sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לשאלת ה ' , " מה לך פה אליהו " ( פסוק ט ) , ויאשים את ישראל בעזיבת ברית ה ' , יראנו ה ' מראה שאמור לאלפו בינה , ואז ישוב וישאלנו , ובאותן מילים ממש : " מה לך פה אליהו" ( פסוק יג ) , ואליהו שלא למד דבר ישיב לאלוהים כתשובתו הראשונה , ללא כל שינוי . כמו לאליהו , גם ליונה ניתן סיכוי נוסף - בהטלת השליחות בשנית ( ג , ב ) - ויונה כאליהו לא הבין כי הרחמים הם ערך עליון , וכמותו אכזב את שולחו . ) ה ( נבואות ירמיהו ויואל גם בדבריהם של נביאים עשה מחבר ספר יונה שימוש לשם הבהרת המסר שהוא מבקש להעביר לקוראיו בנושאים כגון תורת הגמול , חשיבות הסליחה ותכונותיו של האלוהים . אלוהים מבטא את תורת הגמול שלו באזני ירמיהו : " רגע אדבר על גוי ועל ממלכה לנתוש ולנתוץ ולהאביד . ושב הגוי ההוא מרעתו אשר דיברתי עליו וניחמתי על הרעה אשר חשבתי לעשות לו " ( יח , ז - ח ) , ובדומה גם דבריו : " אולי ישמעו וישובו איש מדרכו הרעה וניחמתי אל הרעה אשר אנכי חושב לעשות להם " ( כו , ג ) . זו תפיסת הגמול הבאה לידי ביטוי גם בספר יונה : ממלכת נינוה הרשעה שבה מרעתה , וה ' ביטל את כוונתו להשמידה . השוו לדברי מלך נינוה : " וישובו איש מדרכו הרעה ... מי יודע ישוב וניחם האלוהים " ( ג , ח - ט ) , וכן לתגובת ה ' על תשובת נינוה : " וירא האלוהים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה וינחם האלוהים על הרעה אשר דיבר לעשות להם ולא עשה " ( ג , י ) . ועוד מסופר בספר ירמיה על הנביא מיכה , אשר ניבא פורענות בימי חזקיהו ( כו , יח - יט ) , נבואה אשר הביאה את המלך להתפלל למען העם ואת ה ' לסלוח להם : " הלא ירא את ה ' ויחל את פני ה ' וינחם ה ' אל הרעה אשר דיבר עליהם" ( פסוק יט ) . ניכר מכאן עד כמה שונה יונה מנביאים אלה , שבדברי הפורענות שהשמיעו הביאו לסליחת האלוהים ולהצלת העם . גם הנביא יואל קורא לתשובה ( ב , יב - יד ) ומזכיר את מידות רחמיו של האלוהים . הנביא , כמוהו כמלך נינוה , אינו בטוח בסליחת ה ' , אך מציין כי הסליחה היא אפשרית : " וגם עתה נאום ה ' שובו עדי בכל לבבכם ... ושובו אל ה ' אלוהיכם כי חנון ורחום הוא ארך אפיים ורב חסד וניחם על הרעה . מי יודע ישוב וניחם " ( ד , יב - יד ) , והשוו לדברי מלך נינוה שכבר ציטטנום לעיל ( ג , ח - ט ) . וראוי להדגיש שהנביא ( ממש כיונה ) איננו מזכיר את מידות הדין , " ונקה לא ינקה פוקד עוון אבות על בנים " וכו ' ( שמות לד , ז ) . ועוד משותף לו וליונה סדר מרכיבי הצירוף : " חנון ורחום " ולא " רחום וחנון " ( שמות , שם ) . ) ו ( נבואת יחזקאל על צור בספר יחזקאל עשה מחבר ספר יונה שימוש משום שנזקק למונחים מתחום הימאות , ואת אלה מצא בנבואות יחזקאל העוסקות במעצמה הימית , צור . ( 1 ) ספר יונה מזכיר " מלחים " ( א , ה ) וגם " רב חובל " ( שם , פסוק ו ) , ויש לדעת כי " מלחים " נזכרים במקרא רק עוד בדברי יחזקאל ( כז , פסוקים ט , כז , כט ) , כשבצידם נזכרים גם " חובלים " ( פסוקים ח , כז , כח , כט ) . ( 2 ) יונה מצא " אניה באה תרשיש " ( א , ג ) , ויחזקאל מדבר על " אניות תרשיש " ( כז , כה ) . ( 3 ) בתיאור הסערה בספרנו נאמר כי האניה " חישבה להישבר " ( א , ד ) , וביחזקאל כז מצאנו את הנביא פונה אל צור ואומר לה : " רוח הקדים שברך בלב ימים " ( פסוק כו ) , וראו עוד שם , פסוק לד : " עת נשברת מימים במעמקי מים " . אגב : הביטוי " רוח קדים " מופיע אף הוא בספר יונה , אך לא בתמונת הסער ( ד , ח ) . שימוש אפשרי אחר בדברי יחזקאל , ושוב בזיקה לנבואות על צור , ניתן לראות במסופר על מלך נינוה : " ויקם מכסאו ויעבר אדרתו מעליו ויכס שק וישב על האפר " ( ג , ו ) , והשוו את תגובת נשיאי הים ואבלם נוכח מפלתה של צור : " וירדו " לוויתן ... לשחק בו " , מדליה רשמית ( ארד ) ה ' תש " ס ( . ( 2000 עיצוב ויציקה : אליעזר ויסהוף . המדליה היא גם משחק שבו צריך להכניס את הכדור הקטן הכלוא בתוך המדליה לשקע שבעינו של הלוויתן ( המזוהה עם הדג שבלע את יונה ) . כך מקבלות המילים שבפסוק ( תהילים קד , כו ) משנה של משמעות : המדליה עצמה היא משחק .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help