sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

ט , יב - יג ) . הנערות , המתפעמות מיופיו של שאול , ממטירות עליו שלל תשובות : " יש הנה לפניך מהר עתה כי היום בא לעיר / כי זבח היום לעם בבמה / כבואכם העיר כן תמצאון אותו / בטרם יעלה הבמתה לאכול כי לא יאכל העם עד בואו / כי הוא יברך הזבח אחרי כן יאכלו הקרואים / ועתה עלו כי אותו כהיום תמצאון אותו " ( לדוגמא אחרת ראו נחמיה ה , ב - ה ) . על כל שאלה תשובה ? עלילת הסיפור המקראי נעה קדימה באמצעות פעולותיהם של הגיבורים ודבריהם . הדברים הנאמרים בפי הדמויות לובשים פעמים רבות צורה של שאלות ותשובות , אך במקרים רבים ניכר חוסר התאמה מכוון בין השאלה לבין התשובה הניתנת עליה , כפי שהוא בסיפורנו . על הקורא לעמוד על הפער שבין השאלה והתשובה ולהעריכו כחלק מאמירתו של המספר ודרכו בעיצוב הדמויות . כך , למשל , שואל בעלה של השונמית את אשתו על סיבת הליכתה לראות את אלישע : " מדוע את הולכת אליו היום לא חודש ולא שבת ? " ( מלכים - ב ד , כג ) ותשובתה הקצרצרה : " שלום " ( שם ) , באה לבטא את קוצר רוחה , את דבקותה במטרתה למהר אל איש האלוהים ולתבוע ממנו את החיאת בנה המת . וכך ממש , ומאותו הטעם , תשיב גם לשאלה הארוכה שיפנה אליה אלישע באמצעות גיחזי נערו : " השלום לך ? השלום לאישך ? השלום לילד ? " ( פסוק כו ) . ובדומה נשאל האורח המגיע עם פילגשו אל הגבעה : " אנה תלך ומאין תבוא ? " ( שופטים יט , יז ) , ותשובתו הארוכה תסתיים במידע עודף , שעליו לא נשאל , שכוונתו לזכות בהכנסת אורחים ולהדגיש באזני המארח בכוח כי לא יהיה עליו לטורח : " עוברים אנחנו מבית לחם יהודה עד ירכתי הר אפרים משם אנכי ואלך עד בית לחם ... ואין איש מאסף אותי הביתה . וגם תבן גם מספוא יש לחמורינו וגם לחם ויין יש לי ולאמתך ולנער עם עבדיך אין מחסור כל דבר" ( שם , פסוקים יח - יט ) . באמצעות תשובותיה הלקוניות של השונמית ותשובתו הארכנית של האורח בגבעה - כשהם עומדים בצד השאלות שנשאלו - מעביר הסופר אל הקורא גם תחושות , רגשות ותקוות שאינם מובעים בפירוש . יונה ישיב ( בפסוק הבא ) על מקצת מן השאלות . הקורא נדרש לתשומת לב זהה לגבי מה שישיב עליו יונה ולגבי מה שלא ישיב עליו . מלאכה ובעלי מלאכה לא ברור אם יונה אכן השיב על השאלה " מה מלאכתך ? " ( ראו בפירוש לפסוק הבא ) , אך ברור כי המלחים המבקשים להבין מי עומד לפניהם יבקשו לדעת גם מה משלח ידו , שהרי הדרך שבה אדם מתפרנס היא חלק מזהותו . לפי פרשן המקרא רד " ק , מבקשים המלחים לדעת מה מקצועו של יונה , כדרך להבין מדוע נפל דווקא עליו הגורל : " מה היא מלאכתך ? אולי היא מלאכת רמאות וחמס ובעבור זה אתה חייב ? " תיבת " מלאכה " משמשת במקרא בכמה משמעויות . " מלאכה " מקבילה לעיתים ל " עבודה " ( כגון : " לכל מלאכת ה ' ולעבודת המלך " [ דברי הימים - א כו , ל ]) , ולעיתים היא מציינת מקצוע , משלח יד , כפי שהוא בפסוקנו . " מלאכה " היא גם רכוש , תוצאת העבודה , כגון " שבועת ה ' תהיה בין שניהם אם לא שלח ידו במלאכת רעהו " ( שמות כב , י ) , היינו שלא גנב מרכושו . גם בהמות עשויות להיות מכונות בשם " מלאכה " ( בראשית לג , יד ) והן מכונות לעיתים גם " עבודה " ( תהילים קד , יד ) . תיבת " מלאכה " גזורה מן השורש לא " ך שממנו , ככל הנראה , גם תיבת " מלאך " , מי שהוטלה עליו שליחות מסוימת ( ותנו דעתכם לקשר בין " מלאך " ו " מלאכה " ובין " שליח" ו " משלח יד " ) . תיבת " מלאכה " המשיכה את חייה בלשון חז " ל , וכאן נוצר גם צירוף חדש , " בעל מלאכה " . בעברית של ימינו משמש צירוף זה לתיאור אדם המתפרנס ממעשה ידיו : נגר , מכונאי רכב , צורף וכיוצא באלה . עם זה בלשון חז " ל היה לביטוי זה משמעות הפוכה : " בעל מלאכה" הוא המעסיק או הלקוח , אך לא העובד עצמו . לכן אמר , למשל , ר ' אליעזר ( משנה אבות ב , יט ) כי " אם למדת תורה הרבה נותנים לך שכר הרבה , ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעולתך " . תבליט של אניית מלחמה אשורית ( שנבנתה ככל הנראה בידי הפיניקים ) ובה שני טורים של משוטים . התבליט נמצא בחפירות נינוה ותוארך לסביבות שנת 700 לפנה " ס .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help