sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

שושנת הרוחות העברי הקדמון הבחין בארבעה כיוונים , " ארבע רוחות השמים " ( זכריה ב , י ) או " ארבע כנפות הארץ " ( ישעיה יא , יב ) , ומנה אותם יחדיו : " ימה וקדמה וצפונה ונגבה" ( בראשית כח , יד ) , או בשמות אחרים : " ממזרח וממערב מצפון ומים " ( תהילים קז , ג ) , " ממזרח ... ממערב ... צפון ... תימן " ( ישעיה מג , ה - ו ) . מבטו של העברי קדימה , כלפי העולם , היה מופנה אל המזרח , לכיוון השמש העולה , ומשום כך מכונה המזרח בכינוי " קדם " ; אנשי המזרח הרי הם " בני קדם " ( שופטים ו , ג ) והרוח המזרחית היא " רוח קדים " ( יונה ד , ח ) . ( כך גם בלעז : המילה אוריינטציה שמשמעה התמצאות במרחב גזורה מן המילה , orient מזרח . ) ניגודו של " קדם " , צד המערב שבו שוקעת השמש ומתחיל הערב , הוא אחור , ולכן הים התיכון הנמצא מערבית לארץ ישראל קרוי בשם " הים האחרון " ( דברים יא , כד ) , בניגוד לים המלח , " ים הקדמוני " ( יואל ב , כ ) , המצוי אל מול פני המתבונן מזרחה , קדימה . ואשר לכיוונים האחרים : כיוון שהמתבונן פונה מזרחה , הרי שצד דרום הוא " ימין " והיפוכו " שמאל " , הוא הצפון . וכדברי אברהם אל לוט , כשהוא מציע לו להיפרד וללכת בדרכים מנוגדות : " אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמאילה " ( בראשית יג , ט ) . כינוי אחר לדרום גזור אף הוא מן השורש ימ " ן : " תימן " , כאמור " עורי צפון ובואי תימן " ( שיר השירים ד , טז ) . כינוי נוסף לדרום הוא " נגב " , על שום היובש השורר בדרום הארץ , וראו : " שובה ה' את שביתנו כאפיקים בנגב " ( תהילים קכו , ד ) , כאותם מי שטפונות הממלאים את אפיקי הנחלים החרבים ומשקים את הנגב הצחיח . גזרון המילה " דרום " איננו ידוע . ובאשר ל " צפון " , דומה ששורשה של מילה זו הוא צפ "ה ( על משקל חז " ה - חזון ) , והוא שאול משמו של הר , " צפון " ( ישעיה יד , יג ) , הר גבוה ( כ - 1700 מטרים ) המצוי צפונית לאוגרית שבסוריה ( צפונית לעיר החוף לטקיה של היום ) , ומשמש כמקום של תצפית על האזור כולו . לפי המיתולוגיה הכנענית בהר זה שכן האל " בעל צפון" ( במדבר לג , ז ) . צל השמש הקופחת על ראש הבריות במזרח התיכון ( וביתר עוצמה בקיץ הלוהט ) הופכת את הצל למשאת נפש . ואכן , כחמישים פעם נזכר הצל במקרא ולא אחת כמושא לשאיפה , לציפייה . כאשר מבקש מחבר ספר איוב להדגים שאיפה גדולה שמפעימה אדם ומפעילה אותו , הוא קובע כי השאיפה והרצון הם " כעבד ישאף צל וכשכיר יקווה פעלו " ( איוב ז , ב ) . פעמים רבות משמשת המילה " צל " כביטוי לדבר המגן , מציל , מסייע ועוזר לאדם . מי שמתארח וזוכה להגנה מידי בעל הבית נמצא " בצל קורתו " של המארח ( בראשית יט , ח ) , ואלוהים מדומה לא אחת כמי שהוא " מעוז לדל מעוז לאביון בצר לו מחסה מזרם צל מחורב" ( ישעיה כה , ד ) - כלומר : מי שמגן משיטפונות ומחום גדול ( " חורב " ) . כדי שלא תכה השמש באדם מכה קשה , הוא זקוק לסיוע ולשמירה , וזאת , אומר משורר תהילים , מספק האלוהים : " ה ' שומרך ה ' צילך על יד ימינך" ( קכא , ה ) , ועל כן " השמש לא יככה " ( שם , ו ) . ולחילופין , כשמבקשת התורה להצביע על בני אדם שאין מי שמגן ומסייע להם , הריהי קובעת כי " סר צילם מעליהם" ( במדבר יד , ט ) ובלא צל אין לאדם מחסה והצלה . ולא רק ביחסי אלוהים ואדם יש לצל תפקיד חשוב . הרעיה , בשיר השירים , מדמה את אהובה " כתפוח בעצי היער כן דודי בין הבנים " , ומוסיפה ואומרת כי " בצילו חימדתי וישבתי ופריו מתוק לחיכי " ( ב , ג ) . לעץ אין רק פירות מתוקים אלא גם צל , ובלעדיו לא תהיה תמונת האהוב שלימה . עם זאת , בשל ארעיותו של הצל הוא משמש גם כדימוי לקוצר ימיו של האדם , ש " ימיו כצל עובר " ( תהילים קמד , ד ) - ביטוי ששימש את מחבר הפיוט " ונתנה תוקף " הנאמר במנהגים רבים בתפילות ראש השנה ויום הכיפורים - כאחד מתיאוריו את אפסות האדם , שהוא " משול כחרס הנשבר , כחציר יבש וכציץ נובל , כצל עובר וכענן כלה , וכרוח נושבת וכאבק פורח וכחלום יעוף " . יונה נח בצל הסוכה . ציור קיר בקטקומבה [ = בית קברות תת קרקעי ] ברומא ( ויא לטינה ) , המאה הרביעית לספירה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help