sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

הנחשים , אך לא בזואולוגיה עוסקים אנו אלא בניסיון לרומם את המפגש בין אלוהים ויצוריו ודרכו גם לראות במיניות דבר חיובי ומבורך . קי "א כל המופעים במקרא של השורש קי " א , פליטה דרך הפה של מזון שנבלע ועוכל חלקית , נושאים קונוטאציה שלילית . שיכורים מקיאים , " כהתעות שיכור בקיאו" ( ישעיה יט , יד ) , " כהן ונביא שגו בשיכר ... כי כל שולחנות מלאו קיא " ( שם כח , ז - ח ) , " שתו ושכרו וקיו [ = וקיאו ] " ( ירמיה כה , כז ) , ואף הזולל שאינו שם גבול לתיאבונו מקיא : " דבש מצאת אכול דיך פן תשבענו והקאתו" ( משלי כה , טז ) . כסיל שאינו פוסק ממעשים של שטות מדומה לכלב ה " שב על קיאו " ( שם כו , יא ) . השורש קי "א משמש בהשאלה גם לגירוש מן הארץ , כעונש גלות , " ותטמא הארץ ואפקוד עוונה עליה ותקא הארץ את יושביה " ( ויקרא יח , כה [ וראו גם שם , פסוק כח ]) . הקביעה שהדג הקיא את יונה באה , כאמור לעיל , לבטא תפיסה שלילית של דמותו . מתי צווה הדג להקיא את יונה ? לכאורה , בעקבות תפילתו של יונה ממעי הדג , מצווה ה ' על הדג להחזירו אל היבשה . והנה מתברר כי מקורות שונים בספרות האגדה טוענים , כי הציווי לדג ניתן עוד בששת ימי בראשית . כך נקבע במדרש בראשית רבה ( ה , ה ) האומר כי עניינים שונים הנראים לנו כשינוי סדרי בראשית , כניסים , כבר היו חלק מן התוכנית האלוהית בשעת בריאת העולם , מעין תנאים שהתנה האל עם ברואיו . וכך מושמים שם בין השאר דברים אלו בפי האלוהים : " ציוויתי את הים [ הוא ים סוף ] שיהיה נקרע לפני ישראל , ציוויתי את השמש ואת הירח שיעמדו לפני יהושע , ציוויתי את העורבים שיכלכלו את אליהו , ציוויתי את האריות שלא יזיקו את דניאל , ציוויתי את הדג שיקיא את יונה " . לפי תפיסה זו חזיונות מופלאים בעיני בשר ודם אינם אלא חלק מתוכנן מראש ומוטמע בבריאה מראשיתה . האלוהים איננו משנה לפתע את סדרי בראשית , כמענה אפשרי להתפתחויות והזדמנויות שונות , אלא כיוון ש " הכל צפוי " לפניו , חריגות מסדרי בראשית הם הנוהל הקבוע מראש וחלק מן התוכנית האלוהית שעל פיה מתנהל העולם . רעיון דומה בא לידי ביטוי בקביעת המשנה ( אבות ה , ו ) אודות " עשרה דברים שנבראו בערב שבת בין השמשות " , כלומר בסוף יום השישי הראשון של הבריאה , וביניהם פי הקשת שנתגלתה לאחר המבול , המטה שבו קרע משה ציור קיר בכנסיית Harkeberga שבלונד ( שבדייה ) מעשה ידי הצייר Albertus ( Pictor ( 1440 - 1507 שהרבה לצייר ציורי קיר על כנסיות באותה מדינה . בצידו הימני של הציור נראים המלחים המשליכים את יונה אל פי הדג כשהוא לבוש ובעל שער וזקן , ומצידו השמאלי של הציור הוא נראה נפלט מן הדג כשהוא עירום וקירח וידיו בתנועת תפילה . על המסורת אודות יונה הנפלט קירח ממעי הדגה ראו עמ ' . 87

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help