sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

קובע , בעקבות מזמור קז בתהילים , כי " ארבעה צריכין להודות : יורדי הים , הולכי מדברות , ומי שהיה חולה ונתרפא , ומי שהיה חבוש בבית האסורים " , ודברים אלו הם הבסיס להלכה המחייבת לומר את " ברכת הגומל" למי שהיה בצרה ונחלץ ממנה . רק אט אט נתקבל השימוש בתיבה זו גם מחוץ לתחום הדת , ובדורות האחרונים גם שמענו על " תודה רבה " ועל " רוב תודות " . כל נדרי נדר הוא התחייבות שאדם נוטל על עצמו מרצון לתת מתת לאלוהים , אם זה ימלא אחר בקשתו , ועל כן פותח הנדר במילת התנאי " אם " . כך נדרו של יעקב בבית אל ערב צאתו לחרן , " וידור יעקב נדר לאמור אם יהיה אלוהים עימדי ושמרני בדרך הזה אשר אנכי הולך ... - והיה ה' לי לאלוהים . והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלוהים וכל אשר תיתן לי עשר אעשרנו לך " ( בראשית כח , כ - כב ) , וכן נדרה של חנה המבקשת מאלוהים ילד : " ותדור נדר ותאמר ה ' צבאות אם ראה תראה בעוני אמתך וזכרתני ... ונתת לאמתך זרע אנשים - ונתתיו לה ' כל ימי חייו " ( שמואל - א א , יא ) . המקרא אינו מכיר באפשרות להתיר את הנדר , ומשום כך יפתח , הנודר להעלות עולה את הראשון שיצא מדלתי ביתו לקראתו בשובו בשלום מן המלחמה , חייב היה למלא את התחייבותו , ואף בתו מעודדת אותו לשלם את נדרו ולהקריבה ( שופטים יא , ל - לט ) . המקרא טורח להזהיר מפני התחיבויות הנעשות כלאחר יד , ומדגיש את חובת התשלום של הנדר . " איש כי ידור נדר לה ' ... לא יחל [ = יחלל ] דברו ככל היוצא מפיו יעשה " ( במדבר ל , ג ) וכן : " כאשר תידור נדר לאלוהים אל תאחר לשלמו ... את אשר תידור שלם . טוב אשר לא תידור משתידור ולא תשלם " ( קהלת ה , ג - ד ) . בספרות חז " ל מוקצה מקום רב במיוחד לחובה לשלם את הנדרים ולמנגנון של התרתם . מסכת " נדרים" במשנה ( ובתלמודים ) מדגישה כי הנדר הריהו התחייבות מקודשת , אך עם זאת - ובניגוד לעולה מן המקרא - ניתן להתירו . חכם או בית דין יכולים לעשות זאת אם ניתן להוכיח להם כי הנדר יסודו בטעות , בחוסר תשומת לב או בחוסר מודעות להשלכותיו המלאות . מנהג עתיק שמקורו בימי הגאונים - הם ראשי הישיבות בבבל לאחר תקופת התלמוד - הוא לומר בליל יום הכיפורים את התפילה הארמית , הפותחת במילים " כל נדרי " , שהיא מעין טכס של התרת נדרים ציבורית וכללית . עם הכניסה ליום הקדוש מכול מבקש הציבור כי כל הנדרים שנדר " מיום כיפורים שעבר ועד יום כיפורים זה " יתבטלו ולא יהיה להם כל תוקף וקיום . ואף שהתרת נדרים שכזו מעוררת קשיים הלכתיים , שהרי אי אפשר להתיר נדרים כעיסקת חבילה , ולא ניתן לעשות זאת שלא בבית דין ובלי לפרט את הנדרים שבהם מדובר , בכל זאת נעשה טקס זה לסמלו של ליל יום המחילה והסליחה . מה מסמנות האותיות ס ו - פ ? בכתבי היד של ספר יונה רשומה האות ס לאחר פסוק י והאות פ לאחר פסוק יא . אותיות אלו הן מעשה ידיהם של בעלי המסורה ( ועליהם ראו לעיל , עמ ' . ( 55 האות ס פירושה " פרשה סתומה " - רוצה לומר : בשעת כתיבת הספר על מגילה יש להשאיר רווח של כמה אותיות לפני שממשיכים בכתיבה באותה שורה . לעומת זאת האות פ פירושה " פרשה פתוחה " - רוצה לומר : לאחר סימון האות הזו יש להתחיל את הכתיבה בשורה חדשה . יש להודות ולציין שלא תמיד נהירה לנו הסיבה להבחנה בין פרשות פתוחות וסתומות , אך נראה שבמקרה שלפנינו סימון הפרשה הסתומה בא לציין את סיום תפילת יונה במעי הדגה . ואילו הפרשה הפתוחה מציינת את סיום חלקו הראשון של הספר , השליחות הראשונה של יונה , קודם שמוטלת על יונה השליחות השנייה . ( פרשה סתומה צוינה גם לאחר פסוק ג בפרק ד . ) בין כך ובין כך התלמוד הבבלי קובע כי " פרשה פתוחה לא יעשנה סתומה , סתומה לא יעשנה פתוחה " ( שבת קג ע " ב ) . יונה נפלט ממעי הדג . שלט מעל חלון בכניסה לפונדק ברגנסבורג שבגרמניה ( מראשית המאה השמונה עשרה ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help