sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

פרק א פסוק ח ויּאמרו אליו הגּידה נּא לנו באשר למי הרעה הזּאת לנו מה מּלאכתּךָ ומאין תּבוא מה ארצךָ ואי מזּה עם אתּה : אם הפסוק הקודם הציג את המלחים כשליבם לב אחד ודבר אחד בפי כולם , הרי עתה , עם גילוי אשמתו של יונה , האחדות נפרצת . הספנים הנרגשים ממטירים על יונה סדרה של ארבע שאלות , בריבוי של קולות . בין מילות הפתיחה המקדימות את שאלות המלחים ( " ויאמרו אליו הגידה נא לנו " ) לבין השאלות עצמן באות המילים : " באשר למי הרעה הזאת לנו " . מילים אלו חסרות מכמה כתבי יד עבריים של ספר יונה ואין הן מתועדות גם בתרגומו היווני של הספר , תרגום השבעים . נראה שמילים אלה הן נוסח חלופי למילים " בשלמי הרעה הזאת לנו " שבפסוק הקודם , נוסח שנכתב תחילה בשולי הספר ומשם חדר לפסוקנו . נוסח חלופי זה ביקש להמיר את התיבה " בשלמי " , המושפעת מן הארמית , בחלופה עברית תקינה , " באשר למי " . בין כך ובין כך , השאלה הראשונה תוהה על משלח ידו של יונה : " מה מלאכתך ? " . על " מלאכה " במשמעות של משלח יד ראו , למשל , תהילים קז , כג : " יורדי הים באניות עושי מלאכה במים רבים " . האפשר שהמספר בחר במילה זו כדי לרמוז שיונה הוא מלאך - שליח , נביא אלוהים ? בזמן שנכתב ספר יונה שימשה המילה " מלאך " גם ככינוי לנביא , וראו : " ויאמר חגי מלאך ה ' במלאכות ה '" ( חגי א , יג ) . השאלה השנייה , " ומאין תבוא ? " , רווחת במקרא במפגשים עם זרים , כגון בדברי יהושע אל הגבעונים ( יהושע ט , ח ) או בדברי מיכה אל הנער הלוי שהגיע אל ביתו ( שופטים יז , ט ) . השאלה השלישית , " מה ארצך ? " , כופלת למעשה לקודמתה , ואם אין היא שאלה שנשאלה במקביל לה , אפשר בדוחק לומר כי שואל זה סבור שיונה לא הגיע בהכרח מארצו שלו , ועל כן לא די בשאלה " מאין תבוא " . על השאלה הרביעית והאחרונה , " ואי מזה עם אתה ? " , ישיב יונה . ( לצירוף הלשוני " אי מזה ... " ראו עוד שמואל - ב א , יג " אי מזה אתה " ושמואל - ב טו , ב " אי מזה עיר אתה " . ) ריבוי קולות השאלות הקצרות , הכופלות בחלקן זו לזו , יצאו מן הסתם בו זמנית מפיהם של מלחים שונים , אך כאן הן מובאות ברצף , בזו אחר זו , בשל המגבלה הטכנית : בעוד שבמחזה ניתן להשמיע קולות שונים בו בזמן , הרי שעם העלאת הדברים על הכתב , אין אפשרות להבחין בין דברים הנאמרים בזה אחר זה לבין אלה הנאמרים זה לצד זה . תופעה דומה ראו , למשל , בדברי הנערות הפוגשות בשאול השואל אותן למקומו של שמואל ( שמואל -א

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help