sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

פרק ד פסוק ה ויּצא יונה מן העיר ויּשב מקּדם לעיר ויּעשׂ לו שם ס ֻ כּה ויּשב תּחתּיה בצּל עד אשר יראה מה יּהיה בעיר : דומה כי יציאת יונה מן העיר התרחשה מיד לאחר שהכריז על חורבנה , וכי פסוקנו היה מלכתחילה המשך ישיר לפסוק ד בפרק ג . שם נאמר : " ויחל יונה לבוא בעיר " , וכאן " ויצא יונה מן העיר " . פסוק זה נשמט ממקומו מסיבה כלשהיא בתולדות העתקתו של ספרנו , וקורא - מגיה שהיה ער להשמטה העתיק אותו בשולי הגליון . מעתיק אחר , שעשה שימוש בכתב היד שבו נרשם הפסוק בשוליים , ביקש מקום לטעת בו את הפסוק המרחף חוץ למקומו , ושיבץ אותו במקומו הנוכחי בשל הדמיון בין " בצל " ( " וישב תחתיה בצל " ) לבין " צל" שבפסוק הבא ( " להיות צל על ראשו " ) . דווקא שכנות זו שבין פסוק ה לפסוק ו מעידה שאין פסוקנו מצוי כעת במקום הראוי לו : אילו היה יונה י ָ שו ּ ב בצל הסוכה בשלב זה של הסיפור , לא היה הקיקיון הצומח מעליו מעלה או מוריד . ר ' אליעזר מבלגנצי , שאינו טוען להעתקת פסוקנו ממקומו , מבין עם זאת כי יציאתו של יונה מן העיר תכפה לקריאתו : " והוא יצא מן העיר קודם , כשקרא הקריאה מהלך יום ( ג , ד ) , כי ירא לשבת בעיר " . בין כך ובין כך , יונה אינו מצטייר כנביא המעורב רגשית בגורלה של נינוה . לאחר שהכריז על הצפוי לה יצא מן העיר וישב " מקדם לעיר " , כלומר ממזרח לה . הישיבה " מקדם לעיר " מתקשרת מבחינה לשונית אל הודאתו כי " קידמתי לברוח תרשישה " ( ד , ב ) . יונה עשה לו סוכה המשמשת בדרך כלל כמגורים ארעיים לנוטרי כרמים משעה שבשל הפרי ועד תום הבציר ( ראו : " כסוכה בכרם " [ ישעיה א , ח ] , " כסוכה עשה נוצר [ = שומר ] " [ איוב כז , יח ]) . בולט אפוא הניגוד בין ישיבתו האדישה של יונה בצל , לראות כצופה מרוחק מה יהיה בעיר , לעומת פעילותם התזזיתית של אנשי נינוה ומלכם המתמודדים עם רוע הגזירה ( ג , ה ) . יונה יושב לו בנוחיות " עד אשר יראה " , וראייתו שונה עד מאוד מראיית האלוהים ( " וירא האלוהים את מעשיהם " [ ג , י ]) , אשר יבחין בשינוי המתחולל בעיר ויסלח לתושביה . שלוש פעמים מופיעה המילה " עיר " בפסוקנו : " ויצא ... מן העיר ... מקדם לעיר ... מה יהיה בעיר " . יונה שנשלח לעיר זו כדי לבשר על גורלה , הכריז מה שהכריז , אך דאגתו אינה מסורה לעיר כי אם לעצמו ולעצמו בלבד . כבר ראינו שסיפור יונה מגלה קירבה רבה לסיפור סדום ועמורה ( ראו לעיל , עמ ' , ( 11 - 10 קירבה שהיא גם על דרך ההיפוך : לוט יצא מן העיר לאחר שהתמהמה בה ולא חפץ לעזוב אותה : " ויחזיקו האנשים בידו ... ויוציאוהו ויניחוהו מחוץ לעיר " ( בראשית יט , טז ) , ואילו יונה הנביא יוצא מן העיר מרצונו , ואין לו כל תחושת אחריות כלפי המתרחש בה . ניגוד חריף יותר הוא זה שבין יונה לאברהם : אברהם עשה כל שביכולתו כדי להציל את העיר , את סדום , והתמקח בשל כך עם ה ' ( שם יח , כג - לב ) , ואילו יונה יושב לו שווה נפש ממרחק וממתין לראות מה יפול בגורלה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help