sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

פרק ב פסוק יא ויּאמר ה ' לדּג ויּקא את יונה אל היּבשה : פ פסוק זה מחזיר אותנו אל גוף העלילה והוא המשכו הטבעי של פסוק ב , " ויתפלל יונה אל ה ' אלוהיו ממעי הדגה " . יונה פנה אל אלוהיו בתפילה רק משום שהיה שרוי במצוקה קשה , במצב שאין ממנו מוצא . לפיכך אין ה ' מוכן עדיין לענות לו , לשוחח עמו . ה ' בוחר אפוא לפנות בדברים אל הדג ולא אל יונה . המילים " ויאמר ה' לדג " אינן מלו ּ ות בציטוט דברים , ויש הרואים כאן לשון קצרה ( כמו : " ויאמר ה ' למלאך וישב חרבו אל נדנה" [ דברי הימים - א כא , כז ]) אך ניתן גם לפרש את השורש אמ " ר במשמעות של צו " ה ( כגון : " האומר לחרס ולא יזרח " [ איוב ט , ז ] - כלומר מי שמצווה על השמש לא להאיר ) . ה ' אינו מדבר אל שלוחיו האחרים בסיפור , אף לא אל בעל החיים האחר שהוא משגר כדי להקשות על יונה , התולעת ( ד , ז ) , ואף אל הדג לא דיבר כאשר שלח אותו לבלוע את יונה . דבריו יוצאי הדופן של ה ' אל הדג הם אפוא ביטוי ברור ומתריס להתעלמותו מתפילת יונה . בניגוד ליונה שברח משליחותו , הדג ממהר לעשות את מצוותו של האלוהים ( כשם שמיהר גם לבלוע את יונה ) . לשון הקאה שבפסוק מעידה על יחס של בוז ליונה . הקורא יתאר לעצמו את יונה נפלט מבטן הדג בבגדים צואים כשריחו רע . פסוקנו סוגר את מחציתו הראשונה של הסיפור ומחזיר את יונה אל היבשה ( מבלי להגדיר את המקום המדויק שאליו הוקא ) . ה ' אשר " עשה את הים ואת היבשה " ( א , ט ) , כדברי יונה למלחים , משיב את הבורח הימה אל היבשה , ממנה ישלחנו שנית אל נינוה . המלחים ניסו להשיב " אל היבשה " ( א , יג ) וללא הצלחה . כיוון שה' הוא שהטיל סער בים , רק הוא יכול אפוא להשיב את יונה " אל היבשה " . אך אין דומה מצבו של יונה בטרם הטלת השליחות הראשונה למצבו העלוב כעת , בטרם הוטלה עליו השליחות בשנייה . על האות פ הניצבת בסוף הפסוק ראו בפירוש לפסוק הקודם . אלוהים מדבר אל בעלי חיים רבים הם הפסוקים במקרא שבהם מדבר האלוהים עם בני אדם - בני ישראל ונוכרים , בודדים וקהלים גם יחד , אך רק פעמיים הוא מדבר , במישרין , עם בעל חיים : הדג ( בפסוקנו ) והנחש ( בסיפור גן עדן : " ויאמר ה ' אלוהים אל הנחש כי עשית זאת ארור אתה מכל הבהמה ומכל חית השדה " [ בראשית ג , יד ]) . התלמוד הבבלי ( בכורות ח ע " א ) עמד על נקודה זו , המציגה את הדג והנחש כחיות שזכו לכבוד שלא זכו לו בעלי חיים אחרים , וקובע כי רק שני אלה - בצד בני האדם , כמובן - מקיימים יחסי מין כשהם פונים אלה אל אלה . התבוננות " פנים אל פנים" גם בשעת המעשה המיני מציגה את שני המשתתפים בה כבעלי מעמד שווה ומכובד , דבר המתאים לכל מי ש " דיברה עמו שכינה " ( כלשון התלמוד ) . אמנם תיאור הדברים אינו תואם את מנגנון הרבייה של הדגים או

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help