבורא . המשך הפסוק , " ויאמרו אליו מה זאת עשית כי ידעו האנשים כי מלפני ה ' הוא בורח כי הגיד להם " , נראה כתוספת משנית , שלא היתה בנוסח הסיפור מעיקרו , שהרי רק בפסוק יב יאמר יונה למלחים במפורש כי הוא האחראי למה שבא עליהם : " כי יודע אני כי בשלי הסער הגדול הזה עליכם " . לפי השערה זו היתה צורת הסיפור הקדומה כך : " וייראו האנשים יראה גדולה [ פסוק י ] ויאמרו אליו מה נעשה לך ... [ פסוק יא ] " וכו ' . במתכונתו הנוכחית של הסיפור דברי המלחים " מה זאת עשית " הם שאלה רטורית המבטאת טרוניה . והשוו : " ויאמר ה ' אלוהים לאשה מה זאת עשית " ( בראשית ג , יג ) , וכן דברי ה ' לקין : " מה זאת עשית " ( שם ד , י ) ועוד . טרוניית המלחים מצטרפת לטרוניית רב החובל כלפי יונה , שאף היא הובעה בשאלה רטורית : " מה לך נרדם" ( לעיל , פסוק ו ) . הפועל " עשית " שבפי המלחים ניצב כנגד דברי יונה על אודות הבורא , " אשר עשה את הים ואת היבשה " ; כיצד העזת , מקשים המלחים , לעשות דבר שיש בו כדי לעורר את זעמו של מי שעשה תבל ומלואה ?! יש יראה ויש יראה בעל ספר יונה עושה שימוש בשורש יר " א ארבע פעמים : בתגובת המלחים על הסער הגדול ( " וייראו המלחים" [ פסוק ה ]) , בדברי יונה המסביר את קשרו אל ה ' ( "את ה ' אלוהי השמים אני ירא " [ פסוק ט ]) , בתגובת המלחים על דברים אלו של יונה ( " וייראו האנשים יראה גדולה" [ בפסוקנו ]) ושוב בתגובת המלחים על הרגעת הים לאחר שיונה הושלך לתוכו ( " וייראו האנשים יראה גדולה את ה '" [ פסוק טז ]) . ומתברר שאין יראה זו כיראה זו . ישנה יראה שעניינה פחד , אימה האוחזת את האדם במפגשו עם כוחות החזקים ממנו ( וכך יראת המלחים בפסוק ה ובפסוקנו ) וישנה " יראת ה '" או " יראת אלוהים " שעניינה מורכב יותר : תערובת של פחד בעקבות המפגש עם האלוהים , אך גם ביטוי לאמונה בכוחו ואף לחובה לעבוד אותו ולשרתו ( ולכך כיוון יונה בפסוק ט , וראו עוד להלן בפירוש לפסוק טז ) . המפגש עם האלוהים או שליחיו הוא אירוע מפחיד , ועל

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help