sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

[ ג ] הדי ספרות המקרא בספר יונה אין לך סופר ראוי , במקרא כמו בספרות בכלל , שאין יצירתו " משוחחת " עם יצירות מופת שקדמו לה . בעל ספר יונה , שכתב את חיבורו בימי הבית השני ( ראו להלן ) , כבר הכיר את מרבית ספרות המקרא על ספריה וסוגותיה המגוונים , ונטל ממנה לבנים לבניין סיפורו ולשם הבעת השקפותיו . מלבד השימוש שעשה המחבר בדמות יונה בן אמיתי הנביא מגת החפר ( מלכים - ב יד , כה - כז ; ראו עמ ' 20 ) ומלבד הדי המזמורים הנשמעים במזמור שניתן בפי יונה בבטן הדג ( ב , ג - י [ וראו בפרוטרוט בהקדמה לפירוש המזמור ]) , ניכר בספר יונה רושמם של סיפורים ודברי נבואה שונים , כמפורט להלן . זאת עושה המספר כדי לעורר את הקורא להשוות בין סיפור יונה לבין סיפורים ונבואות אחרים , ולהפיק לקח מן המתח שבין סיפורו לבין מקורותיו המשוערים . ) א ( סיפור המבול סיפור יונה מגלה זיקה ברורה אל סיפור המבול . כך , למשל , בסיפור המבול מעוצבת רשעתם של בני האדם במילים : " ותימלא הארץ חמס " ( בראשית ו , יא ) , וכן : " כי מלאה הארץ חמס " ( שם , פסוק יג ) , ובספרנו מביע בפרק א , פסוקים א - ג נמצא את השם " ה '" , המסור לבני ישראל , כיוון שפסוקים אלה מדברים ביחסי הנביא עם האל ששלחו לנינוה . יונה ישוב ויזכיר את ה ' בפסוק ט , כאשר יבהיר למלחים את מי הוא ירא . המלחים הנוכרים זועקים " איש אל אלוהיו " ( פסוק ה ) ורב החובל מפגיע ביונה לקרוא אל אלוהיו ( פסוק ו ) , אך בעקבות דברי יונה על אודות ה ' ( בפסוק ט ) יודעים המלחים ורב החובל מי הוא ויראים אותו ( פסוק י ) ואף מתפללים אליו ( פסוק יד : " ויאמרו אנה ה '" ) , וביראתם - אמונתם בו הם גם זובחים לו זבח ונודרים נדרים ( פסוק טז ) . פרק ב עוסק רק ביחסי השולח והשליח ועל כן נמצא בו רק את השם " ה '" : הוא השולח דג לבלוע את יונה , אליו מתפלל יונה והוא אף מורה לדג להקיא את יונה אל היבשה . פרק ג שב ונפתח ביחסי יונה וה ' ( פסוקים א - ג ) , אך כשמדובר בנינוה , עירם של גויים , נאמר כי היא " עיר גדולה לאלוהים " ( פסוק ג ) . אנשי נינוה מאמינים באלוהים ( פסוק ה ) , קוראים אליו ( פסוק ח ) בתקווה כי ישוב מחרון אפו והוא אכן סולח להם ( פסוק י ) . בפרק ג אין אפוא מקום לשם " ה '" . אנשי נינוה אינם מכירים ויודעים אותו , אלא מאמינים באלוהים כמושג כללי , ערטילאי , ואף בשלטון הצדק שלו . בפרק ד פונה יונה לה ' בטרונייתו כלפיו ( פסוק ב ) ומגדירו כ " אל חנון ורחום " ( שם ) , כשהוא מצטט ומזכיר את מידותיו ( ראו עמ ' . ( 118 יונה ממשיך לכנותו ה ' , וזה אכן הכינוי המציין את יחסיהם ( פסוקים ג - ה ) . בפסוק ו עדים אנו ללשון מעבר : " וימן ה ' אלוהים קיקיון " , ומכאן ועד פסוק ט תופיע לשון " אלוהים " , וזאת בשל הלקח שהנביא מתבקש ללמוד : אף שהגויים אינם יודעים את ה ' , רחמיו על כל מעשיו . הקיקיון שבו מדובר בפסוקים אלה אינו אלא סמל לכל מעשי ידיו של האל , וכשם שיונה חס עליו , חס האלוהים על שאר יצוריו , ובהם אנשי נינוה ובהמתם . בפסוק י , הפותח את דברי החתימה לספר , שוב מתמקד המבט ביחסי ה ' ויונה , ולפיכך שב ומופיע בו השם " ה '" . מאז שנת תש " ט מנפיק השירות הבולאי סדרת בולים לקראת חגי תשרי , המכונים " מועדים לשמחה " . בשנת תשכ " ד עיצב הצייר הישראלי ז ' אן דוד ( 1993 - 1908 ) סדרה של שלושה בולים שנושאיהם שאובים מספר יונה . הצייר , איש ים ותיק ( עלה לארץ בספינת מעפילים ושירת בצי הבריטי ובחיל הים הישראלי ) נתן ביטוי קישוטי לשלוש סצנות דרמטיות מספר יונה . השירות הבולאי לא שמר משום מה על סדר התמונות בבואו לקבוע את ערכיהם של הבולים ( בלירות ישראליות של אותם הימים ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help