sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

ד , ד - יא ה׳ מלמד את יונה לקח פרק ד פסוק ד ויּאמר ה ' ההיטב חרה לךְ : על תפילתו - טרונייתו הארוכה יחסית של יונה משיב ה ' בשאלה קצרה בת שלוש מילים : " ההיטב חרה לך ? " את שאלתו של ה ' , היודע כי " היטב " - היינו בשיעור רב , הרבה מאוד ( ראו דברים ט , כא ; יג , טו ועוד ) - חרה לו ליונה ( ראו פסוק א ) , ניתן להבין בשתי דרכים : כשאלה רטורית שאין האלוהים מצפה עליה לתשובה , או כשאלה של ממש . אם שאלה רטורית לפנינו , משמעה הוא : אכן , יודע אני שחרה לך היטב ( וראו בדומה את דברי ה ' לקין : " למה חרה לך ולמה נפלו פניך ? " [ בראשית ד , ו ] , שאלה שמשמעה : אין סיבה לחרונך ) . אם שאלה של ממש לפנינו , הרי שהיא נועדה לפתוח ליונה פתח לתשובה , להמשך השיג והשיח שלו עם ה ' , אך יונה אינו נענה לאתגר זה . כך או כך , המילה הפותחת את דברי ה ' בפסוקנו , " ההיטב " , מתקשרת אל סוף דברי יונה : " טוב מותי מחיי " . אף שיונה הוא שפתח בשיחה עם ה ' , בתפילתו ( פסוקים ב - ג ) , הוא בוחר שלא להשיב לה ' על שאלתו זו , ולפיכך יפתח כעת ה ' במהלך אשר יגרום ליונה להשיב לו על שאלה דומה בהמשך . פסוק ד פותח אפוא שני שלבים בלימוד הלקח שמלמד ה ' את יונה : ( א ) שאלתו הראשונה של ה ' ובעקבותיה סדרת פעולות ( מינוי הקיקיון , רוח הקדים והתולעת ) המובילה לבקשה שנייה מצד הנביא שה ' יטול את חייו ( פסוקים ד - ח ); ( ב ) שאלה שנייה של ה ' , הדומה לכאורה לראשונה , " ההיטב חרה לך על הקיקיון " ( פסוק ט ) , אך שונה ממנה תכלית השינוי . על שאלה זו אכן ישיב יונה , ותשובתו תשמש יסוד ללקח שה ' מלמד את הנביא ( פסוקים י - יא ) , וזאת בשאלה רטורית שאינה מותירה הפעם כל פתח למענה , ובה גם מגיע הסיפור אל סופו . בין ה " א לה "א במאות פסוקים עושה המקרא שימוש בה " א השאלה , כגון השאלות שמציב משה למרגלים כאשר הוא שולח אותם לארץ כנען : " וראיתם את הארץ ואת העם היושב עליה החזק הוא ? הרפה ? המעט הוא אם רב ? " ( במדבר יג , יח ) וכן שאלת יהושע את מלאך האלוהים המתגלה אליו , " הלנו אתה אם לצרינו ? " ( יהושע ה , יג ) . מנקדי המקרא הבחינו בין ניקודה של ה " א הידיעה לזו של ה " א השאלה . ה " א הידיעה מנוקדת דרך כלל בפתח ובאות שלאחריה יבוא דגש - כגון : " הים " - ואילו ה "א השאלה ניקודה דרך כלל בחטף פתח ואין דגש באות שלאחריה . ( ויש לכללים אלה כמה וכמה יוצאים מן הכלל , כגון בפסוקנו . כאשר ה " א השאלה באה לפני האותיות הגרוניות אחה " ע שאינן מנוקדות בקמץ , תנוקד ה " א השאלה בפתח . ) הבחנה זו בין שני שימושיה של האות ה " א מסייעת לנו לא אחת בהבנת פסוקי מקרא ואף בהימנעות משיבוש . לדוגמא : המילה הפותחת את הפסוק הידוע , " הבן יקיר לי אפרים אם ילד שעשועים " ( ירמיה לא , כ ) , מנוקדת בראשה בחטף פתח והאות בי " ת שלאחריה איננה דגושה , ללמדך ששאלה לפנינו ולא קביעה : האם אפרים הוא בן יקיר ? מי ששר את הפסוק הזה בהדגשת האות בי " ת חוטא אפוא למשמעו . העברית החדשה ממעטת להשתמש בה " א השאלה . תחת זאת היא מוחלפת לעיתים במילית שאלה ( במקום " השלום לך ? " יאמרו היום " מה שלומך ? " ) או שהיא מסתפקת במשפט חיווי , ורק האינטונאציה מגלה

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help