sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

פרק ב פסוק י ואני בקול תּודה אזבחה לּךְ אשר נדרתּי אשלּמה ישועתה לה ' : ס " ואני " שבראש הפסוק הוא לשון ניגוד ל " משמרים הבלי שווא " שנזכרו בפסוק הקודם : הם דבקים באמונת ההבל שלהם , אך המשורר אסיר תודה לה ' על הצלתו , ולפיכך יודה לו בקול , בפרהסיה ( והשוו : " בקול רינה ותודה " [ תהילים מב , ה ] , " תודה וקול זמרה " [ ישעיה נא , ג ] או " תודה וקול משחקים " [ ירמיה ל , יט ]) . כבר בראש המזמור הודיע המשורר כי ה ' שמע את קולו ( " שמעת קולי " [ פסוק ג ]) , ולפיכך מבטא סיום המזמור את תשלומו באותו מטבע , קול לעומת קול : " בקול תודה " . המשורר משלב בדבריו את אמירת מזמור התודה עם קיום הנדר להביא קרבן תודה על הישועה שזכה לה : " אשר נדרתי אשלמה " , והשוו : " זבח לאלוהים תודה ושלם לעליון נדריך " ( תהילים נ , יד ]) . מן התקבולת בפסוק במשלי ( ז , יד ) " זבחי שלמים עליי / היום שילמתי נדריי " עולה עדות על הקשר בין נדר לבין זבחי שלמים , כבפסוקנו המדבר על נדרים וזבח ( וראו עוד לעיל א , טז ) . חתימת המזמור , " ישועתה לה " - כלומר : הישועה היא מאת ה ' - דומה לחתימת מזמור ג בתהילים : " לה' הישועה על עמך ברכתך סלה " ( פסוק ט ) . הצורה " ישועתה " היא שירית , כמו " אימתה " ( שמות טו , טז ) , " עולתה " ( יחזקאל כח , טו ) , " צרתה " ( תהילים קכ , א ) וכן רבים . כך מסתיים המזמור באווירה מרוממת , מלאת שמחה , בהצהרת " אני מאמין " בישועתו של ה ' . קול תודה ותודה תיבת " תודה " ומילים מן השורש יד " ה מופיעות במקרא פעמים רבות , אך תמיד בהקשר של יחסי אדם ואלוהים , ואף לא פעם בתיאור היחסים שבין אדם לחברו . כך , למשל , הקריאה לבני האדם : " הודו לה ' כי טוב " ( תהילים קיח , א ) , או מדרש שמו של בנו הרביעי של יעקב , יהודה , וזאת בדבריה של לאה , " הפעם אודה את ה '" ( בראשית כט , לה ) . כאשר בא המקרא לתאר אדם המבקש לתת ביטוי להכרת הטובה שהוא חש כלפי אדם אחר , עושה הוא זאת בדרכים שונות אך לא באמצעות המילה תודה . " תודה " הוא גם אחד מן הקרבנות שנהגו בני אדם להביא כדי לבטא את תחושתם שהאלוהים עשה עמהם רק טוב , כגון " זבח תודה " ( ויקרא כב , כט ) , וכתיאורו המפורט של הנביא ירמיהו : " מביאים עולה וזבח ומנחה ולבונה ומביאי תודה בית ה '" ( יז , כו ) . גם בפסוקים אחרים , כבפסוקנו , נזכר קרבן התודה יחד עם קיום נדרים , כגון : " לך אזבח זבח תודה ובשם ה ' אקרא . נדריי לה ' אשלם " ( תהילים קטז , יז - יח ) . גם בספרות חז " ל יש לתיבת " תודה " ולשורש יד "ה שימושים דומים , כגון המשפט הנאמר בקטע שראשיתו במילים " הנרות הללו " , המשמש חלק מטכס הדלקת נרות חנוכה : " הנרות הללו אנו מדליקים ... כדי להודות ולהלל לשמך הגדול " . והתלמוד הבבלי ( ברכות נד ע " ב )

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help