sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

פרק א פסוק ט ויּאמר אליהם עברי אנכי ואת ה ' אלֹהי השּׁמים אני ירא אשר עשׂה את היּם ואת היּבשה : כשעונה יונה על מטר השאלות שהופנו אליו , שומעים אנו לראשונה בסיפור את קולו . יונה משיב לכאורה רק על השאלה האחרונה שנשאל : " ואי מזה עם אתה " , ויש לשים לב לכך ששתי המלים הראשונות בתשובתו , " עברי אנכי " , הולמות את סדרן של שתי המילים האחרונות בשאלה ( " ואי מזה עם אתה " ) . דומה שהשימוש במונח " עברי " נועד לשוות לסיפור אופי ארכאי , שהרי תואר זה שמור במיוחד לסיפורים מקראיים העוסקים באירועים שזמנם בימים הקדמונים . עם זאת ידע המספר שהכינוי הולם את תיאורו של אדם מישראל בעומדו אל מול גויים , ויונה מסביר באמצעותו למלחים , שאינם מבני ישראל , מי הוא ומי אלוהיו . אפשר גם שבמילים " עברי אנכי " יש משום תשובה לשאלה " מה ארצך " , וכדברי פרשן המקרא רד " ק : " כיוון שאמר להם ' עברי אנכי ' ידעו עמו וארצו " , והשוו לדברי יוסף אל שר המשקים המצרי : " כי גנוב גונבתי מארץ העברים " ( בראשית מ , טו ) . תרגום התורה היווני , תרגום השבעים , תרגם במקום " עברי " - " עבד ה '" . נראה שלפנינו שינוי שחל בשל חילופי האותיות הדומות דל " ת ורי " ש והבנת האות יו " ד ( " עבד י " ) כקיצור שם הוויה . גירסה זו משקפת תפיסה האומרת שיונה מודיע למלחים כי נביא הוא , וכך הוא משיב על השאלה " מה מלאכתך " . אשר לכינוי " עבד ה '" כנביא ראו , למשל , דברים לד , ה ( " משה עבד ה '" ) , ויונה בן אמיתי אכן מכונה " עבדו " של ה ' במלכים - ב יד , כה . יוסף בן מתתיהו ( קדמוניות היהודים , ספר תשיעי י , ב ) מצרף את שתי הקביעות ושם בפי יונה את הקביעה כי הוא " מגזע העברים ונביא לאל עליון " . יונה ממשיך ומגדיר את טיבה של אמונתו - אף שלא נשאל עליה ישירות - כי האלוהות היא סימן היכר מובהק של עם כלשהוא ( והשוו דברי רות לנעמי : " עמך עמי ואלוהיך אלוהי " [ רות א , טז ]) . יונה ירא את ה ' , כלומר מאמין בו ועובד אותו , ובעל הספר מקנה כאן לשורש יר " א משמעות השונה מזו שהיתה לו בפסוק קודם ( " וייראו המלחים " [ פסוק ה ]) ומזו שתוקנה לו שוב בפסוק הבא ( ראו שם ) . ראוי לציין כי הכינוי " אלוהי השמים " רווח בספרי המקרא שנכתבו בימי הבית השני ( כגון עזרא א , ב ; נחמיה א , ד ; דברי הימים - ב לו , כג ) . הכינוי " אלוהי השמים " משמש כמעין מבוא לדרך שבה מתאר יונה את אלוהיו : " אשר עשה את הים ואת היבשה " , וכך מצטרפים יחדיו השמים , הים והיבשה לציור האלוהים כאלוהי היקום כולו . ( והשוו בעשרת הדיברות : " כי ששת ימים עשה ה ' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם " [ שמות כ , יא ] , וכן : " כל אשר חפץ ה ' עשה בשמים ובארץ בימים וכל תהומות " [ תהילים קלה , ו ] . ) מימד אירוני עולה לפיכך מן הדרך שבה מאפיין יונה את ה ' . הכרתו שה ' הוא אלוהי השמים והוא בורא הים והיבשה , מעידה כי הוא מכיר בכך שה ' הוא מקור הפורענות שבאה עליו , הסערה אשר בים , וכי בבריחתו הנואשת מן היבשה אל הים לא הועיל , ולא יכול היה להועיל , מאומה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help