sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המלך תקווה כי התשובה , החרטה על החמס , תביא עמה מחילה : " וישובו איש מדרכו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם " ( ג , ח ) . ועוד : המבול נמשך ארבעים יום וארבעים לילה ( בראשית ז , פסוקים ד , יב ) , ואילו לאנשי נינוה ניתנת אורכה של ארבעים יום כדי לחזור בתשובה ולמנוע את חורבן העיר : " עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת" ( ג , ד ) . ואחרונה : עלילותיו של הגיבור בשני הסיפורים מביאות אותו אל סכנה ואל הצלה הקשורות במים ( תיבה , ספינה ; מי המבול והשלכת יונה לים ) . ועם זאת , יש להצביע גם על הבדלים ברורים בין שני הסיפורים . בעוד שבסיפור המבול מתחרט האלוהים על בריאת האדם , ולפיכך גם ישמיד אותו , " וינחם ה ' כי עשה את האדם בארץ " ( בראשית ו , ו ) , הינחמות האלוהים בסיפור יונה היא דווקא חזרה מכוונתו להשמיד את החוטאים : " וינחם האלוהים על הרעה אשר דיבר לעשות להם ולא עשה " ( ג , י ) . ועוד : נח הניצול מן המבול זובח לה ' ( בראשית ח , כ ) , ואילו בסיפורנו רק המלחים - ולא יונה שניצל מן הסכנה - הם הזובחים לו : " ויזבחו זבח לה' וידרו נדרים " ( א , טז ) . ) ב ( סיפור סדום ועמורה סיפור סדום ועמורה , כמוהו כסיפור המבול , מספר בהשמדתה של חברה אנושית חוטאת ; במבול נענשו במים ובסדום באש . בסיפור סדום ועמורה היקף ההשמדה מצומצם - ערי הכיכר בלבד - אך הסיפור מתרכז למעשה ברשעתה של עיר אחת , סדום , וזאת כסיפור יונה שעניינו בעיר החטאה , בנינוה . וגם כאן ניתן להצביע על קווי דמיון ושוני , המלמדים על מגמותיו של מחבר ספרנו . בין קווי הדמיון יש למנות את דברי האלוהים בסיפור סדום , " ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי" ( בראשית יח , כא ) , דברים המוצאים את הדם בפתיחת ספר יונה , בהטלת השליחות על הנביא : " קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא עליה כי עלתה רעתם לפני " ( א , ב ) . " עלתה " פירושה " באה " , ואילו " צעקה " שבבראשית פירושה " רעה " ( וראו בפירוש ל - א , ב ) . ועוד : לשון ההכרזה על העונש הצפוי לנינוה , " עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת " ( ג , ד ) , עושה שימוש בשורש מרכזי בסיפור סדום בתורה - הפ " ך . ראו לדוגמה בראשית יט , כה : " ויהפוך את הערים האל ואת כל הכיכר " ( בראשית יט , כה ) . השורש הפ " ך חוזר גם ברמיזות הרבות לסיפור סדום הפזורות במקרא , כגון : " כמהפכת סדום ועמורה" ( דברים כט , כב ) . מאידך גיסא , בניגוד לסיפור סדום שבו נכנס אברהם בפתח שפותח לו ה ' , לאחר שהוא למד על הכוונה להשמיד את העיר ( בראשית יח , יז ) , ומנהל משא ומתן עם האלוהים לשם הצלתה ( שם , פסוקים כג - לב ) - יונה , שנשלח להכריז על רשעת סדום וחורבנה , בורח משליחותו דווקא משום שהוא מודע לרחמי ה ' ולרצונו בהצלת נינוה ( ד , ב ) . יושם אל לב כי יונה אינו מכונה בספר הנושא את שמו בכינוי נביא , אך אברהם לעומת זאת אכן מכונה כך , וזאת במעשה הסמוך לסיפור סדום : אלוהים אומר לאבימלך מלך גרר על אודות אברהם : " כי נביא הוא ויתפלל בעדך " ( בראשית כ , ז ) , ובכך מתבטאת בחדות התפיסה הראויה אודות מהות הנביא והנבואה : הנביא איננו רק נציגו של אלוהים עלי אדמות , אלא גם מייצגו של האדם החוטא כלפי האלוהים , ייצוג הנועד להצילו ממידת הדין . ועוד יש לומר , כי יונה איננו רק היפוכו של אברהם אלא שתי מדינות לחופו של האוקיינוס האטלנטי בצידה המערבי של יבשת אפריקה – ליבריה וסירה לאונה – מצאו לנכון להנפיק סדרות של בולים צבעוניים שסיפור יונה והלוויתן הוא חלק מהן . הסדרה מסירה לאונה עוסקת בסיפורי ים אגדיים מתרבויות שונות ( יוון , יפן או סיפורי אנדרסן ) והסדרה מליבריה מוקדשת לבעלי חיים מן הסיפור המקראי ( הנחש בגן עדן , אתונו של בלעם , גוב האריות של דניאל ועוד ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help